مقایسه پژو ۲۰۷ اتوماتیک با تندر ۹۰ پلاس! کدام یک بهتر است؟
پژو ۲۰۷ بهتر است یا ال نود ،مقایسه ۲۰۷ با ال نود پلاس ،مقایسه خودرو اتوماتیک ،راهنمای خرید خودرو ،مقایسه تندر ۹۰ اتوماتیک با پژو ۲۰۷ اتوماتیک
با توجه به این که در شرایط اقتصادی کنونی کشور قدرت خرید خانوادهها برای تهیه خودرو روز به روز کاهش مییابد، تصمیم گرفتیم از میان ارزانترین خودروهای اتوماتیک بازار دو خودروی تندر پلاس اتومات و پژو ۲۰۷ صندوق دار اتومات را مقایسه کنیم، پس با ما همراه باشید.
در مقطع کنونی در کلاس سدان خودروهای رنو تندرپلاس، جیلی جیسی ۶، پژو ۲۰۷ صندوقدار، پژو پارس الایکس، برلیانس H330، آریو S300، امویام ۵۵۰، افایدبلیو بسترن B30 و در کلاس هاچبکها خودروهای پژو ۲۰۷، دانگفنگ H30 کراس، رنو ساندر و ساندرو استِپوی، برلیانس H320 و C3 خودروهای مجهز به جعبهدنده خودکار ۴۵ تا ۶۵ میلیونتومان بازار خودروی ایران را تشکیل میدهند که به جز امویام ۵۵۰ و افایدبلیو بسترن B30 که به ترتیب از جعبهدنده CVT و جعبهدنده خودکار ۶ سرعته سود میبرند، باقی خودروها از همان جعبهدندههای نسل ۴ سرعت نسل پیشین بهره میگیرند.
مقایسه فنی
در مقایسه پیشرانه این دو خودرو شرایط تقریباً برابر است اما چند نکته حائز اهمیت است: نخست اینکه بالاترین نیرو و گشتاور در پیشرانه تندر در دور موتور پایینتری نسبت به پیشرانه ۲۰۷ تولید میشود که هر چند این اختلاف اندک است، اما در دراز مدت سبب کم شدن استهلاک خودرو می گردد. نکته دوم هماهنگ پیشرانه و جعبهدنده است که در این بحث نیز تندر بهتر عمل میکند. جالب است بدانید که جعبهدنده این دو خودرو دقیقاً از یک شرکت تامین شده و در واقع هر دو یک جعبهدنده هستند، اما تفاوت این دو به پیشینه آنها باز میگردد. جعبهدنده AL4 مورد استفاده در محصولات پژو با جعبهدنده DP0 محصولات رنو کاملاً مشابه هستند. رنو تندر پلاس نیز از جعبهدنده بهینه شده همین مدل استفاده میکند که DP2 نام دارد و برخی مشخصات و راندمان بهره وری آن نسبت به DP0 و AL4 بهبود یافته است که همین مساله سبب هماهنگی بهتر جعبهدنده تندر با پیشرانه آن شده است و علامتی از تقههای مشهور جعبهدنده پژو در آن مشاهده نمی شود.
نکته سوم کیفیت قطعات پیشرانه است. شاید کمتر خودروی تندری را سراغ داریم که در مقابل تعمیرگاه موتور آن خارج شده باشد! تولید تندردر سالهای اخیر همواره مورد نظارت کارشناسان رنو بوده و کیفیت آن از سوی مردم و کارشناسان مطلوب ارزیابی شده است. نکته چهارم عدم وجود سیستم تیپترونیک یا همان تعویض دستی در پژو ۲۰۷ بوده در حالی که تندر پلاس از این سیستم بهرهمند است.
بررسی فضای داخلی
در فضای داخلی خودروی پژو ۲۰۷ صندوقدار جدید نسبت به مدل تولیدی سالهای قبل تغییراتی را شاهد هستیم: نخستین چیزی که به چشم میآید افزوده شدن سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی با امکانات GPS، DVD و بهرهگیری از پورت USB روی داشبود این خودروست. غربیلک فرمان هم با نمونه جدید جایگزین شده و اکنون راننده میتواند کنترل سیستم مالتیمدیا و برقراری تماس تلفنی را از روی آن در دست داشته باشد. سایر ارکان داخلی این خودرو تقریبا دست نخورده باقی مانده و به جز داشبورد با پژو ۲۰۶ مشترک هستند.
