را‌ه‌های عجیب مقابله با رانندگانی که شب با نور بالا حرکت می کنند؟ + تصاویر

0

اگر تجربه رانندگی در شب را در جاده و خیابان داشته باشید، حتما برایتان پیش آمده است که راننده‌ای در لاین رو به رو می‌راند، نور بالای خودروی خود را روشن و دید شما در هنگام رانندگی مختل کند. این اتفاق معمولا غیر از ایجاد ناراحتی برای چشم راننده، احتمال تصادف و حادثه رانندگی را افزایش می‌دهد.

 چراغ نور بالا  چراغ نور پایین  آموزش رانندگی در شب  قوانین رانندگی در شب  استفاده از نور بالا  خطرات رانندگی با نور بالا  هشدارهای رانندگی  آموزش نکات ایمنی

به خاطر دارم در روزگار دانشجویی شبی سوار تاکسی بین شهری در جاده‌ای محلی شدم. جاده‌ای دو طرفه که رانندگان سواری‌ بی ملاحظه فراوان داشت. از انحراف به چپ و راست‌های ناگهانی گرفته تا سبقت و سرعت غیر مجاز و هر آنچه که باید یک راننده متخلف برای گرفتن مدال تخلف در چنته داشته باشد!
با دلهره‌ای فراوان جاده و حرکات دستان راننده تاکسی را دنبال می‌کردم که به ناگاه دیدم دست چپش فرمان را رها کرد و به زیر دو پایش خزید و یک پروژکتور دستی را بالا آورد. پروژکتور را از شیشه خودروی ملی سمند بیرون داد و نور وحشتناک قوی آن را به سوی چشمان راننده رو به رو در لاین مقابل هدف گرفت. با چنان دقتی این‌کار را انجام می‌داد که کلینت ایستوود افسانه‌ای فیلمهای وسترن می‌بایست پیش او درس پس می‌داد.
رویش را به سمت من برگرداند و چهره درهم و هاج و واج مرا که دید، اقدام به شفاف سازی کرد و گفت: “نگران نباش مهندس جان، راننده‌های این مسیر بچه پر رو هستند. از بس که نور بالا می‌زنند پدر چشمم را در آورده‌اند. منم اینطوری ادبشان می‌کنم!”

مطالب مرتبط

نتیجه تصویری برای نور بالا در شب
از این نمونه وطنی که بگذریم، چینی‌ها نیز ظاهرا راهکارهایی برای مقابله با رانندگان بی‌مبالاتی که بی‌جهت از نوربالا استفاده می‌کنند پیدا کرده‌اند. در سرزمین اژدها نیز ماشین‌هایی که نور بالا حرکت می‌کنند بی‌شمارند و رانندگان بدون توجه به اذیت شدن چشمان راننده جلویی در شب با نوربالا حرکت می‌کنند.

 چراغ نور بالا  چراغ نور پایین  آموزش رانندگی در شب  قوانین رانندگی در شب  استفاده از نور بالا  خطرات رانندگی با نور بالا  هشدارهای رانندگی  آموزش نکات ایمنی

برخی از رانندگان چینی برای تنبیه اینگونه رانندگان و اینکه آن‌ها را مجبور کنند تا از نور پایین در شب استفاده کنند، ایده‌ای خلاقانه را اجرایی کردند.
آن‌ها برای جلوگیری از نور بالا زدن خودرو‌های پشتی برچسب بزرگی روی شیشه عقب خودرو نصب می‌کنند که با روشن شدن نوربالای خودروی پشتی ناگهان تصویری از شخصیت‌های داستان‌ها و فیلم‌های ترسناک این کشور روی آن ظاهر می‌شود. این برچسب‌ها طوری طراحی شده‌اند که فقط در زاویه خاصی نمایان شوند و یکی از آنها درست در زاویه دید راننده‌های خودروهای پشتی قرار دارد. این تصاویر ترسناک به مبلغ ۳ تا ۱۶ دلار فروخته می‌شود.

اما چند سال پیش پلیس منطقه شنژن با انتشار تصاویری از شیوه عجیب جریمه رانندگانی که در خیابان‌ها از نور بالا استفاده می‌کنند پرده برداشت. در این تصاویر، پلیس افرادی را که در خیابان‌ها با چراغ‌های نور بالا در حال رانندگی هستند، به مدت یک دقیقه در مقابل نور بالای خودروها قرار می‌دهد و آن‌ها را مجبور به نگاه کردن نوربالای چراغ‌ها می‌کرد. در آن زمان منابع رسمی اعلام کردند که رانندگان علاوه بر این اقدام، باید جریمه‌ای ۴۴ دلاری نیز پرداخت کنند.

را‌ه‌ مقابله با نور بالا در شب

اما پس از موارد بالا به نظر می‌رسد بهترین راهکار عجیب و غریب را شخصی که کانسپت زیر را با کاری گرافیگی و کارتونی، جذاب ارائه کرده است باید بدهیم.

 چراغ نور بالا  چراغ نور پایین  آموزش رانندگی در شب  قوانین رانندگی در شب  استفاده از نور بالا  خطرات رانندگی با نور بالا  هشدارهای رانندگی  آموزش نکات ایمنی

اما راه حل‌ منطقی‌تر چیست؟
برای خیلی از ما رانندگی در شب دشوارتر از رانندگی در روز است. معمولا بین نیمه‌ شب تا ۶ صبح پرمخاطره‌ترین زمان وقوع حوادث و تصادفات رانندگی است. رانندگی ایمن در شب نیازمند آمادگی و توجه بیشتر به محیط اطراف است. واکنش سریع رانندگان با قدرت بینایی آنها رابطه مستقیم دارد و باید بدانیم که در شب قدرت تشخیص رنگ‌ها و وسعت میدان بینایی کاهش می‌یابد.

  • هنگام برخورد با اتومبیلی که از رو به‌ رو می‌ آید، از نور پایین استفاده کنید.
  • اگر خودرو مقابل با نور بالا حرکت می‌کند از سرعت خود بکاهید و به منتهی‌الیه سمت راست بروید تا از نور شدید او در امان باشید.
  • هرگز به نور بالای خودروهای مقابل خیره نشوید بلکه حاشیه سمت راست یا خط سفید وسط جاده را نگاه کنید.
  • چراغ‌ های جلویی را به موقع و با هدف به کار ببرید تا موجب کاهش دید سایر رانندگان نشود.

باری به هرحال به نظر نمی‌رسد که راه حل قطعی وجود داشته باشد جز اینکه قبل از هرچیز با آموزش و کار فرهنگی در این حوزه رانندگان خودخواه و بی‌توجه و گاها بی تجربه را آموزش داد و ایشان را متوجه عمل پرخطرشان کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.