آموزش نحوه فعال کردن کلید ایربگ در خودروهای مختلف

0

فعال کردن کلید ایربگ را باید از هر موردی جدی‌تر بگیرید زیرا در تصادفات شدید، این فقط کیسه هواست که می‌تواند جان شما را نجات دهد و اگر اتفاقی بیفتد، همیشه پشیمون خواهید شد که چرا فعال کردن کلید ایربگ را جدی نگرفتید. هر ساله آماری تکان‌دهنده از تعداد تصادفات جاده‌ای و تعداد مرگ و میر ناشی از آن در کشور منتشر می‌گردد؛ تصادفاتی که علاوه بر خسارات مادی و معنوی مستقیم، خسارات اجتماعی غیرمستقیم فراوانی را در پی دارد که گاه به هیچ شکلی جبران‌پذیر نبوده و تا آخر عمر با آدمی همراه است.

این تصادفات و خسارات با وجود بسیاری از تجهیزات ایمنی رخ می‌دهد؛ حال در نظر بگیرید که خودروها فاقد تجهیزات ایمنی کافی باشند که برخی از خودروهای داخلی حتی از حداقل‌ها نیز بی‌بهره‌اند! و نتیجه همین فجایعی است که هر ساله رخ داده و بسیاری از خانواده‌های ایرانی را داغدار می‌نماید.

Airbag SRP فعال شدن ایربگ علت روشن شدن چراغ ایربگ دانستنی های فنی خودرو آموزش نکات فنی خودرو

کیسه‌های ایمنی (Air Bag)، جزء تجهیزاتی هستند که با ورود خود به صنعت خودروسازی، تحولی شگرف در حوزه ایمنی ایجاد نمودند که در چند سال گذشته خودروسازان داخلی نیز ملزم به نصب این کیسه‌ها شده‌اند هر چند شاید خود تمایل چندانی به این موضوع نداشته باشند! نکته جالب توجه آن است که این کیسه‌ها دارای کلیدهایی هستند که با استفاده از آن شما می‌توانید ایربگ خودرو را غیرفعال نمایید..

اگر سوال شما این است که چرا اصلا باید کیسه هوا را غیرفعال نمود و یا چگونه باید کیسه هوا را غیرفعال نمود در ادامه با مجله همراه مکانیک همراه باشید تا پس از آشنایی مختصری با ایربگ، به نحوه فعال کردن کلید ایربگ در خودروهای مختلف بپردازیم.

آنچه مطالعه خواهید کرد

کیسه هوا چیست؟

اجزای ایربگ

 

ایربگ‌ها از ۴  قسمت اصلی تشکیل شده‌اند:

  • انواع ایربگ
  • تشخیص محل کیسه هوا
  • غیرفعال کردن کیسه هوا
  • دفترچه راهنما خودرو، بهترین مرجع

کیسه هوا چیست؟

در سال‌های نه چندان دور، تنها تجهیز ایمنی مورد استفاده در خودروها کمربندهای ایمنی بودند ولی با توجه به اهمیت وافر ایمنی و رقابت سنگینی که بین کمپانی‌های مختلف خودروسازی وجود دارد؛ تجهیزات پیشرفته‌تری روانه بازار گردید. یکی از این تجهیزات که از قضا شاید مهم‌ترین پیشرفت پس از کمربند نیز باشد کیسه‌های هوا بودند. در فاصله بسیار کوتاهی بعد از تصادف، کیسه هوا پر از هوای فشرده شده و همانند بالشی بین بدن سرنشین و بدنه خودرو قرار گرفته و مانع از آسیب دیدن بدن می‌گردد. کیسه هوا را می‌توان به عنوان مکمل کمربندی ایمنی در نظر گرفت چراکه کمربند در واقع سرنشین را در موقعیت خود نگاه داشته و کیسه هوا نیز مانعی را برای حرکات احتمالی اعضای بدن به وجود آورده و در نتیجه آسیب‌ها کمینه می‌شوند.

فعال کردن کلید ایربگ
اجزای ایربگ

ایربگ‌ها از ۴  قسمت اصلی تشکیل شده‌اند:

  1. کیسه هوا: یک کیسه پلیمری است که در محل مناسب نصب شده که به هنگام تصادف پر از هوای فشرده می‌شود.
  2. سنسور: فرمان پر شدن کیسه هوا توسط این سنسورها صادر می‌شوند. سنسورها بر اساس اندازه‌گیری نیرو (ضربه) وارده و یا شتاب منفی طراحی شده و به هنگام تصادف، دستور پر شدن را صادر می‌نمایند.
  3. پرکننده: سیستم پرکننده که در اصطلاح به سیستم انفجار ایربگ نیز معروف است منجر به واکنش بین آزید سدیم و نیترات سدیم می‌گردد که در نتیجه این واکنش، گاز لازم جهت پر کردن ایربگ تولید می‌شود. شایان ذکر است که کیسه هوا در چشم برهم زدنی پر می‌شود چراکه سرعت پر شدن آن در حدود ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت است.
  4. سایر تجهیزات: از دیگر تجهیزات کیسه هوا می‌توان به چراغ هشداردهنده، سیستم کنترل و … اشاره نمود.

