معایب کف تراشی سرسیلندر چیست ؟
سرسیلندر خودرو چیست
سرسیلندر خودرو را می توان مکمل بلوک سیلندر دانست ، این قطعه بر روی بلوک سیلندر نصب می شود و محفظه احتراق برای پیستون را به وجود می آورد.
همانگونه که مسیر حرکت پیستون در داخل بلوک سیلندر می باشد و بلوک سیلندر ، بستر حرکت پیستون را فراهم می کند ، سرسیلندر ، محفظه احتراق پیستون را ایجاد کرده و سوپاپ ها ، بادامک ها و سایر اجزای تایمینگ بر روی آن نصب می شوند.
هنگامی که موتور خودرو نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد ، باید سرسیلندر آن باز شود .باز شدن سرسیلندر ، امکان دسترسی به پیستون و سایر اجزا سیلندر را فراهم می کند.
در خودروهایی که سیلندرهای آن بصورت جفت روبروی همدیگر قرار می گیرند ( سیلندرهای v شکل ) ، معمولا از دو سرسیلند استفاده می کنند که هر کدام نصف سیلندرها را پوشش می دهند.
در شکل زیر دو سرسیلندر A و B بر روی بلوک سیلندر C که V شکل می باشد ، نصب می شوند.
سرسیلندر نیز مانند بلوک سیلندر می بایست خنک شود. سرسیلندر یا از طریق گردش آب در شیارهای مخصوص ایجاد شده در سرسیلندر خنک می شود و یا از طریق عبور هوا از سطح سرسیلندر خنک می شود. سطح خارجی سر سیلندرهایی که توسط هوا خنک می شوند به صورت پره های موازی ساخته می شوند تا تبادل گرمایی بهتری با هوا داشته باشند.
معمولا سرسیلندرهایی توسط هوا خنک می شوند که در برابر جریان باد مستقیم قرار دارند و حرارت زیادی تولید نمی کنند مانند موتورهای تک سیلندری که در موتورسیکلت ها استفاده می شوند. در شکل زیر مجموعه موتور یک موتورسیکلت نشان داده شده است و همانطور که می بینید سرسیلندر آن به صورت پره ای می باشد.
کف تراشی سرسیلندر با کوچکتر کردن فضای اتاق احتراق، باعث افزایش ضریب تراکم موتور و در نهایت افزایش قدرت موتور میشود. شما زمانی لازم است به کف تراشی سرسیلندر اقدام کنید که سرسیلندر وسیله نقلیه شما تاب برداشته باشد یا نقض در عملکرد آن مشاهده شود.
در واقع سرسیلندر از اجزای اساسی خودرو میباشد؛ که برای انجام وظایف خود در قسمت بالایی موتور قرار گرفته و سایر اجزا مانند سوپاپ و مانیفولدها بر روی آن کار گذاشته میشوند. قابل توجه است که هرگونه نقص در عملکرد این قطعه، موجب کاهش کارایی و بازده موتور خواهد شد.
فرقی ندارد که شما به دنبال نکات لازم جهت تراشکاری سرسیلندر سمند، پراید یا ۲۰۶ هستید؛ ما در این مطلب علاوه بر ذکر توصیههای مهم برای تراشکاری سرسیلندر موتور سیکلت، به آخرین قیمت تراشکاری سرسیلندر پژو ۴۰۵ نیز خواهیم پرداخت.
۸ نکته مهم کف تراشی سرسیلندر
- در مقدار افزایش ضریب تراکم موتور باید دقت داشته باشید؛ چرا که افزایش بیش از حد موجب زیاد شدن مقدار سوختن مخرب سوخت خواهد شد.
- فرایند کف تراشی سرسیلندر لازم است با مهارت و دقت بالایی انجام شود؛ چرا که نقص در کارکرد آن علاوه بر کاهش کارایی خودرو، ممکن است به سایر قطعات آن نیز آسیب وارد کند.
- استفاده از سوختی با عدد اکتان بالاتر در صورت افزایش ضریب تراکم موتور امری ضروری میباشد.
- به دلیل حساسیت بالایی که تراشکاری سرسیلندر به همراه خود دارد؛ حتماً آن را به فردی با تجربه و مهارت بسپارید.
- بین دو قطعه سرسیلندر و موتور، قطعه ای به نام واشر سرسیلندر قرار میگیرد؛ که لازم است هر از مدتی آن را چک کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید و یا به تعویض آن اقدام کنید.
- استفاده از واشر سرسیلندر بی کیفیت، موجب آسیب دیدن سرسیلندر خواهد شد.
- در هنگام تعویض واشر سرسیلندر، لازم است با توجه به ضخامت سرسیلندر پس از تراشکاری آن، حتما واشری با قطر مناسب را برای جبران ضخامت از دست رفته خریداری و استفاده کنید.
