هر چند وقت یکبار باید مایع سیستم خنک کننده موتور را عوض کنم؟

0

زمان مناسب برای تعویض خنک کننده موتور چه زمانی است؟ برای بعضی وسایل نقلیه به شما توصیه میشود که هر ۳۰۰۰۰ مایل، کولانت را عوض کنید. برای برخی دیگر، تعویض آن حتی در برنامه سرویس و نگهداری نیست.
برای مثال هیوندای میگوید که کولانت موتور ( که بسیاری به عنوان ضد یخ به آن اشاره میکنند ) در بیشتر مدلهای آن باید پس از ۶۰۰۰۰ مایل اولیه و سپس هر ۳۰۰۰۰ مایل، جایگزین شود. این فاصله هر ۳۰۰۰۰ مایل برای برخی از مدلهای مرسدس بنز نیز صادق است و در برخی مدلهای بنز ۱۲۰۰۰۰مایل یا ۱۲ سال و در برخی دیگر ۱۵۰۰۰۰مایل یا هر ۱۵ سال است.
بعضی از تولید کنندگان توصیه میکنند که کولانت را بطور کامل خالی کرده و فلاش کنید ( شستشوی کامل رادیاتور با محلول جهت زدودن آلاینده ها ) و در هر بار سرویس ماشین هایی که کارهای خاص انجام میدهند از جمله بکسل کردن مکرر که گرمای بیشتری تولید میکند، تعویض نمایید. برنامه تعویض برای برخی شورلتها حدود ۱۵۰۰۰۰مایل با درنظر گرفتن نحوه رانندگی است.

 زمان تعویض ضد یخ تعویض ضدیخ پراید تعویض ضدیخ پژو پارس آموزش تعویض ضدیخ ماشین تعویض ضدیخ پژو 206 حجم ضدیخ پراید خواص ضدیخ چیست آموزش سرویس و نگهداری خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دلایل یخ زدن ماشین را ه های جلوگیری از یخ زدن ماشین

بسیاری از سرویس کاران از جمله برخی نمایندگی هایی که ماشین را با کولانت ” تمام عمر” میفروشند نیز اذعان دارند که شما باید کولانت را بیشتر از چیزی که در جدول راهنما توصیه شده، تعویض کنید مثلاً هر ۳۰۰۰۰ یا ۵۰۰۰۰ مایل.
البته اغلب وسایل نقلیه از کولانت با طول عمر بیشتر استفاده میکنند ( معمولاً یک مخلوط آب و ضد یخ به نسبت ۵۰-۵۰ ) که چندین سال در برابر جوش آوردن و یخ زدگی  از موتور محافظت میکند بدون آنکه نیاز به تعویض داشته باشد. وسایل نقلیه مدرن نیز فواصل زمانی طولانی تری برای تعویض همه انواع مایعات ماشین دارند. چرا که سازمان محیط زیست، خودروسازان را تحت فشار قرار داده است که میزان کولانتهای قدیمی همانند سایر مایعات زائد که باید منهدم و یا بازیافت شوند را کاهش دهند.
کولانت ممکن است در طول زمان فاسد شود و باید آزمایش شود تا ببینید که هنوز سالم است یا خیر چرا که صرفاً ازروی ظاهر نمیتوان گفت. حتی اگر مخزن کولانت سطح مناسبی را نشان میدهد و آزمایشات نیز حاکی از آن باشد که حفاظت ضدیخ-ضدجوش کافیست، ممکن است که تخلیه محلول و شستشوی رادیاتور مورد نیاز باشد.
کولانت ممکن است در طول زمان اسیدیته بیشتری پیدا کرده و خواص مهارکنندگی زنگ زدگی خود را از دست بدهد و باعث خوردگی شود. خوردگی باعث تخریب رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، درب رادیاتور، شیلنگها و سایر قسمتهای سیستم خنک کننده موتور و سیستم گرم کننده ماشین شده و این میتواند باعث گرمای بیش از حد موتور شود.

بنابراین کولانت در هر وسیله نقلیه با بیش از ۵۰۰۰۰مایل کارکرد با ید به صورت دوره ای مورد آزمایش قرار گیرد. این بدنبال نشانه هایی از زنگ زدگی، نشت و حصول اطمینان از محافظت در برابر جوش آوردن و یخ زدگی است. حتی اگر به ظاهر درست کار میکند و مخزن پر است. کولانت را میتوان با نوارهای تست که میزان اسیدیته را اندازه گیری میکنند، آزمایش کرد. همچنین با یک دستگاه هیدرومتر که حفاظت در برابر جوش آوردن و یخ زدگی را می سنجد، بررسی نمود.
اگر مهارکننده های خوردگی فاسد گردد، باید کولانت عوض شود. ممکن است بدون در نظر گرفتن برنامه سرویس و نگهداری و یا عدد کیلومتر ماشین، نیاز باشد که رادیاتور بطور کامل تخلیه و جهت حذف آلاینده ها شستشو داده شود. البته اگر آزمایش کولانت نشان میدهد که هنوز کار خود را به درستی انجام میدهد و از گرمای بیش از حد جلوگیری کرده و در برابر خوردگی به خوبی محافظت میکند، تعویض آن بیشتر چیزی که سازنده توصیه میکند، نیاز نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.