چگونه قدرت موتور خودرو خود را افزایش دهیم؟

0

بدون شک هر وسیله الکترونیکی و مکانیکی نیاز به نگهداری دارد تا با گذشت زمان، از کیفیت و کارایی آن کاسته نشود. خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و سهل انگاری در امر نگهداری اتومبیل حتی می تواند به قیمت جان مالک و سرنشینان آن تمام شود و تنها با رعایت چند نکته جزئی می توان از بروز خسارات مالی و جانی، جلوگیری کرد.

افزایش قدرت موتور آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش تعمیر خودرو افزایش شتاب پژو 206 افزایش شتاب ال 90 افزایش قدرت موتور سمند قدرت موتور پژو 405 افزایش قدرت موتور پراید

چگونه قدرت موتور خودرو خود را افزایش دهیم؟

بدون شک هر وسیله الکترونیکی و مکانیکی نیاز به نگهداری دارد تا با گذشت زمان، از کیفیت و کارایی آن کاسته نشود. خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و سهل انگاری در امر نگهداری اتومبیل حتی می تواند به قیمت جان مالک و سرنشینان آن تمام شود و تنها با رعایت چند نکته جزئی می توان از بروز خسارات مالی و جانی، جلوگیری کرد. خودروهای امروزی با به‌کارگیری تکنولوژی مدرن و طیف وسیعی از امکانات رفاهی، هرقدر که رانندگی را آسان تر و لذت بخش تر کرده اند، به همان میزان نیاز به مراقبت دقیق تر و صرف هزینه بیشتری برای نگهداری دارند. هستند افرادی که توجه ویژه ای به خودروی خود دارند و در همه حال از آن مراقبت می‌کنند؛ البته شاید این مراقبت ها به‌ظاهر خودرو خلاصه شود و به زیبایی و تمیزی آن محدود شود اما باید دانست که یک خودرو علاوه بر مراقبت های ظاهری به مراقبت های عمیق تر نیز احتیاج دارد. موتور خودرو در طی زمان دچار تغییراتی می شود که تنها یک راننده حرفه ای و یا به‌اصطلاح یک اتومبیل شناس متوجه آن می‌شود. کم شدن شتاب خودرو، ضعیف ظاهر شدن آن در مناطق کوهستانی و در سراشیبی و یا سربالایی ها از نتایج کم توجهی به موتور هر خودرو است. با تمام این اوصاف شاید فکر کنید که چنین مراقبت-هایی احتیاج به هزینه های گزاف دارد تا شاهد ارتقا سطح بازدهی موتور باشیم اما همواره این‌چنین نیست. رانندگان با رعایت نکته های کوچک می توانند تا حدی عملکرد موتور خودروی خود را در سطح قابل قبولی نگاه دارند. با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعاتی کوچک اما کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم، با رعایت این نکات احتمالاً تغییری محسوس در عملکرد خودروی خود مشاهده خواهید کرد.

فیلتر هوای مکش سرد
برای احتراق مناسب سوخت در داخل سیلندر خودرو، لازم است که به مقدار کافی هوای تمیز تأمین شود. فرایند تأمین هوای موتور خودرو با توجه به سیستم سوخت رسانی آن متفاوت است. برای موتوری که سوخت‌رسانی آن توسط کاربراتور انجام می شود، فرایند تأمین هوای ورودی به‌سادگی انجام می گیرد. هوا وارد فیلتر هوا می شود و پس از فیلتر شدن وارد کاربراتور خودرو می شود، در آنجا با سوخت مخلوط می گردد، سپس از طریق مانیفولد یا مقسم هوا وارد سیلندرها می شود. پیشرفته ترین قسمت از این سیستم سنسور دماست که در مسیر هوای ورودی قرار گرفته است. به کمک این سنسور دمای هوای ورودی اندازه گیری می-شود و در صورت لزوم با باز کردن دریچه هوا در مسیر شیپوری، خنک کاری انجام می شود و اگر دمای هوا پایین باشد، مسیر این هوای خنک کاری بسته می شود تا هوای ورودی به کمک لوله های خروجی گاز داغ به‌صورت غیرمستقیم گرم  شود و تبخیر بنزین در هوای سرد به‌خوبی انجام گردد و از بد کار کردن خودرو جلوگیری شود.
اگر فیلتر هوا تعویض نشود، تجمع ذرات آلوده سبب بسته شدن منافذ عبور هوا شده و جریان هوای عبوری از فیلتر محدود می گردد و عبور هوا از میان آن سخت و سخت تر خواهد شد. درنتیجه موتور برای دریافت حجم هوای یکسان، مکش شدیدتری انجام می دهد. تأثیر این امر بر واکنش دریچه گاز، عملکرد موتور و مصرف اقتصادی سوخت قابل توجه است. پیامد دیگر گرفتگی فیلتر، می تواند بالا رفتن آلاینده مونو اکسید کربن و یا عدم تائید خودرو در تست آلاینده های خروجی از اگزوز باشد. بنابراین فیلتر هوای خودرو خود را در زمان های مشخص تعویض کنید تا از ایجاد مشکل برای موتور خودرو پیشگیری کرده باشید.