- تراشکاری سرسیلندر بدون آنکه قطعه نیاز به انجام آن داشته باشد و تنها به منظور افزایش دور موتور، گاهی نتیجه ی عکس میدهد و ممکن است موجب کاهش قدرت موتور شود.
تراشکاری سرسیلندر انواع خودرو
انواع خودروها با توجه به تفاوت زیادی که در قدرت موتور خود دارند، اما در فرایند تراشکاری سرسیلندر آنها تفاوت زیادی مشاهده نمیشود با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به توضیح تراشکاری ۵ مدل از وسایل نقلیه بپردازیم.
تراشکاری سرسیلندر ۲۰۶
در این خودرو در صورت استفاده از واشرهای نامناسب، ممکن است مجبور به تعویض واشر و تراشکاری سرسیلندر ۲۰۶ شوید. باید دقت کنید که در هنگام تراشکاری ضخامت آن بیش از اندازه کم نشود؛ چرا که در این صورت موجب افزایش آسیب پذیری این قطعه در برابر کوچکترین ضربه یا حرارتی میشود. به همین منظور پس از تراشکاری، واشری را برای جبران ضخامت از دست رفته بر روی سر سیلندر قرار میدهند.
تراشکاری سرسیلندر سمند
لرزش موتور و صدای زیاد آن به هنگام کارکرد از نشانههای بیش از حد تراشیدن سر سیلندر میباشد. علاوه بر آن ممکن است خودسوزی نیز برای قطعه پیش بیاید. پیشنهاد میشود قبل از اقدام به تراشکاری سرسیلندر سمند ابتدا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید؛ گاهی با تعویض واشر مشکل برطرف میشود و دیگر نیازی به کف تراشی نیست.
toc-section”>تراشکاری سرسیلندر موتور سیکلت
اگر از جمله افرادی هستید که قصد دارید برای افزایش دور موتور، موتور سیکلت خود به کف تراشی قطعه خود بپردازید؛ نیاز است که به شما این نکته را بگوییم که قبل از آن بهتر است واشر سرسیلندر را عوض کنید؛ چرا که تراشکاری سرسیلندر موتور سیکلت در سرعت بالا باعث دور بیشتر شاتون و داغ شدن موتور میشود. این مسئله ممکن است به سلامت سایر قطعات آن نیز آسیب برساند.
تراشکاری سرسیلندر پراید
در صورت مشاهده هرگونه نقص در قطعه سرسیلندر پراید، شامل تابیدگی به دلیل باز و بسته کردن در زمان نادرست یا به نحو غلط سرسیلندر، کربن گرفتن به دنبال جمع شدن دود در اتاقک احتراق ، ترک خوردگی ناشی از ضربه یا یخ زدن آب درون آن و گشاد شدن گیت سوپاپها، لازم است هر چه سریعتر نسبت به تعمیر این قطعه اقدام کنید.
تراشکاری سرسیلندر پراید
یکی از راههای تعمیر قبل از اقدام به تعویض آن میباشد؛ که هزینه آن بدون درنظر گرفتن اجرت تراشکار حدود ۶۰ هزار تومان در سال ۹۹ بود.
تراشکاری سرسیلندر پژو ۴۰۵
صاحبین خودروهای پژو ۴۰۵ لازم است همانند صاحبین دیگر خودروها به سلامت سرسیلندر خود و سرویس به موقع آن توجه کنند؛ چرا که اگر به این قطعه بیش از حد تحمل آن حرارت وارد شود، واشر آن میسوزد و نیاز است هرچه سریعتر به تراشکاری سرسیلندر پژو ۴۰۵ خود بپردازند.
لازم به ذکر است که برای اطلاع از هزینه تراشکاری سرسیلندر پژو ۴۰۵ باید عوامل متعددی را چون مدل خودرو، عمر خوردو، عمر سرسیلندر، تعداد دفعات تراشکاری و اجرت تراشکار اشاره کرد. در بعضی تعرفهها اجرت تراشکار بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار تومان گفته شده است.
لازم است هر از چند مدت یک بار حتما به سرویس قطعه سرسیلندر، به دلیل نقش اختصاصی خود در هر خودرو بپردازید. با اقدام سریعتر شما نسبت به رفع نقص آن به وسیله کف تراشی سرسیلندر دیگر از هزینههای ناشی از تعویض و نصب آن به راحتی جلوگیری کنید.
در صورت اقدام به تراشکاری سرسیلندر پراید، سمند، پژو ۴۰۵، ۲۰۶ یا حتی موتور سیکلت؛ پیشنهاد میشود ابتدا نکات گفته شده در مطالب بالا را به دقت بخوانید و از فردی مجرب و با مهارت جهت انجام آن کمک بخواهید.
کارستان