راهنمای خرید خودرو برلیانس H230 (تصاویر)
برلیانس H230 در ایران بایستی با بسیاری از سدان های قدیمی اما تازه تولید نظیر انواع سمند، پژو پارس، تندر۹۰، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ صندوقدار، جک جی۴، BYD F3 و … به رقابت بپردازد.
حضور خودروهای چینی روز به روز در کشورمان پر رنگتر می شود.
عدم تمایل نسبی خودروسازان داخلی به انجام کارهای خارق العادهای نظیر طراحی خودروی ایرانی و ارائه آن به بازار، سبب شده است تا این عزیزان لقمه آماده را از خودروساز چینی دریافت کرده و پس از تاب دادن دستان در دور سر، آن را به مشتری ناچار و مظلوم ایرانی ارایه نمایند.
محصولات مدرن شرکتهای معتبر بینالمللی نیز تنها با پرداخت مبلغی معادل چند برابر قیمت اصلی آن خودروها در بازارهای بین المللی، به پارکینگ خانههای مشتریان ایرانی راه پیدا خواهند کرد.
یکی از محصولات چینی که می تواند بیشتر مورد توجه اقشار ضعیفتر جامعه واقع گردد، برلیانس H230 است. این خودرو در آگوست سال ۲۰۱۲ میلادی پا به عرصه بازار نهاد. آن طور که گفته شده گویا طراحی برلیانس H230 به دست طراحان ایتالیایی شرکت ایتال دیزاین انجام شده است.
طراحی ظاهری و بدنه
نمای ظاهری برلیانس H230 با توجه به آنکه در رده سدان های کوچک اقتصادی جای میگیرد، چندان هیجان انگیز نیست اما به هر حال با نگاهی به رقبای اصلی این خودرو در بازار ایران که عمدتاً محصولاتی قدیمی هستند، ظاهر H230 را میتوان قابل قبول دانست.
نمای روبروی برلیانس H230 عمدتا از خطوطی مستقیم و غیرمنحنی تشکیل شده که به صورت شکسته و زاویه دار به یکدیگر پیوند خوردهاند. چراغها نیز به صورت ذوزنقهای فرم طراحی شدهاند و چندان شِمای زیبایی ندارند؛ هرچند که نمیتوان آنها را زشت پنداشت چراکه در ارتباط با سایر عناصر چهره H230 از هماهنگی کافی برخوردار هستند.
یک مجرای نسبتا بزرگ ورود هوا در بخش زیرین سپر جلو با زمینه مشکی رنگ به چشم میخورد که در دو طرف آن جایگاه چراغهای دایرهای مه شکن آرام گرفتهاند. به طور کلی چهره H230 حرف زیادی برای گفتن ندارد اما میشود این طور بیان نمود که در قیاس با چهره قدیمی رقبای اصلی خود تقریبا زیبا و دلنشینتر به نظر میرسد.
در نمای کناری برلیانس H230 تهاجمی تر شده تا هیجان بصری سبک طراحی این خودرو افزایش داده شود. این کار از طریق ایجاد برخی خطوط حجمی در قسمت بالا و پایینی دربها صورت گرفته است.
یکی از این خطها از انتهای بالایی چراغ عقب شروع شده و با شیب ملایم به نواحی بالای گلگیر جلو ختم میشود. در قسمت های تحتانی دربها نیز حجم دهی سادهای پدیدار شده است. سایز فریم پنجره ها ذرهای کوچک به نظر میرسد که البته چندان نامتناسب با ابعاد کلی بدنه نیست و طراحی ساده و مناسبی دارد.
نمای پشت برلیانس H230 نیز تقریبا ساده بوده اما به سبکی قابل قبول طراحی شده است. ارتفاع چراغها کمی بلندتر از حد معمول احساس میشود و از گرافیک دو رنگ سفید-قرمز در آنها بهره گرفته شده است. اثری از حجم دهیهای هیجانانگیز در این نما پدیدار نیست و تنها جایگاه نصب پلاک درون یک فرورفتگی بر روی درب صندوق عقب تعبیه شده است.
به طور کلی طراحی ظاهری برلیانس H230 را نمیتوان آنچنان زیبا و هیجان انگیز دانست اما قطعاً این سبک از طراحی به هیچ عنوان زشت و زننده نخواهد بود و میتواند مورد پسند عمده خریداران خودروهای سدان اقتصادی به ویژه در کشورمان واقع گردد.
طراحی داخلی و کابین
فضای داخلی کابین برلیانس H230 کاملا مطابق با معیارهای یک سدان کوچک اقتصادی طراحی شده و از نمای ساده اما نسبتا دلنشین به ویژه در بخش داشبورد بهرهمند گردیده است.
متریال اصلی کابین و داشبورد از جنس پلاستیک سخت و ارزان قیمت است که برای یک چنین محصول چینی در چنین کلاس قیمتی ای نمی تواند انتظاری جز این داشت. دریچه های میانی تهویه که در بخش بالایی کنسول میانی دارای فرم بیضی- مستطیل بوده و همانند خویشاوندان خود در دو انتهای کناری داشبورد که دارای فرم دایرهای شکل هستند، کاملا ساده و معمولی به نظر میرسد.
خبری از صفحه نمایشگر لمسی داشبورد در این خودرو نیست و به جای آن یک صفحه نمایشگر کوچک تک رنگ به نمایش اطلاعاتی همچون ساعت و دما مشغول است. کلیدهای چرخان سیستم تهویه فرم جالبی دارند و زیبا به نظر میرسند.
غربیلک فرمان ظاهر خوبی داشته و خوش دست به نظر میرسد اما جنس متریال آن اصلا دلنشین نیست. پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان دارای ظاهری معمولی بوده و اجزای آن از قبیل عقربههای نشانگر دور موتور و سرعت خودرو به همراه نمایشگر کامپیوتر سفری به فرم سنتی (نمایشگر کامپیوتر سفری در فضای خالی بین دو عقربه) قرار گرفته اند.