مصرف بنزین با کولر و شیشه پایین چقدر افزایش می یابد؟

0

کولر ماشین را استفاده کنم مصرف سوخت بیشتری دارد یا شیشه پایین رانندگی کنم مصرف سوخت بیشتر است؟
این سوالی است که اکثر ما در فصول گرما زمانی که نیاز به روشن کردن کولر خودرو داریم به ذهنمان می رسد.
در فصل تابستان و هوای گرم رانندگی با شیشه ی پایین در بین ما معمول است زمانی که با لذت دست خود را به بیرون برده و با باد مخالف آن را خنک می کنیم.البته خیلی از ماها از کولر خودرو برای خنک کردن استفاده می کنیم که واقعا خنکای مطبوعی دارد .
در این مقاله یک بار برای همیشه پاسخ سوال بالا را به صورت علمی و بر گرفته از تحقیقات محققان موسسه ی SAE  خواهیم داد.امیدوارم به پاسخ سوال های خود هم برسید با ما همراه باشد.

ابتدا باید با دو موضوع درگ هوا و کمپرسور کولر را بشناسیم و تاثیر آنها بر روی مصرف سوخت را بفهمیم

درگ به مقاومت ماشین در حال حرکت در مقابل هوا گفته می شود.هر چه سرعت خودرو بیشتر درگ هم بیشتر پس ماشین باید زحمت بیشتری برای مقابله با این نیروی درگ بکشد. مهندسان طراح خودروهای امروزی در تلاش برای دیزاین کردن خودرو با ایرودینامیک قوی با کم ترین مقاومت در مقابل هوا هستند

در  دو تصویر پایین دو خودرو با ایرودینامیک متفاوت نمایش داده می شود.

 مصرف سوخت سمند دلایل افزایش مصرف بنزین تاثیر کولر بر مصرف سوخت خودرو افزایش مصرف بنزین با کولر آموزش نکات فنی خودرو

همانطور که در تصاویر میبینید بدنه ی خودرو با توجه به طراحی آن مقاومتی در برابر هوا از خودنشان می دهد که به مرور زمان این مقاومت با توجه به طراحی جدید بدنه ی خودرو ها کاهش پیدا کرده است.حال فکر کنید که شیشه خودرو پایین است و هوا وارد اتاق سرنشین می شود و در مقابل حرکت خودرو مقاومت ایجاد می کند.شاید تا به حال افرادی را که سقوت آزاد می کنند را دیده باشید .درست زمانی که می خواهند سرعت سقوط را کم کنید و با آرامش فرود بیاید از پاراشود استفاده می کنند که با ایجاد مقاومت در برابر هوا سرعت خود را به حداقل می رسانند تا آهسته روی زمین فرود بیایند.باد داخل کابین هم همین عمل را با شدت کم تر انجام میدهد.موتور خودرو برای مقابله با این نیرو مجبور است نیروی بیشتری تولید کند در نتیجه مصرف سوخت به نسبت افزایش پیدا می کند.

حالا به نظر شما شیشه این بیشتر موجب مصرف سوخت می شود یا استفاده از کولر؟

 مصرف سوخت سمند دلایل افزایش مصرف بنزین تاثیر کولر بر مصرف سوخت خودرو افزایش مصرف بنزین با کولر آموزش نکات فنی خودرو

با توجه به تحقیقاتی که گروه SAE به همراه کمپانی جنرال موتورز انجام داده اند.در این آزمایش از دو خودرو که یکی شاسی بلند با موتور ۸سیلندر بود و دیگری سدان ۸ سیلنر استفاده کردند.این خودرو ها را در جاده و در تونل  باد تست کردند که در نهایت به نتیجه رسیدند که استفاده از کولر در سرعت های متوسط به بالااز نظر صرفه ی سوخت بهتر است.

برای خودروی سدان(مثل سمند) با حرکت شیشه پایین ۲۰درصد مصرف سوخت افزایش پیداکرد.در صورتی که برای خودرو suv  (مثل سانتافه) با پایین دادن شیشه ۸ درصد مصرف سوخت افزایش پیدا کرد.با توجه به این تحقیق هرچه ایرودینامیک خودرو بهتر باشد در صورت حرکت با شیشه ی پایین روی مصرف سوخت تاثیر بیشتری می گذارد.

برای رانندگی با سرعت بیش از ۸۸٫۵ کیلومتر در ساعت با شیشه ی پایین ۲۰ در صد مصرف سوخت افزایش پیدا می کند و همچنین استفاده از کولر هم به  مقدار ۱۰درصد مصرف سوخت را افزایش می دهد.پس رانندگی با سرعت بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت با کولر روشن بهتر از رانندگی با شیشه ی پایین است.

https://s.hswstatic.com/gif/windows-down-or-ac-3.jpg توجه داشته باشید رانندگی با سرعت پایین مثلا در جاده های روستایی و یا در ترافیک با شیشه ی پایین از نظر مصرف بنزین به صرفه تر است.اما اگر ترجیح می دهید با کولر این مصیر ها را طی کنید درجه ی کولر را در پایین ترین حالت بگذارید.هرچه سرعت را افزایش دهید مثلا از ۶۰کیلومتر در ساعت به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت که برسید مقامت هوا چهار برابر بیشتر می شود.با اینکه سرعت خودرو ۲ برابر می شود اما مقاومت هوا ۴ برابر می شود و مصرف سوخت هم طبیعتا بالاتر می رود .

اگر عدد دقیق کیلومتر برای روشن کردن کولر هستید.باید بگویم طبق تحقیقات انجام شده از سرعت ۶۴٫۴ کیلومتر که سرعت شما گذشت.حالا علت چیست ؟ماشین در سرعت پایین قدرت کمی دارد و در نتیجه این خودرو در زمان دور آرام برای به حرکت در آوردن کمپرسور کولر نیاز به قدرت بیشتری دارد.و زمانی که این موتور در سرعت بالا کار می کند در این زمان موتور توان کافی برای به کار انداختن کولر را دارد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.