بنزین در ۴۰ سال گذشته چقدر گران شده؟ + مقایسه با دیگر کشورها

0
احتمالا شما نیز چون ما بار ها شنیده اید که بنزین ایران دومین بنزین ارزان دنیاست. برای مقایسه بد نیست بدانید یک لیتر بنزین با در نظر گرفتن قیمت آزاد ارز در ترکیه حدودا ۱۹ هزار تومان، در افغانستان و پاکستان ۱۲ هزار تومان، در اردن ۲۵ هزار تومان و در عراق ۱۰ هزار تومان بها دارد.
به نقل از انتخاب، طبیعی است که وقتی کالایی در کشوری در مقایسه با دیگر کشور ها به خصوص کشورهای همسایه چنین تفاوت قیمتی داشته باشد تبدیل به یک کالای قاچاق شده و از محل اختلاف قیمت آن سود عظیمی وارد جیب قاچاقچیان شود.
مصرف روزانه بنزین در کشور اخبار کارت سوخت قیمت بنزین اخبار سهمیه بندی بنزین آمار تولید بنزین در ایران واردات بنزین شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی
با نگاهی به جدول قیمت بنزین از سال ۵۷ تا کنون باید گفت در دوره هایی نرخ بنزین گاها تا ۱۰ سال نیز افزایش پیدا نکرده و این موضوع سبب شده که عدم افزایش قیمت بنزین تبدیل به یک عادت اجتماعی شود. نباید فراموش کرد که قیمت بنزین نیز همچون قیمت کالاهای دیگر همزمان با رشد نرخ ارز و تورم افزایش پیدا می‌کند.
باید به این نکته توجه کرد که تنها یک پنجم جمعیت فعلی کشورمان دارای خودرو می باشند و این در حالی است که یارانه بنزین از جیب تمامی ملت پرداخت می شود.
نکته ای دیگری که باید در نظر گرفت، افزایش مصرف بنزین در طی سال های اخیر بوده به نحوی که در حال حاضر مصرف این کالا اسراف گونه شده است و افزایش قیمت بنزین از ۱ تومان تا ۱۰۰۰ تومان طی ۴۱ سال گذشته نیز نتوانسته است فرهنگ مصرف گرایی در خصوص این کالا را اصلاح کند.

 قیمت بنزین  قیمت بنزین در ترکیه  قیمت بنزین در آمریکا  قیمت بنزین در اروپا  قیمت بنزین در عراق  قیمت بنزین در افغانستان  قیمت بنزین در امارات  مقایسه قیمت بنزین با دیگر کشورها  اخبار بنزین  سهمیه بندی بنزین

نرخ بنزین از سال ۵۷ تاکنون

تا پیش از این در خصوص افزایش قیمت بنزین در راستای کنترل مصرف و مبارزه با قاچاق آن بحث ها و اخبار مختلفی شنیده می شد. به عنوان نمونه بیژن زنگنه در این خصوص عنوان کرده بود که دولت با احیای کارت سوخت مشکلی نداشته اما اساسا به دنبال افزایش قیمت سوخت نیست. بنزین ۵ هزار تومانی نیز از دیگر شایعاتی در این زمینه بود که واکنش های بسیاری را به همراه داشت.
با افزایش قیمت ارز و افزایش اختلاف قیمت سوخت داخلی کشور با سایر همسایگان دولت چاره ای به جز بالا بردن قیمت سوخت و سهمیه بندی آن برای مبارزه با قاچاق این کالا ندارد. بر اساس آمار ها روزانه چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق می شود.
نمایندگان مجلس نیز به طور کلی در خصوص افزایش قیمت بنزین به دو طیف مختلف تقسیم شده اند. دسته نخست مخالف افزایش قیمت این کالا به دلیل اثرات تورمی آن روی سایر کالا‌ها بوده و دسته دوم نیز بر ضرورت افزایش قیمت بنزین از سال ۹۲ تاکید دارند.
در طی هفته گذشته شایعه افزایش قیمت بنزین از سوی یکی از رسانه‌های مدعی منتقد دولت سبب شد که مقدمات بحرانی بزرگ در کلان‌شهر‌ها و تمام پمپ‌بنزین‌های کشور فراهم شود. رسانه ای که با ذوق زدگی از آشوبی که به پا کرده بود این شایعه سازی را قدرت خبرگزاری نام نهاده و به افتخار کرد.
حالا باید منتظر ماند و دید که دولت چه برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و قطع یارانه مفت به بخشی از جامعه از جیب ۹۰ میلیون ایرانی دارد. افزایش قیمتی که در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده اما در خصوص زمان و چگونگی آن بحثی به میان نیامده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.