اگزوز
اگزوز با کاهش تلفات ناشی از فشار معکوس گازهای خروجی سبب ذخیره کردن بیشتر قدرت تولیدی موتور و درنهایت قدرت خروجی خودرو می گردد. هرچه فرآیند انتقال دود حاصله از احتراق موتور خودرو از آن بهتر و سریع‌تر صورت گیرد، به‌تناسب آن راندمان عملکردی نیز افزایش می‌یابد. وظیفه اگزوز خروج گازهای حاصل از احتراق در موتور و بی صدا کردن آن جهت راهنمایی به عقب خودرو می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اگزوز در یک خودرو شامل:

۱. منیفولد خروجی دود

۲. لوله های رابط

۳. لوله اگزوز

۴. انباره صدا خفه کن

۵. لوله پخش‌کننده دود

برای افزایش قدرت موتور در هنگام طراحی موتور باید موارد زیر را در نظر گرفت:

الف) هوا به‌راحتی وارد موتور شود؛ هنگامی‌که پیستون پایین می رود در مرحله مکش، مقاومت هوا می تواند مقداری از قدرت موتور را از بین ببرد. در بعضی از خودروهای جدید از منیفولدهایی که دارای ورودی های صیقلی هستند استفاده می شود تا مقاومت هوا را بر طرف کنند و از طرف دیگر با کاهش لوله های ورودی و فیلتر هوای بزرگ‌تر می توان در افزایش جریان هوا تأثیر مثبت گذاشت.

ب) مسیر خروج دود مقاومت کمتری داشته باشد؛ اگر مقاومت هوا یا برگشت آن وجود داشته باشد، فشار آن باعث تأخیر در خروج دود از محفظه سیلندر در مرحله تخلیه خواهد شد و درنتیجه قدرت موتور کاهش می-یابد. به وجود آمدن فشار منفی می تواند به دلیل وجود لوله اگزوز بسیار کوچک یا مقدار زیاد مقاومت هوا در صدا خفه‌کن باشد. در سیستم های خروجی با عملکرد بالا از هدرز استفاده می‌کنند؛ لوله هایی که انتهایی گشاد و آزاد دارند و فشار داخل انباره های اگزوز را کاهش و فشار منفی (معکوس) را در سیستم اگزوز کاهش می-دهند.

ج) سر سیلندر و بادامک ها را تعویض کنید؛ استفاده از یک سر سیلندر جدید که چهار سوپاپ در هر سیلندر دارد جریان هوای ورودی و خروجی را به مقدار زیادی بهبود می بخشد و می تواند قدرت را بیشتر کند. همچنین استفاده از بادامک های کارا سبب یک تغییر بزرگ در عملکرد موتور می شود.

د) افزایش حجم پرشده سیلندر؛ اگر بتوان هوا و سوخت بیشتری را در یک سیلندر که اندازه ی معلومی دارد گنجاند، درنتیجه می توان قدرت بیشتری از سیلندر استخراج نمود. توربوشارژها و سوپر شارژرها فشار هوای ورودی را تنظیم می کنند و سیلندر با هوای بیشتری پر می شود.

ه) کاهش دمای هوای ورودی؛ دما هوای ورودی به‌واسطه متراکم کردن آن افزایش می یابد. بهتر است خنک-ترین هوای ممکن در سیلندر وجود داشته باشد، زیرا وقتی احتراق انجام می شود، هوای داغ با حجم بالایی در سیلندر به وجود می آید. بدین منظور خیلی از خودروهای مجهز به توربو شارژر و سوپر شارژر دارای اینترکولر نیز هستند. اینترکولر یک مبدل حرارتی میانی است که دمای هوای متراکم شده را قبل از ورود به سیلندر کاهش می دهد.

و) استفاده از اجزائی با آلیاژ سبک؛ قطعات سبک وزن به بهتر کار کردن موتور کمک می کنند. هر دفعه که پیستون تغییر جهت می دهد، مقداری از انرژی صرف از بین بردن جابه جایی در یک مسیر می شود و این عمل دوباره تکرار می شود. پیستون سبک تر، انرژی کمتری مصرف می کند و همچنین قطعات سبک‌تر به موتور اجازه می دهند که سریع‌تر بچرخند و چرخش سریع‌تر باعث تولید قدرت بیشتر می شود.

