دلایل خام سوزی کامیون و کشنده و اتوبوس چیست ؟

0

شاید برای کامیون شما نیز پیش آمده باشد که مصرف سوخت به یکباره افزایش پیدا کرده و حتی از اگزوز کامیون بوی گازوئیل خام استشمام کنید. در چنین وضعیتی حتما کامیون شما دچار خام سوزی شده است. اما منظور از خام سوزی چیست؟ چرا رخ می دهد؟!

خام سوزی کامیون چیست؟

 علت خام سوزی بنزین
 علت دود کردن کامیون
 علت دود کردن اتوبوس
 هزینه تعمیر کامیون
 تعمیرات تخصصی کامیون
 علت بوی گازوئیل خام در کامیون

خام سوزی به وضعیتی گفته می شود که سوخت کامیون شما در زمان احتراق در موتور یا محفظه احتراق ماشین، به طور کامل با اکسیژن ترکیب نمی شود. این فرآیند ممکن است به دلیل عدم احتراق کامل در موتور اتفاق بیفتد. زمانی که گازوئیل به طور کامل نسوزد و اکسیژن باقی مانده باعث خروج زود هنگام گازوئیل از سیستم احتراق کامیون شود اصطلاحا به آن خام سوزی گفته می شود. این خام سوزی در ماشین های سواری و سبک نیز رخ می دهد.

گازوئیل خامی که از اگزوز خارج می شود نشان قطعی از وجود مشکلات جدی در عملکرد موتور یا تنظیمات سیستم احتراق کامیون است. خام سوزی سوخت کامیون باعث بهره وری موتور، افزایش آلودگی محیطی و از همه مهمتر باعث می شود مصرف سوخت کامیون شما بالا برود. برای رفع و از بین بردن خام سوزی کامیون خود حتما به مکانیک مراجعه کرده و تنظیمات موتور، سیستم احتراق کامیون را مورد بررسی قرار دهید.

دلایل خام سوزی کامیون

دلایل خام سوزی سوخت کامیون چیست؟ چه عواملی باعث این کار می شود؟ عوامل زیادی موجب خام سوزی کامیون می شود، که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد.

وجود مشکل در سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه زنی کامیون شامل اجزای مختلفی می باشد مانند شمع، دلکو، کوئل خودرو و … است. این سیستم وظیفه ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور کامیون را بر عهده دارد.  عواملی مانند سوخت ناکامل، تاخیر در احتراق و جرقه زنی ضعیف به عنوان دلایل اصلی خام سوزی گازوئیل در اثر خرابی سیستم جرقه زی کامیون شناخته می شود.

نقص فنی در سیستم انژکتور

سیستم انژکتور یکی از اجزای مهم سیستم احتراق داخلی کامیون به شمار می رود. وظیفه سیستم انژکتور این است که سوخت را به محفظه احتراق می رساند. نقص هایی مانند زاویه نامناسب انژکتور، خرابی سیستم تزریق سوخت، کثیفی انژکتور یا فشار نامناسب سوخت اتفاق بیفتد سبب خام سوزی در سوخت خواهد شد.

زمانی که زاویه انژکتور به درستی تنظیم نشده باشد سوخت به طور نامناسب به محفظه احتراق می رسد. همی امر باعث احتراق ناکامل و آلاینده های مضر می شود و در نتیجه خام سوزی را به دنبال دارد. در بعضی مواقع ذرات خاک، رسوبات یا آلودگی های دیگر به انژکتور وارد می شوند و باعث اختلال در انژکتور می شود که خود باعث خام سوزی سوخت است. وجود هر گونه مشکل در سیستم انژکتور باعث خام سوزی می شود.

مشکل فنی در سنسورهای اکسیژن

سنسورهای اکسیژن که وظیفه اصلی آن ها نظارت بر ترکیب مناسب مخلوط سوخت و هوا است. اگر خرابی یا نقصی در این سیستم به وجود آید باعث خام سوزی سوخت کامیون می شود.

زمانی که سنسور اکسیژن به درستی کار نکند سیستم کنترل موترو دچار اختلال می شود و مخلوط سوخت و هوا به طور نامناسب تنظیم می شوند که این امر منجر به خام سوزی ماشین خواهد شد.

خرابی سیستم اگزوز کامیون

سیستم اگزوز کامیون وظیفه انتقال گازهای احتراقی از محفظه به محیط بیرون را بر عهده دارد. در صورتی که لوله اگزوز یا سایر اجزای این سیستم دچار گرفتگی شود باعث می شود که گازهای احتراقی به درستی از محفظه احتراق خارج نمی شوند. این کار باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق و در نهایت منجر به خام سوزی گازوئیل می شود.

حتی در صورتی که سیستم اگزوز ترک یا شکسته باشد این مشکل نیز به وجود می آید.

خرابی کامپیوتر کامیون

کامپیوتر یا واحد کنترل الکترونیکی وظیفه کنترل و تنظیم اجزای مختلف موتور و سیستم های مرتبط با عملکرد خودرو را بر عهده دارد. که خرابی سیستم کامپیوتر خود باعث خام سوزی سوخت می شود.

علائم خام سوزی سوخت کامیون

خام سوزی سوخت کامیون یک مشکل جدی و مرتبط با موتور کامیون است. علایم این خام سوزی چیست؟ در ادامه برخی از آن ها را نام خواهیم برد.

استشمام بوی گازوئیل خام

بوی گازوئیل خام یا سوختن ناقص سوخت، به ویژه در حین رانندگی یکی از علائم خام سوزی است. این بو معمولا از اگزوز خودرو به مشام می رسد.

افت عملکرد بهینه موتور

خام سوزی کامیون باعث کاهش کارایی و عملکرد موتور، افت شتاب خودرو و توان موتور می شود که براحتی قابل تشخیص است.

مصرف سوخت کامیون بالا می رود

زمانی که به یکباره مصرف سوخت کامیون شما بالا می رود دلایل متفاوتی دارد اما یکی از دلایل اصلی این امر خام سوزی سوخت کامیون است.

دود خروجی از اگزوز افزایش پیدا می کند

زمانی که کامیون شما دچار خام سوزی می شود عملکرد اجزای مختلف سیستم اگزوز مختل شده و این اختلال باعث خارج شدن دود زیاد از اگزوز می شود.

نتیجه گیری

به انتهای مقاله خام سوزی سوخت رسیدیم. در اینجا دلایل خام سوزی گازوئیل و علائم آن اشاره شده است. خام سوزی باعث مصرف سوخت زیاد کامیون و افزایش آلودگی زیست محیطی می شود چرا که دود زیادی از اگزوز خارج می شود. با دیدن این موارد سریعا به مکانیک مراجعه کنید چرا که ممکن است موتور خودرو دچار اختلالات بیشتری شود. هر چقدر دیرتر مراجعه کنید استهلاک بیشتری را در پی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.