انواع ایربگ

در گذشته ایربگ‌ها محدود به جلو خودرو و زیر داشبورد آن‌ بودند ولیکن با پیشرفت‌های انجام‌گرفته، ایربگ‌ها از نظر جایگاه و فرم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ذیل آمده است:

  • کیسه هوای جلو (شاگرد و راننده)
  • کیسه هوای پرده‌ای
  • کیسه هوای جانبی
  • کیسه هوای کمربندی ایمنی
  • کیسه هوای سر
  • کیسه هوای بین صندلی‌های
  • کیسه هوای سرنشینان عقب
  • کیسه هوای زانوها
  • کیسه هوای عابر پیاده

کلیک کن تا بدون اتلاف وقت و پاسخ گویی به تلفن ماشینت رو بصورت سفارشی بفروشی

کیسه‌های هوای جلو، تقریبا به صورت استاندارد در تمامی خودروهای تولیدی فعلی وجود دارد ولیکن سایر کیسه‌ها، به عنوان آپشنی برای خودرو و مزایای رقابتی خودروها نسبت به هم محسوب شده و کمپانی‌های سازنده حداکثر تلاش خود را می‌نمایند که با افزودن کیسه‌های مختلف و یا سایر تجهیزات ایمنی، خودرویی با سطح ایمنی بالا روانه بازار نمایند.

تشخیص محل کیسه هوا

شما قبل از فعال کردن کلید ایربگ باید از محل این وسیله مهم ایمنی آگاه باشید؛ کیسه‌های هوای جلو عمدتا بر روی فرمان و داشبورد جانمایی می‌شوند ولیکن مشاهده کلمات زیر نشانگر وجود ایربگ در آن قسمت از خودرو است:

  • SRP (Supplemental Restraint and Protection)
  • RS (Supplemental Restraint System)
  • IR (Supplemental Inflatable Restraint system)

شایان ذکر است که عمدتا این مخفف‌ها با کلمه Airbag نیز دنبال می‌شوند و یا شاید صرفا کلمه Airbag در محل مذکور نوشته شده باشد.

غیرفعال کردن کیسه هوا

با وجود تمام مزایایی که ایربگ‌ها دارند، گهگاه خود این ایربگ‌ها بر میزان آسیب‌ها می‌افزایند و حتی می‌توانند منجر به مرگ نیز شوند. ایربگ‌ها به هنگام باز شدن فشار و نیروی بسیار زیادی را به بدن سرنشینان وارد می‌نمایند که شاید افراد بزرگسال تحمل این ضربه‌ها را داشته باشند ولیکن برای کودکان می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

با یه کلیک میتونی هر نوع ماشینی رو چه صفر کیلومتر چه صد هزار کیلومتر از بزرگترین نمایشگاه خودرو آنلاین در کشور کارشناسی شده و با شرایط ویژه بخری!!!

این آسیب‌ها به خصوص زمانی که کودکان کمربند ایمنی خود را نبسته‌ یا فاصله بین صندلی تا کیسه هوا را کم کرده‌اند به شدت افزایش می‌یابد.

از همین روی توصیه می‌شود که کودکان زیر ۱۲ سال در صندلی عقب نشسته و حتما از کمربند ایمنی نیز استفاده نمایند. با این وجود راهکار دیگری نیز برای کاهش این صدمات وجود دارد و آن هم غیرفعال نمودن ایربگ است.

پس از تحقیقات فراوان در مورد مزایا و معایب ایربگ‌ها، موسسه آمریکایی NHTSA (اداره ملی ایمنی بزرگراه های آمریکا) در سال ۱۹۹۷ قانونی را تصویب کرد که طی آن سازندگان مجاز شدند که کیسه‌های هوای با قدرت ۲۰ تا ۳۵ درصد کمتر استفاده نموده و همچنین کلیدهایی را جهت فعال و غیرفعال نمودن کیسه هوا در خودرو تعبیه نمایند. این کلیدها باید به نحوی طراحی شوند که وضعیت فعال/غیرفعال بودن کیسه را نشان دهند.

کلیک کن و عضو کانال تلگرام همراه مکانیک شو تا فیلم‌های جذاب خودرو مورد نظرت رو ببینی

این کلید بسته به نوع و مدل خودرو در قسمت‌های مختلفی تعبیه می‌گردد ولیکن معمولا، کلید ایربگ شاگرد در بخش بغل در شاگرد و برای راننده نیز در زیر فرمان یا در کنسول کنار ترمز دستی قرار دارد. این کلیدها به صورت دوحالته بوده که می‌توانید یکی از حالت‌های فعال یا غیرفعال را انتخاب نمایید.

دفترچه راهنما خودرو، بهترین مرجع

به عنوان مثال در خودروی دنا اگر در شاگرد را باز نمایید کلید مذکور نمایان شده و شما می‌توانید به چرخاندن کلید به راست و چپ، ایربگ را فعال یا غیرفعال نمایید.

تنها با یک کلیک میتونی تا ۳۰ دقیقه بعد خودروت رو با طرح فروش فوری همراه مکانیک به پول نقد تبدیل کنی

برای اطلاع از محل دقیق این کلیدها کافیست که دفترچه راهنما خودرو خود را به دقت مطالعه نمایید تا در موارد لزوم از این امکان استفاده نموده و مانع از آسیب به عزیزان خود شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.