آموزش عیب یابی برای تعمیر و نگهداری خودرو

1

دلایل سوختن لامپ خودرو ؟

۱- بخار آب
۲- شل بودن سوکت لامپ، که با لرزش سوکت روی پایه های چراغ باعث کم و زیاد شدن میزان جریان الکتریکی میشود
۳- دسته راهنما
۴- فیوز
۵- سیم کشی و…

توان مصرفی لامپ‌ باید با آمپر و ولتاژ مصرفی باتری و دینام هماهنگی داشته باشد.

فناوری روز

سیستم HAC یا همان HILL START ASSIST CONTROL به “کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب” اطلاق می‌شود.

زمانی که خودرو در شیب شدیدی قرار دارد، تا شما بخواهید شروع به حرکت کنید یعنی ترمز دستی را رها کنید یا پا از روی ترمز بردارید و پا روی گاز خودرو بگذارید و اقدام به گاز دادن کنید، خودرو مقداری به عقب می‌رود یا در خودروهای دنده دستی اگر عکس‌العمل شما در نیم کلاچ کردن ضعیف باشد، خودرو مقداری به عقب می‌رود که اگر خودرویی پشت سر شما باشد یا عابری پشت سر شما در حال عبور باشد، با عقب رفتن خودرو، امکان برخود با آن‌ها را دارید که باعث ایجاد خسارت می‌شود. حال این مشکل با HAC کاملا برطرف می‌شود.

این سیستم به کمک شما می‌آید تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید خودرو (بر خلاف خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند) به عقب نمی‌رود و سر جای خود می‌ایستد. اگرچه شما پدال ترمز را رها کردید و حتی از ترمز دستی هم استفاده نمی‌کنید اما هنوز این سیستم از نیروی ترمز استفاده می‌کند و اجازه نمی‌دهد خودرو به سمت عقب برود تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید خودرو تکان نمی‌‌خورد، اما با فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب، شروع به حرکت می‌کند.

 هنگام ترمز گرفتن، خودرو به یک طرف کشیده می شود

شایع ترین علل بروز آن:

اگر بالاتر از ۲۰ کیلوتر بر ساعت، با گرفتن ترمز، خودرو به یک طرف کشیده می شود (به راست یا به چپ) و تا رها کردن پدال ترمز ادامه پیدا می کند، معمولترین دلیل آن عدم توازن در اعمال نیروی ترمز به چرخهای راست و چپ است، که در اثر:

۱- خراب شدن پمپ اصلی ترمز
۲- درست کار نکردن سیلندر ترمز چرخها
۳- نشت روغن از سیلندر ترمز چرخها
۴- چرب شدن یکی از دیسکها با روغن، گریس و یا … است

یڪی از علل خرابی انژڪتور در خودروهایی ڪه در ڪشورمان ڪار میڪنند

ناخالصی های فیزیڪی موجود در بنزین است.

این ناخالصی ها گاهی آنقدر ریز هستند ڪه از فیلتر اولیه نصب شده بر روی پمپ بنزین و حتی فیلتر بنزین عبور میڪنند و به انژڪتور میرسند.

انژڪتورها دارای یڪ فیلتر بسیار ظریف هستند ڪه سوخت پیش از ورود به مجموعه انژڪتور از آن عبور میڪند تا برای آخرین مرتبه هرگونه ناخالصی داخلی آن پاڪ شود.

این فیلتر بسیار ظریف بوده و ممڪن است به مرور در اثر ذرات معلق داخلی بنزین بگیرد.
به علاوه گاهی ذراتی ڪوچڪ و یا محلول در بنزین از این فیلتر عبور میڪنند ڪه بعداً می توانند بر روی سوراخ ریز خروجی انژڪتور و یا فاصله میان سوزن انژڪتور و دهانه آن رسوب ڪرده و میزان پاشش انژڪتور را ڪم ڪنند.

در این شرایط با توجه به اینڪه یڪ خرابی مڪانیڪی رخ داده است، ECU خودرو متوجه مشڪل نمیشود و مدت زمان پاشش تغییر نمی ڪند اما این انژڪتور به دلیل آنڪه نمیتواند سوخت ڪافی را به بیرون بپاشد باعث ضعف توان موتور میشود.

مشکلات گیربکس

هرگاه با گاز ندادن، دنده اتوماتیک خودرو شما معکوس های ناگهانی دهد و روان کار نکند در واقع دنده کم کردن سخت شده باشد مشکلات احتمالی عبارتند از:

۱- از تنظیم خارج شدن اتصال گیربکس و یا خرابی آن
۲- میزان روغن در گیربکس درست نیست
۳- مشکل درونی در گیربکس
۴- مشکلی در موتور ایجاد شده است
۵- در سیستم های کنترل گیربکس الکترونیکی مشکلی ایجاد شده است

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. عبدال...خدایار می گوید

    باسلام ممنون ازمطالب آموزنده شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.