نکاتی در خصوص مصرف سوخت جک j5 اتوماتیک

1

فرصتی پیش آمد تا در خصوص مصرف سوخت خودرو جک جی۵ نکاتی رو عرض کنم. قبل از هرچیز باید بدانیم در بحث مصرف سوخت صرفا مباحث مالی مطرح نیست، توجه داشته باشید مصرف کمتر، آلودگی کمتری را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است با فراگیری عادات مناسب رانندگی و سرویس بموقع خودرو، مصرف سوخت را حتی المقدور بهینه کنیم.

معایب جک j5 مصرف سوخت جک j5 مشخصات جک j5 قیمت جک J5 اتوماتیک مجله خودرو معرفی خودرو

اما بحث شیرین سوخت

وزن: آنچه را که سازنده اعلام می کند مطابق با شرایط نرمال و آزمایشگاهی است. مواردی چون صندوق عقب بدون بار و یک چرخ زاپاس، سرعت حدود ۷۰ مایل در ساعت، شیب صفر، سرعت وزش باد ۲۰ و با بنزین استاندارد در نظر گرفته می شود. شما کپسول آتش نشانی، صندلی بچه، انواع دستمال های نظافت ، قفل فرمان و پدال، بطری های آب، لیوان و پکهای ظروف سفری، چادر سفر، زنجیر چرخ و از این قبیل اجناس که معمولا در سفر همراه شما هست و معولا در صندوق عقب نیز به صورت دائمی نگهداری می شود را در نظر بگیرید به راحتی تا مرز۵۰ کیلوگرم بار اضافی را تشکیل می دهند. دیگر وسایل سفری که موقع سفر یا خریدهای روزانه و هفتگی‌ در صندوق عقب می گذارید بماند! می دانیم وزن بیشتر مصرف بیشتری را می طلبد و به همین نسبت تعداد سرنشین هم در نظر بگیرید.

عدم توجه به درجا کار‌کردن اتومبیل در ترافیک ها:

در کلان شهرها که گاهی در همین تهران خودمان از یک چهار‌ راه به چهار راه دیگر یک ربع طول می کشید. سعی کنید به محض توقف کامل پشت چراغها و توقفهای طولانی دنده را خلاص کنید. چون با همین درجا کار کردن سوخت مصرف خواهد شد چه برسد به اینکه در دنده درایو (D) که خودور گاز هم میخورد.مصرف صدی ۱۰ تا ۱۲ برای این خودروی اتومات با موتور ۱۸۰۰ سی سی ۴دنده با این وزن نرمال محسوب می شود. (رجوع ‌کنید به مصرف سوخت خودروهای اتومات زیر صد میلیون با همین شرایط و تکنولوژی ساخت )

حالا سبک رانندگی با جک جی۵ اتومات یا هر اتومات مشابه آن :

این خودرو برای لایی کشیدن و تخته کردن از این چهار راه به اون چهار‌ راه ساخته نشده است، بلکه رانندگی جنتلمنی با کلاس و با آرامشی را می طلبد. از سبک و فضای رانندگی حاکم بر جاده ها و خیابانهای فعلی بیرون بیاید. شما دیگر اتومات سوارید هرچه قدر با این خودرو سرگاز تر رانندگی کنید و بگذارید تا خودش دور موتور را گام به گام افزایش بدهد موفق ترید. آنگاه موتور با صدای کاملا قبرستانی (سکوت مطلق) شتاب ملایم رو به بالا همراه خواهد بود و رضایت شما بدون دغدغه و درگیری ذهنی جلب خواهد شد. سعی کنید ریلکس و لوکس رانندگی کنید. رانندگی با دور موتور پایین ولی مناسب کمترین مصرف سوخت را همراه خواهد داشت. همین جا می نویسم امضا می کنم .

جایی که نیاز به قدرت و شتاب دارید معکوس بدهید با فشار دادن یک سوم پدال گاز آنهم به صورت آنی (به اصطلاح تو‌ی سر پدال گاز بزنید‌) که سریع پایین برود و گیربکس یک معکوس بدهد و اگر دو سوم پدال را بفشارید دوتا معکوس به همراه قدرت و شتاب مطلوب می دهد. در دنده ۴ به نظر یک دنده میانی هم وجود دارد یعنی کمی که به پدال گاز فشار‌می دهید دور موتور در همان دنده ۴ بالا می رود و اگر بیشتر فشار بدهید معکوس به دنده ۳‌ داده می شود. زود فشار پا بر روی پدال گاز را کم‌ نکنید، گیربکس جک متاسفانه جوری برنامه ریزی شده که خیلی زود دنده را سبک کرده و هوشمندی لازم را در این زمینه ندارد. این ‌موتور روی دور موتور ۳۵۰۰ یکبار و در دورموتور ۵۰۰۰ بهترین گشتاور را به شما می دهد شاید بعضی از دوستان بگویند در ترافیک و ازدحام به این شکل رانندگی کمی سخت می شود، مخصوصا در سربالایی ها گیربکس مدام دنده را سبک و سنگین می کند. آپشن تیپ ترونیک برای همین مواقع هست که می بایست از آن استفاده کنید، بله تیپ ترونیک برای دکور نیست پس به جای گله کردن از آن استفاده کنید. اگر می بینید ماکسیما به تیپ ترونیک نیاز ندارد به دلیل آن است که یک موتور قدرتمند ۳۰۰۰ سی سی ۲۴ سوپاپه با ۲۲۷ اسب بخار در خدمتش هست.