در آنسو در خودروی رنو تندر پلاس با برخی تغییرات شاهد بهبودهای چشمگیری هستیم. نخستین نکته مثبت تغییر رنگ تریم داخلی این خودرو از طوسی به مشکی است که احساس خوبی را به بیننده منتقل میکند. تقریباً اغلب ارکان داخلی این خودرو در فیسلیفت سال ۲۰۰۸ به خودروی رنو ساندرو نزدیک شده است. اکنون داشبورد از زوایای بهتری برخوردار است هر چند که عالی نیست اما اگر به دید یک خودروی اقتصادی به آن بنگریم و واقع بین باشیم، دارای روند مثبت است. غربیلک فرمان نسبت به نمونههای پیشین کمی زیباتر شده اما ارتفاع زیاد و طرح دستهدنده ناخوشایند است. تهویه مطبوع دستی بوده و طبق معمول کلیدهای بالابر شیشه در کنسول وسط داشبورد قرار گرفته است. این نکته در خودروهای اقتصادی به دلیل کاهش هزینه در خودروهای اقتصادی است، چرا که یک رشته سیم اصلی سرویس دهی به تمام سیستمها را بر عهده دارد.
رودریهای این خودرو نیز از تغییر مصون نمانده و طرح بهتری از نسخه های عادی تندر دارند، ضمن اینکه از روکش نقرهای رنگ برای دستگیرههای داخلی، دور دریچههای سیستم تهویه از تفاوت های نسخه پلاس با معمولی محسوب میشوند. سیستم صوتی با امکانات USB، AUX و بلوتوث موبایل به همراه یک دسته کنترل در پشت فرمان نیز از امکانات داخلی این خودرو محسوب میشوند.
در مقایسه فضای داخلی این خودروها چند نکته به چشم میخورد. نخست بهرهمندی پژو ۲۰۷ از سیستم مالتیمدیا که یک مزیت نسبت به تندر محسوب میشود. سیستم مالتیمدیا تندر را میتوان از فروشگاههای لوازم افترمارکت تهیه کرد که البته نیاز به تعویض قاب نقرهای کنسل وسط را نیز دارد. نکته دوم فضای داخلی مطلوب رنو تندر است که به دلیل ارتفاع بالای سقف و فضای وسیع جای پای سرنشینان عقب نسبت به پژو ۲۰۷صندوقدار کاملاً برتری دارد و عامل مهمی برای افراد بزرگسال و بلند قد محسوب میشود. نکته سوم محل قرارگیری کلیدهای بالابر شیشه که هر دو خودرو از این نقیصه رنج میبرند با این تفاوت که کلیدهای تندر در وسط داشبورد و کلیدهای ۲۰۷ در کنار ترمز دستی قرار دارند. نکته چهارم بهرهگیری از سیستم تهویه مطبوع دیجیتال در پژو ۲۰۷ است که نسبت به رقیب یک مزیت محسوب میشود.
چراغهای جلو به صورت یک تکه درآمده و به جهت بهرهگیری از سیستم آینههای داخلی پرنورتر شده است. در عقب خودرو چراغهای جدید بسیار زیباتر از گذشته هستند و به جهت اینکه یکی از موارد انتقاد به تندر همان چراغهای بلند و زمخت عقب بود تغییرات جدید توانسته تاثیر مثبتی در رخ این خودرو بگذارد. نکته منفی که در تندر پلاس به چشم میخورد افزوده شدن چراغ مهشکن عقب زیر سپر این خودروست که اقدامی در نهایت بی سلیقگی است.
فضای خارجی ۲۰۷ سدان
در آن سوی میدان خودروی پژو ۲۰۷ صندوقدار ایرانی را بررسی میکنیم که از طرح قابل قبولی در بخش جلو بهره میگیرد، طراحی آن هرچند قدیمی بوده اما قابل قبول است، همچنین چراغهای جلو با نمونههای مجهز به دیلایت تعویض شده که اقدامی مثبت است، اما در قسمت عقب به دو ایراد برمیخوریم.
ایراد نخست استفاده تعجب برانگیز از سپر پژو ۲۰۶ اسدی در حالی که نمونه عرضه شده ۲۰۷ صندوقدار در بازار چین از سپر متناسب با بدنه خود بهره میبرد که علاوه بر وجود دو مهشکن در قسمت جانبی، بخش محافظ آن نیز با همتای خود در سپر جلو همگونتر است.
همچنین نصب بال عقب روی درب صندوق در حالی که نیازی به آن احساس نمیشود اقدامی بیهوده بوده و سبب نازیبایی این قسمت از خودرو شده است.
خودروی تندر به دلیل کیفیت مطلوب همواره از بازار دستدوم خوبی برخوردار بود، اکنون تندر پلاس نیز این خصلت نیک را به ارث برده و نمونههای دست دوم آن با کمترین افت قیمت معامله میشود. یکبار دیگر باید تاکید کنیم که کمتر خودروی تندری را سراغ داریم که پیشرانه یا جلوبندی آن دچار ایرادات اساسی شده باشد، پیشینه خوب این خودرو سبب میشود که همواره مورد اعتماد خریداران باشد، در عین حال از نظر آپشن برخی کاستیها در این خودرو مشاهده میشود اما باید به یاد داشت که تندر خودرویی اقتصادی بوده که امکانات آن متناسب با قیمت واقعی آن است!
