تجربه رانندگی با اولین موتور سیکلت برقی ایرانی +عکس

0

موتور سیکلت های برقی جای خود را در حمل و نقل شهری به ویژه در کشورهای پیشتاز در صنعت، بسیار زود پیدا کردند. کاهش هزینه­ های حمل و نقل و کمک به هوای پاک در کنار پیشرفت باتری­ های لیتیومی و موتورهای جاروبک قدرتمند باعث شده است موتورهای برقی خیلی زود جای خود را در دل کاربران باز کنند. این موضوع هنگامی بیش­تر نمود پیدا می­کند که برای این وسیله­ ها با یک بار شارژ، توان پیمایش ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر با سرعت مناسب و قابل تنظیم ممکن می­شود.

استفاده راحت و صرفه اقتصادی این موتور سیکلت­ها بسیار قابل توجه است. این موتورها برای مسیرهای شهری قابل استفاده هستند و تجرب ه­ای تکرار نشدنی را بدون نیاز به پلاک یا گواهینامه، بی­درنگ پس از نخستین استارت موتور به کاربر موتور برقی انتقال می­دهد.

دنیای مدرن موتور سیکلت ­ها

موتور سیکلت برقی یک وسیله نقلیه مدرن است که به وسیله برق شهری شارژ می­شود. برقی دریک باتری قابل شارژ ذخیره و سبب به پیش راندن موتورهای الکتریکی موجود در سیستم می­شود. کاهش هزینه سوخت، نگهداری قطعه ­ها و قیمت اولیه بسیار پایین به نسبت مدل­ های مشابه بنزینی، موارد قابل تاملی است که با آینده حمل و نقل شهری نیز هم سو است. موتور سیکلت­ های برقی نسبت به مدل­ های بنزینی صدای کم تری تولید می­ کنند. اگرچه این موضوع برای بسیاری ممکن است یک مزیت به حساب آید، اما برخی عاشقان موتور سیکلت را راضی نمی ­کند و به همین دلیل برخی مدل­ ها دارای یک مکانیزم تولید صدای مصنوعی هستند.

شرکت “جهان رو” با بیش از ۴۰ سال پیشینه فعالیت در رشته ­های مختلف تولید و توزیع خودرو و موتور سیکلت (تولیدکننده موتور سیکلت­های کاواساکی) به عنوان پیشگام در نوآوری برای نخستین بار اقدام به ارائه وسیله­ های نقلیه برقی در ایران کرده و امیدوار است با خدمات مناسب و ایجاد بسترهای لازم و همچنین حمایت­ های دولت و شهرداری ها بتواند با برداشتن قدمی مهم در حفظ محیط زیست و سلامت و شادابی شهروندان، راحتی و ایمنی را در استفاده از خودروهای مدرن و دوست دار محیط زیست فراهم آورد.

در عصر حاضر با توجه به بحران منابع غیرقابل بازگشت مانند نفت و گاز و شدت گرفتن آلودگی­ های زیست محیطی، طراحان در حوزه­ های گوناگون به دنبال طراحی و ساخت ابزاری هستند که در آن به جای استفاده از سوخت­ های فسیلی و آلوده کردن آب و هوا، از منابع تجدیدپذیر و سالم استفاده شود. از این رو در حوزه مهم وسیله­ های حمل و نقل، شاهد حرکتی جهانی به سوی طراحی و تولید اتوبوس ­ها، خودروها و موتور سیکلت ­های برقی هستیم. این حرکت چند سالی است که به شکل جدی در ایران نیز آغاز شده، به گونه­ ای که نخستین موتور سیکلت برقی ساخت ایران با نام E-Run به وسیله شرکت دانش بنیان “بنا شریف” تولید شده است.

