آشنایی مختصر با موتورهای شش سیلندر هیوندای

0

آشنایی مختصر با موتورهای شش سیلندر هیوندای

HMMA کارخانه‌ هیوندای در آلاباما است. این مجموعه با سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری هیوندای در سال ۲۰۰۲ و با حضور رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده جرج دبلیو بوش افتتاح شد. در این مجموعه‌ عظیم که امروزه ارزش آن بالغ بر ۱ میلیارد دلار است بیش از ۳۰۰۰ نفر مشغول به کارند.

Hyundai Lambda v6 engine
Hyundai Lambda v6 engine

خانواده‌ موتورهای لامبدا هیوندای، موتورهای V6 تمام آلومینیومی این شرکت است که در HMMA تولید می‌شوند.
نخستین موتور، یک موتور ۳ لیتری مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و تزریق مستقیم سوخت (GDI) است که بر روی نسل پنجم آزرا قابل سفارش است. این موتور دارای ضریب تراکم ۱۱:۱ است و قدرتی معادل ۲۶۶ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۷ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. با توجه به ضریب تراکم بالا در این موتور استفاده از بنزین سوپر اجتناب‌ناپذیر است. این موتور در برخی بازارها مانند خاورمیانه بدون سیستم GDI عرضه می‌شود که سبب کاهش قدرت موتور به ۲۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۸۲ نیوتن‌متر گردیده است.

hyundai sonata engine
Hyundai sonata engine

پیشرانه‌ی بعدی، موتوری شش سیلندر به حجم ۳.۳ لیتر است که با عنوان G6DB بسته به نوع بازار و ورژن ECU از ۲۴۹ اسب‌بخار تا ۲۶۲ اسب‌بخار و گشتاور ۳۱۲ نیوتن‌متر است. این موتور نخستین‌بار در هیوندای سوناتا ۲۰۰۶ عرضه شد و مجهز به ۴ سوپاپ در هر سیلندر است که برای سوپاپ‌های ورودی سیستم زمان‌بندی متغیر در نظر گرفته شده است. گونه‌ی دوم این موتور تحت عنوان G6DH است که همراه با آزرا ۲۰۱۲ عرضه شد. این موتور که مجهز به سیستم Dual CVVT و GDI است، ۲۹۴ اسب‌بخار و ۳۴۶ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور با تغییرات اندکی که در آن داده شد، در برخی بازارها بر روی جنسیس عرضه شد که ۲۶۲ اسب‌بخار و ۳۱۶ نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند و در سانتافه ۲۰۱۳ نیز با اسب‌بخار و گشتاور به ترتیب ۲۷۰ و ۳۱۹ عرضه می‌شود.

Hyundai Sante Fe Engine
Hyundai Sante Fe Engine

موتور سوم با کد G6DC و با ۳.۵ لیتر حجم، نخستین بار همراه سانتافه ۲۰۱۰ عرضه شد که با ۲۷۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۶ نیوتن‌متر گشتاور در کنار سیستم Dual CVVT عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد. کیا سورنتو ۲۰۱۱ نیز به این موتور مجهز است که در کشورمان کاملاً شناخته شده است.
این موتور با ۲۹۸ اسب‌بخار، که به لطف تغییراتی در ECU به دست آورده، در خودروی کیا کادنزا عرضه می‌شود. هیوندای از این موتور با سیستم تزریق مستقیم سوخت در نمایشگاه اتومبیل ۲۰۱۰ پکن پرده‌برداری کرد.

Hyundai V6 Lambda RS high-performance engine
Hyundai V6 Lambda RS high-performance engine

موتور بعدی نیز گونه‌ی ۳.۸ لیتری ۲۴ سوپاپه DOHC است که ۲۶۳ اسب‌بخار نیرو و ۳۴۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور با کد Lambda MPi شناخته می‌شود.
این موتور در جنسیس کوپه قدرتی معادل ۳۰۶ اسب‌بخار و گشتاور ۳۶۱ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این موتور بر روی کیا موهاوی و هیوندای وراکروز نیز عرضه شده است با این تفاوت که انتقال نیرو به‌صورت چهار چرخ محرک انجام می‌پذیرد. این موتور در کیا موهاوی و وراکروز به ترتیب ۲۷۶ و ۲۶۸ اسب بخار خروجی دارد. این موتور تمام آلومینیومی که مجهز به دو میل‌سوپاپ و ۲۴ سوپاپ است، در صورت نصب سیستم تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید ۳۳۳ اسب‌بخار و ۳۹۴ نیوتون متر گشتاور را داراست که دقیقاً مشابه نمونه‌ی ۲۰۱۲ جنسیس سدان است.

 Hyundai's New Lambda V6 GDI Engine
Hyundai’s New Lambda V6 GDI Engine

باید گفت این موتورها گام بزرگی برای هیوندای محسوب می‌شوند اما از لحاظ کارایی همچنان با بزرگانی چون تویوتا و ب ام و فاصله دارند. مقاله‌ی تعمیر یاتاقان‌های آزرا که چندی پیش منتشر شد نیز یکی از همین سری موتورها بود. یکی از دوستان که سال‌ها تجربه‌ی کار روی انواع خودروهای ژاپنی آلمانی و کره‌ای را دارند توصیه می‌کردند که با توجه به شرایط سوخت و آب و هوا و همچنین تقلبی بودن بسیاری از روغن‌موتورهای بازار کشور روغن این موتورها بهتر است در ۵ هزار یا حداکثر ۶ هزار کیلومتر تعویض شود. در کل نکات از مثبت این موتورها می‌توان توان و مصرف سوخت مناسب و نکات منفی آن‌ها را پایین بودن اسب بخار بر هر لیتر و دوام کمتر نسبت به رقبای ژاپنی برشمرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.