ز) افزایش نسبت تراکم؛ افزایش نسبت تراکم تا یک نقطه مشخص باعث افزایش قدرت تولیدی می شود. بااین‌وجود اگر مخلوط سوخت و هوا بیشتر متراکم شود به احتمال زیاد قبل از اینکه شمع جرقه بزند خودبه‌خود آتش گرفته و منفجر می شود. بنزین هایی با عدد اکتان بالاتر تقریباً از اشتعال زودهنگام جلوگیری می کنند، لذا موتورهایی با عملکرد بالا به بنزین اکتان بالا نیاز دارند و این موتورها برای دریافت قدرت بیشتر از نسبت تراکم بالاتری استفاده می‌کنند.

ی) افزایش حجم جابجایی؛ جابجایی بیشتر به معنی قدرت بیشتر است چون می توان با هر بار چرخش موتور بنزین بیشتری سوزاند. همچنین با بزرگ کردن حجم سیلندر می توآن جابجایی را افزایش داد.

کاتالیزور با جریان عبوری بالا
شرکت‌های خودروساز برای اینکه محصولاتی با حداقل آلایندگی مضر تولید کنند، موظف به استفاده از قطعه‌ای با عنوان کاتالیزور یا مبدل کاتالیست در سیستم اگزوز خودرو شدند. درواقع این وسیله با ایجاد یکسری واکنش‌های شیمیایی بین گازهای سمی حاصل از احتراق، منجر به کاهش ضرر آن ها شده تاکمی محیط‌زیست از شدت این آسیب‌ها در امان باشد. در ابتدا اهمیت استفاده از آن ها برای خودروسازان فقط در جهت کاهش آلودگی هوا بود اما رفته‌رفته محل قرارگیری و نوع کاتالیزور هم بهبودهای چشمگیری پیدا کرد به‌طوری‌که امروزه نتایج مثبت مدل‌های سطح بالا و حرفه‌ای آن بر روی عملکرد خودرو، برکسی پوشیده نیست. اگر خودروی شما مدل پایین است می‌توانید به‌راحتی مبدل کاتالیست آن را با نمونه‌های مدرن امروزی که معمولاً جریان بالا هستند تعویض کنید و نتیجه آن را هم موقع گاز دادن و شتاب‌گیری مشاهده کنید. خیلی‌ها هم خودشان را راحت کرده و اقدام به حذف کاتالیزور از خودرو می‌کنند که این کار اصلاً قانونی نبوده و جریمه در بردارد. همچنین اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم که برای ارتقاء عملکرد خودرو، در مبدل کاتالیست آن، سوراخ‌هایی را ایجاد کنید!

لاستیک‌ها
تایر به‌عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت می‌باشد که نقش مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد. پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد. یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد. تنها ۵ درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون لاستیک ها تحمل می کنند. به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به‌عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند. مهم ترین توصیه مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است. فشار باد تایرها بر اساس استانداردهای خاصی تنظیم می شود که خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.
معمولاً فشار باد لاستیک برای هر خودرو به‌صورت برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق‌عقب هم تعبیه می شود. به گفته کارشناسان لاستیک، میزان فشار باد تایر برای خودروهای سواری بین ۳۰ تا ۳۵ PSi  است. اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام‌شده باشد باعث لغزش یا جابجایی بیش از حد تایر در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش‌ازحد آن می شود. همین مشکل در مورد فشار بیش‌ازحد باد نیز صادق است. درصورتی‌که فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو نیز خطرآفرین باشد.

فلش کردن کامپیوتر خودرو
کامپیوتر خودرو یا همان ECU قطعه‌ای الکترونیکی است که از پردازنده و حافظه تشکیل شده و همانند یک کنترلر دقیق و به‌واسطه اطلاعاتی که از سنسورهای خودرو دریافت می‌کند، برخی فرمان‌های مهم ازجمله زمان و مقدار پاشش سوخت و میزان ترکیب سوخت و هوا را که در مقدار احتراق و تولید اسب بخار نقش اساسی دارند، صادر می‌کند. حالا برای اینکه بتوان کمی این دستورات را دست‌کاری کرد و عملکرد مجموعه موتور را در راستای بالا بردن قدرت تولیدی تغییر داد، می‌توان از تغییر برنامه مجدد یا به‌اصطلاح فلش کردن ECU کمک گرفت. انجام چنین فرآیندی مستلزم حضور یک متخصص در این زمینه است به‌طوری‌که ایجاد اختلال و صدمه دیدن اجزای خودرو، باعث ابطال گارانتی و ایجاد هزینه‌های گزاف برای مالک آن می‌شود. بدنیست بدانید که تغییر برنامه مجدد کامپیوتر بر روی مدل‌های مجهز به توربوشارژر و یا سوپرشارژر، در مقایسه با خودروهای تنفس طبیعی، نتیجه به‌مراتب بهتری دارد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.