گرچه پای خودروی پژو ۲۰۷ صندوقدار هنوز به جادهها باز نشده، اما به دلیل مشابهتهای زیاد آن با خودروهای پژو ۲۰۶ صندوقدار و پژو ۲۰۷ آی جدید که مورد دوم چندی است به خیابانها وارد شده، میتوان گفت که فضای پای محدود سرنشینان عقب این خودرو قطعاً برای سرنشینان بزرگسال ایجاد مشکل میکند، اما استفاده فرزندان کوچک خانواده مشکلی را ایجاد نمیکند.
همچنین با وجود اینکه خودروی کم کیفیتی نیست، اما مطمئناً نمیتواند کیفیتی مشابه تندر داشته باشد.
خودرو | |
پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک | رنو تندر ۹۰ اتوماتیک |
کشور سازنده | |
فرانسه
|
ایران
|
سال (طراحی) | |
۱۳۹۷ | ۲۰۰۵ |
موتور | |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه |
حجم موتور | |
۱۵۸۷سی سی | ۱۵۹۸سی سی |
حداکثر قدرت | |
۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
۴ سرعته خودکار | ۴ دنده خودکار |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | |
۱۲.۶ ثانیه | ۱۱.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | |
۱۸۹ کیلومتر در ساعت | ۱۷۵ کیلومتر در ساعت |
وزن | |
۱۱۵۲ کیلوگرم | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
۴۲۱۱ طول – ۱۶۶۹ عرض – ۱۴۵۶ ارتفاع | ۴۲۴۷ طول – ۱۷۳۵ عرض – ۱۵۲۵ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
۲۴۴۳ میلیمتر | ۲۶۲۹ میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | |
۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | |
۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر | ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
۵۰ لیتر | ۰ لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو ۴ | |
استاندارد امنیت | |
– | |
میزان تولید CO2 | |
– گرم در هر کیلومتر | – گرم در هر کیلومتر |
ترمز و پایداری | |
سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD و EBA , ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری, ترمز عقب دیسکی | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوا | |
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | |
سیستم مالتی مدیا – USB – GPS – DVD و بلوتوث موبایل – ۴ عدد بلندگو – ۲ عدد توییتر – خروجی آمپلی فایر – پورت ورودی سیستم صوتی اضافی | رادیو، قابلیت پخش CD و MP3 – بلندگوی تاقچه عقب – بلندگوی دربهای جلو |
دیگر تجهیزات | |
برقی – کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC) – آنتن اکتیو – سنسور دنده عقب – دوربین دید عقب – کمربند ایمنی جلو سه نقطه ای پیش کشنده – کمربند ایمنی عقب سه نقطه ای – سیستم قطع کن سوخت – صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس – فرمان تلسکوپی – قفل مرکزی – ایموبیلایزر – قفل ایمنی کودک – سیستم هشدار ورود غیرمجاز – رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی – کروز کنترل – دسترسی به صندوق عقب – اسپویلر عقب – کلید قفل کن و باز کن در صندوق عقب – دماسنج روی داشبورد – آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار – چراغ روز – مه شکن های جلو و عقب – تنظیم ارتفاع چراغ ها جلو از داخل – سیستم روشنایی ترک خودرو( Follow Me Home) | فرمان هیدرولیک – سیستم تهویه مطبوع دستی – چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ داخل صندوق عقب – چراغ سوم ترمز روی طاقچه عقب – چراغ نقشه خوان جلو – چراغ داخل داشبورد – تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل – آیینههای جانبی برقی با گرمکن – شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب – گرمکن شیشه عقب – تریم خاکستری – سپرهای همرنگ بدنه – زههای جانبی مشکی – تزیین کروم روی جلو پنجره – قاب کرومی پشت آمپر – ایموبیلایزر – قفل مرکزی با ریموت رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو – رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی – صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر – پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع – محافظ فیش و رابطهای بلندگو جلو و عقب – جای نقشه برای صندلی جلو – نمایشگر اطلاعات سفر (اطلاعات مسافت و مصرف سوخت) – بوق ۲ شیپوره – پارکابی رنو – آفتابگیر سمت مسافر با آینه – کفپوش موکتی – جای لیوان صندلی جلو |
قیمت بازار | |
۱۴۰-۱۱۵ میلیون تومان | ۱۰۵-۸۰ میلیون تومان |
آخرین بروزرسانی قیمت | |
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ | ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ |
نمایندگی فروش | |
ایران خودرو | ایران خودرو |
کارستان