کات آف این موتور روی ۶۵۰۰ هست پس از صدای موتور در مواقعی که کشش و شتاب نیاز دارید نترسید. دور موتور را بالا ببرید. این ماشین پارس یا سمند و ۲۰۶ نیست که با دور موتور بالا به راحتی واشر سرسیلندر بسوزاند. چی صدای موتور در دور موتور بالا زیاد به داخل اتاق وارد میشود؟ خوب مگر در یک مسافرت ۵ ساعته قراره مدوام با این دور موتور رانندگی ‌کنید؟ وقتی به شتاب و کشش لازم رسیدید یا سبقت تمام شد پا را کمی از پدال بردارید گیربکس جک جی ۵ دنده سبک کردنش ملسه سریع سبک می شود و همون صدای قبرستانی و سکوت مطلق بار دیگر به داخل اتاق باز برمی گردد.

من عاشق اون صدای اسپرت و‌ بم دور موتور بالای جکی هستم. ماشین بازها می دانند که من چه میگویم.

نکته: در اوج گشتاور و به طور کلی در دور موتور بالا مصرف سوخت شما قطعا بالا میرود. اما و اما مسلما مصرف سوختتون از حالتی که صدای هوووووو را به دلیل دنده مرده راندن یا افتادن در تله گشتاور در می آورید، مسلما کمتر خواهد بود، پس منظور اینست اشتباه نکنید. واضح است که اوج گشتاور و طلب کردن قدرت بیشتر از موتور مصرف سوخت را بالا می برد ولی دنده مرده رفتن با این خودرو مسلما مصرف سوخت زیادی را در بر خواهد داشت.

نوع سوخت: توصیه این حقیر همیشه بر بنزین سوپر هست و اینکه می گویند بنزین سوپر خشک است را قبول ندارم، در درون سیلندر آنهم با آن دمای بالای حاصل از احتراق سوخت، خشک و تر معنایی ندارد. مگر کباب کوبیده میخواهیم درست کنیم که رو ی آتش با روغن تر نگهش داریم تا خشک نشود؟

به جد‌ توصیه میکنم بنزین سوپر را از جایگاههای معتبر تهیه کنید، سوپر نامناسب همراه با غل و غش نه تنها سودی ندارد بلکه ضررش از بنزین معمولی بیشتر است، بعد از آن بنزین یورو ۴ و در آخر از روی ناچاری بنزین معمولی استفاده کنید. ( شرکت نفتیها به این بنزین می گویند بنزنین موتور سیکلت! بعد شما با آن به جون جکی می افتید به خاطر لیتری ۲۰۰ تا تک‌ تومنی ارزون تر؟)

شهرهایی مثل تهران سربالایی و شیبهای فراونی دارد مسلما در مصرف سوخت شما تاثیر می گذارد مخصوصا اگر در شیب اسیر ترافیک هم بشوید. فقط یه نکته دلسوزانه می گویم برای کمتر شدن مصرف سوخت ، گیربکس خودورهای اتوماتیک را به هیچ عنوان در حین رانندگی خلاص نکنید نه تنها به مرور زمان آسیب جدی به آن وارد می شود، بلکه در هرصورت باز هم موتور‌ در حال درجا کار کردن است پس سوخت مصرف می شود.

ذکر یه نکته خالی از لطف نیست، در فصول سرد و مخصوصا در صبح های زود پس روشن کردن خودروی خود تا زمانیکه موتور به اصطلاح کامل گرم نشده است با دور موتور بالا رانندگی نکنید زیرا مصرف سوخت را به شدت افزایش می دهد.

نتیجه: ترافیک، وزن خودرو، شیبها، سبک رانندگی ،نوع سوخت و.. را در محاسبه مصرف سوخت در نظر بگیرید بنده مصرف صدی ۹.۷ تا ۱۳ را در تهران تجربه کردم و در جاده کولر روشن و با سرعت میانگین ۱۱۵صدی ۸.۳ تا ۱۰.۵ را تجربه کردم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. احمد ستاریان می گوید

    با سلام
    با همه این اوصاف اگه صدی 15 سوزاند مشکل از کجاست ؟ لطفا راهنمائی بفرمائید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.