مقایسه دو هاچ بک تیبا با پراید (TIBA 2 بخرم یا PRAID 111)

0

پراید ۱۱۱ یک هاچبک جمع‌وجور شهری است که در حال حاضر به عنوان ارزان‌ترین خودرو هاچبک بازار داخلی شناخته می‌شود. این خودرو که سابقه طراحی و تولید آن به سال ۱۹۸۶ بازمی‌گردد، در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا و با نام‌ «پراید نسیم» در کشور مونتاژ شد.در سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا تصمیم گرفت با ایجاد برخی اصلاحات در پلتفرم و ظاهر پراید نسیم، این پیرمرد کره‌ای را تحت یک فیس‌لیفت کامل قرار داده و هاچبک جدیدی به نام ۱۱۱ را به بازار عرضه نماید.

مقایسه پراید با پژو 206 بهترین هاچ بک بازار مقایسه سایپا با ایران خودرو ماشین چی بخریم مشخصات پژو 206 تیب 2 قیمت پژو 206 تیب 2 معایب و مزایای پژو 206 تیب 2 قیمت پراید 111 مشخصات پراید 111 مقایسه هاچ بک ارزانترین هاچ بک در ایران مقایسه فنی خودرو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ابتدا نام «مروارید» برای این هاچبک کوچک انتخاب شده بود اما بعدا به دلایل نامعلومی نام آن به ۱۱۱ تغییر یافت. بر اساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی شرکت سایپا، پراید ۱۱۱ در دو تیپ SE و TL به بازار عرضه می‌شود که در واقع تیپ SE با مجهز بودن به فرمان هیدرولیک نمونه آپشنال این خودرو محسوب می‌شود!

پراید ۱۱۱ از پلتفرم (X100) کاملا یکسانی با پراید ۱۳۲ برخوردار است؛ علاوه بر پلتفرم یکسان، این دو خودرو از لحاظ طراحی داخلی و ظاهری نیز کاملا به یکدیگر شباهت داشته تا جایی که می‌توان پراید ۱۱۱ را نمونه هاچبک پراید ۱۳۲ دانست. طراحی ظاهری این خودرو با وجود تمامی بروزرسانی های انجام شده در چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره همچنان قدیمی و نامتوازن به نظر می‌رسد.

در داخل کابین پراید ۱۱۱ تقریبا تمامی قطعات از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته‌شده‌اند که پس از مدت کوتاهی صداهای بسیاری را برای سرنشینان این خودرو به ارمغان می‌آورند. این خودرو از طراحی داخلی کاملا یکسانی با سایر برادران خود (۱۳۲، ۱۳۱، ۱۵۱) برخوردار است و در واقع ۱۱۱ در این بخش هم حرف چندانی برای گفتن ندارد. همان‌طور که میدانید پراید ۱۱۱ در مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار، با حداقل امکانات ایمنی و رفاهی به بازار عرضه می‌شود که با توجه به قیمت کمتر این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار داخلی، این موضوع چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

تیبا ۲ از جمله محصولات شرکت سایپا است که به عنوان یکی از جانشینان خودروی پراید شناخته می‌شود. در واقع خودروی تیبا ۲ نیز مانند پراید در ابتدای کار به عنوان یک خودروی ارزان قیمت روانه‌ی بازار شد. البته لقب ارزان قیمت در بازار خودروی ایران معمولا تنها در قالب همان لقب باقی می‌ماند و هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد.

تعویض روغن گیربکس تیبا ، روغن گیربکس مناسب تیبا ، روغن مناسب جعبه دنده ، اطلاعات فنی خودرو ، تعمیر و نگهداری خودرو ، حجم روغن گیربکس تیبا ، مشخصات فنی تیب ، راهنمای خرید روغن گیربکس

 تیبا ۲ در عمل نسخه‌ی هاچ بک خودروی تیبا است که از ظاهر اسپورت‌تری نسبت به آن برخوردار است. در واقع نسخه‌ی هاچ بک خودروی تیبا که عدد ۲ را به دنبال نام خود یدک می‌کشد از نظر مشخصات فنی و امکاناتی که از آنها بهره می‌برد هیچ تفاوت قابل ذکری با مدل صندوق‌دار تیبا ندارد.