قیمت موتور سیکلت برقی موتور سیکلت برقی موتور سیکلت برقی ایرانی شرکت جهان رو انواع موتور سیکلت مجله موتورسیکلت پروژه ملی موتورسیکلت الکتریکی موتور ای ران مشخصات موتور سیکلت ای ران

ایده­ای چهارساله

شرکت “جهان رو” کارهای بزرگی را برای صنعت موتور سیکلت ایران انجام داده است. شرکتی که نماینده برندهای کاواساکی، TVS، باجاج، هیوسانگ، مودناس و … است. “جهان رو” مانند تیم ­های پایه فوتبال عمل می­کند، برندها را وارد ایران می­کند و پس از شکوفایی و موفقیت آنها به سراغ برندهای دیگری می­رود، مهندسان “جهان رو” در این زمینه فعالیت­های گسترده­ای انجام داده­اند پس از تحریم­ها که ژاپنی­ها با این شرکت قطع همکاری کردند، هندی­ها نیز امکان داخلی سازی را فراهم ندیدند. با این حال “جهان رو” به دنبال تولید بود. این شرکت حتی برای تولید شاسی، قطعه­های پلاستیکی و فلزی برنامه­ریزی کرده بود، درست خلاف شرکت­های دیگری که این روزها کارهای تولیدی خود را به شرکت­های دیگر می­سپارند. تولید سی جی و طرح­های آن به شدت سرسام­آور و خطر آفرین است، زیرا به عنوان بی­کیفیت­ترین موتور سیکلت قلمداد می­شود. “جهان رو” قالب­هایی را برای هیوسانگ تولید کرد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه را متقبل شد و پس از آن موتور سیکلت تغییراتی را تجربه کرد که در ایران عرضه نشد و به ناچار این قالب­ها کنار گذاشته شدند، در این زمان بود که “جهان رو” به فکر تولید محصولی تمام ایرانی افتاد.

چهار سال پیش که مسئولان “جهان رو” با شرکت­های اروپایی گفت و گو می­ کردند، سپس تیمی از دانشجوهای دانشگاه های گوناگون تشکیل می ­شود و ایده تولید کاب اسکوتر نام ای-ران در شرکت “جهان رو” شکل می­ گیرد. ای-ران در شرکت جهان رو شکل می­گیرد. ای-ران چرخ­های بزرگ دارد که در جلو ۱۷ و در عقب ۱۶ اینچی است. این موتور سیکلت تغییراتی که دارد، می­تواند در کلاس کاب اسکوتر قرار بگیرد. نخستین کاب اسکوتر را هوندا معرفی کرده بود و این موتور سیکلت نیز همانند آن یک کاب اسکوتر، اما در رده برقی ­ها است. “جهان رو” برای تولید قالب ­های موتور سیکلت آماده است و مدیران­اش در مورد پرینت ۳D صحبت می­کنند. در بحث تولید چنین موتور سیکلت­ هایی در کل دید مسئولان باید به این فضا مثبت باشد و موتور سیکلت را یک وسیله قابل قبول بدانند در نظر بگیرید هنگامی که یک خودروی قدیمی با طراحی ۲۰ سال در گذشته با یک تغییر جزیی مورد توجه بسیاری از مسئولان قرار می­گیرد، اما به رونمایی نخستین موتور سیکلت برقی تمام ایرانی توجه ­ای نمی­شود.

تمام کشورهای دنیا از موتور سیکلت­های برقی حمایت­های دولتی صورت می­گیرد و ۵۰ درصد مبلغ موتور به صورت یارانه به تولیدکننده پرداخت می­شود و بخش دیگر هزینه نیز با کارمزد صفر درصد لیزینگ می­ شود، اما در ایران بسیاری از سازمان­ها در زمینه فروش این وسیله­ ها نگاهی کاسب کارانه دارند. این رویکرد برای فرهنگ­ سازی مناسب نیست، به این شکل که به نظر می­رسد آلودگی هوا برای موتور سوارها مهم نیست. اگر با دید جامعه شناسانه به این موضوع نگاهی داشته باشیم، پاسخ بهتری را در بر خواهد داشت. همیشه جریمه بازدارنده نیست، هنوز با وجود اجباری شدن کلاه ایمنی خیلی از موتور سوارها کلاه ایمنی سرشان نمی­ گذارند.

پروژه ای-ران تا امروز میلیاردها تومان هزینه داشته است و تاکنون هیچ بازگشت سرمایه ­ای نداشته و هیچ سازمان و نهادی از این موتور سیکلت حمایت نکرده است. تولید موتور سیکلت برقی هزینه گزافی دارد و نزدیک به ۵۰ درصد هزینه­ای که برای ای-ران شده است در بخش باتری آن بوده است. دستگاههای مربوط باید حمایت کنند زیرا مشکل آلودگی هواست و هر سال برای دولت هزینه­های بالایی را در بر دارد. این پروژه به وسیله معاون علمی ریاست جمهوری به عنوان پروژه کلان ملی شناسایی شده، با این وجود هنوز دو دستگاه از این موتور سیکلت به فروش نرسیده است و این در حالی است که جز برخی آزمایش­ها در زمینه برق و باتری، این موتور سیکلت تاییدیه آزمایش دیگر را دریافت کرده است.

شرکت بنا شریف در زمینه خودروهای برقی نیز فعال است، اما به دلیل نداشتن کیسه هوا شماره­گذاری آن انجام نشد، این در صورتی است که در اروپا این گونه خودروها نیازی به کیسه هوا ندارند. یک شرکت زمانی که قصد تولید محصولی را دارد، اصلا دوست ندارد کلکسیون درست کند. موتور سیکلت برقی ای-ران امکانات ناوبری پیشرفته­ای دارد، توان آن از ۳ تا ۸ کیلووات پیش بینی شده، ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که ۱۰ درصد آن وزن باتری است. نسخه بعدی این موتور سیکلت نیز در صورت فروش دست خوش تغییرات بسیاری خواهد شد.

تمام قطعه ­های این موتور سیکلت سفارشی سازی شده است و قطعه آماده و بازاری و … در آن وجود ندارد، طراحی بدنه و فریم به وسیله بنام شریف صورت گرفته، قطعه های دیگر نیز در شرکت­ های دیگر سفارشی سازی شده، برخی قطعه­ ها نیز بیرون از شرکت تولید می­شوند، اما طراحی آن ۱۰۰ درصد ایرانی است و استانداردهای طراحی متناسب با ایران و کشورهای شبیه ایران در نطر گرفته شده است این موتور سیکلت امکان استفاده دو پک باتری لیتیوم یونی همزمان را دارد که با برق شهری شارژ می ­شود، هر پک باتری با ۳ ساعت اتصال به برق، امکان پیمایش ۸۰ کیلومتر را دارد و بسیار ایمن است، زیرا خارج از موتور سیکلت هیچ خطری ندارد. ویژگی­های خاص الکترونیکی این مدل به سه بخش تقسیم می ­شوند که عبارت است از بخش ­های سخت­ افزاری و نرم ­افزاری، بخش حفاظت و شارژ و درایور و هاب موتور.

سیستم ارتباطی آن آنلاین است و می­توان تمام اطلاعات موتور را به صورت یک رکورد مکانی و زمانی روی کارت حافظه ذخیره کرد، حتی پس از گذشت یک سال می­توان نقص­ های موتور را به شکل یک تاریخچه کامل مشاهده کرد. امکان برقراری ارتباط با موبایل­های اندروید و IOS و حتی ویندوز موبایل را دارد که می­توان انواع تنظیم ­ها و آپشن­ ها مانند محدود کردن سرعت و محدود کردن پیمایش با تعریف لوکیشن خاص را در موتور سیکلت برنامه ­ریزی کرد. مزیت محدود کردن پیمایش مناسب سازمان­ها یا مرکزهایی است که این موتور را در اختیار موتور سوار قرار می ­دهند و برای جلوگیری از سرقت یا استفاده شخصی بیرون از محدوده، کارایی خود را از دست داده و خاموش می­شود.

باید توجه داشت که ای-ران با تکنولوژی قابل رقابت در سطح محصولات خارجی طراحی شده و ساخت و تولید شاسی، بدنه، بسته باتری و مدار مدیریت و دیگر قطعه­ های آن به طور کامل داخل کشور انجام گرفته است، پس از این رو باید با افتخار گفت که یکی از به روزترین تکنولوژی­ های دنیا، یعنی تولید وسیله نقلیه الکتریکی، با همکاری طراحان و صنعت­گران ایرانی، بومی ­سازی شده است.

قیمت موتور سیکلت برقی موتور سیکلت برقی موتور سیکلت برقی ایرانی شرکت جهان رو انواع موتور سیکلت مجله موتورسیکلت پروژه ملی موتورسیکلت الکتریکی موتور ای ران مشخصات موتور سیکلت ای ران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.