نسخه‌ی هاچ بک خودروی تیبا حدود سه سال پس از نسخه‌ی صندوق‌دار آن یعنی در سال ۹۱ به بازار آمد. با توجه به این حقیقت که معمولا خودروهای هاچ بک در ایران بیشتر از خودروهای سدان مورد توجه قشر جوان قرار دارند، میزان استقبال از نسخه‌ی هاچ بک خودروی تیبا نیز بیشتر از نسخه‌ی صندوق‌دار آن بوده است.

کار طراحی خودروی تیبا ابتدا توسط یک تیم ایتالیایی آغاز شد. پس از آن وقفه‌ای طولانی در پروژه‌ی ساخت این خودرو ایجاد گردید تا تیبا ده سال پس از برنامه‌ی ابتدایی به بازار بیاید. البته در فاز دوم پروژه‌ی طراحی و تولید خودروی تیبا برخی از طرح‌های تیم ایتالیایی کنار گذاشته شد. در ابتدا قرار بود نام این خودرو مینیاتور باشد. اما از آنجایی که این نام غیر ایرانی است، در نهایت نام تیبا (به معنی آهو) برای این خودرو انتخاب شد.

در مجموع خودروی تیبا و نسخه‌ی دوم آن را چه به لحاظ نوع طراحی و چه از نظر مشخصات فنی و امکانات موجود می‌توان ترکیبی از دو خودروی پیشین سایپا یعنی ریو و پراید نامید. البته در این میان برخی ویژگی‌های این خودرو هم از تندر ۹۰ وام گرفته شده است. حال بد نیست نگاهی به مشخصات فنی نسخه‌ی هاچ بک و پنج در تیبا داشته باشیم.

مقایسه مشخصات فنی هر دو خودرو
خودرو
پراید ۱۱۱ تیبا هاچ‌بک
کشور سازنده
ایران
ایران
سال (طراحی)
۱۳۹۱ ۱۳۹۳
موتور
۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور
۱۳۲۳سی سی ۱۵۰۳سی سی

حداکثر قدرت

۷۱ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۱۰۸ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
۵ دنده دستی ۵ سرعته دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت
۱۷۰ کیلومتر در ساعت – کیلومتر در ساعت
وزن
۹۰۵ کیلوگرم ۱۰۳۵ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۳۶۷۳ طول – ۱۶۰۵ عرض – ۱۴۵۵ ارتفاع ۳۹۲۲ طول – ۱۶۴۱ عرض – ۱۴۸۴ ارتفاع
فاصله بین دو محور
۲۳۴۵ میلیمتر – میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر
۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر
۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی
۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک
۴۰ لیتر ۴۱ لیتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۴ یورو ۳
استاندارد امنیت
میزان تولید CO2
– گرم در هر کیلومتر – گرم در هر کیلومتر
ترمز و پایداری
ABS ABS
کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده
سیستم صوتی
رادیو CD با قابلیت پخش MP3 با پورت USB مجهز به رادیو و قابلیت پخش CD و MP3
دیگر تجهیزات
شیشه بالابر برقی دربهای جلو – صندلی های ارگونومیک جدید – فرمان هیدرولیک سیستم سوخت رسانی انژکتوری – سیستم کاهش آلاینده های خروجی اگزوز – فرمان هیدرولیک دنده‌ای – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – شیشه‌های بالابر برقی درب‌های جلو – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل – گرمکن شیشه عقب – برف پاک کن شیشه عقب – ساعت دیجیتال – قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان – چراغ سوم خطر – چراغ جلو با تنظیم زاویه نور – مه‌شکن عقب – جالیوانی روی کنسول جلو – تنظیم ارتفاع – درب باز کن باک و صندوق عقب از داخل

تجهیزات قابل سفارش: آینه های جانبی برقی – شیشه بالابر برقی عقب – ریموت کنترل – تهویه خودکار – رینگ آلومینیومی

قیمت بازار
۴۴-۳۵ میلیون تومان ۵۲-۴۰ میلیون تومان
آخرین بروزرسانی قیمت
۱۳۹۷/۱۱/۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
نمایندگی فروش
سایپا سایپا

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.