علائم خرابی کالیپر ترمز چیست ؟

0

حالا که کالیپر را بهتر شناختیم، باید در باره ی علائم خرابی کالیپر خودرو هم نکاتی را بدانیم. این کار به ما در سالم نگه داشتن خودرو کمک خواهد کرد.

سالم بودن قطعات خودرو هم سبب آرامش و امنیت در رانندگی و در نتیجه سلامتی خود ما خواهد شد.

چند نمونه از علائم خرابی کالیپر ترمز اتومبیل را در اینجا عنوان خواهیم کرد ولی این تمام ماجرا نیست و علائم دیگری هم وجود دارد.

ایجاد صداهای عجیب

معمولا این صداهای عجیب به هنگام فشار دادن پدال ترمز چرخ های خودرو شنیده می‌شود، که نشان دهنده آسیب دیدگی کالیپرهای ترمز خودرو است.

برای اینکه بفهمید آیا این صداها نشانه ی اشکال در خودرو است. بررسی کنید که چرا یک فرمان در حین چرخش ممکن است صداهای عجیبی را تولید کند؟

آیا می تواند این صدا از کالیپر باشد یا نه چرا که در اثر شل شدن و یا گیر کردن کالیپر این واقعه ممکن است رخ دهد.

تعمیر کالیبر ترمز کالیبر ترمز چیست نشانه های خرابی ترمز تعمیر خودرو آموزش عیب یابی ترمز خودرو علت صدای خرخر هنگام ترمز گرفتن

حرکات غیر عادی خودرو

وقتی که یک چرخ به دلیل کشش ترمز کندتر از چرخ دیگر است، اتومبیل به سمت کناره های جاده متمایل می‌شود و تمایل دارد که در کنارها حرکت کند و این نشان از کالیپر آسیب دیده است.

چرا که در این صورت خودرو نمی تواند در یک خط مستقیم حرکت کند.

یا حتی در صورت خرابی کالیپر ممکن است لرزش در اتومبیل اتفاق بیفتد که البته این نشانه و علامت، عوامل متعدد و بسیاری ممکن است داشته باشد.

بوجود آمد نشتی

کالیپرهای ترمز خودرو برای ارائه عملکرد خوب و مناسب باید از روغن ترمزی که در داخل یک محفظه ی پلاستیکی مهر و موم قرار دارند استفاده کنند.

اگر این روکش و مهر و موم به علت حرارت ناشی از ترمزی که کالیپر آن فرسوده شده باشد ایجاد شده، این محفظه ی آسیب دیده حتما باعث نشتی خواهد شد.

این نشتی ممکن است در زیر خودرو یا اطراف چرخ ها و یا حتی در ناحیه ی موتور خودرو اتفاق بیفتد.

چراغ ترمز abs و چراغ چک خودرو روشن می شود

اگر چراغ چک خودرو و چراغ ترمز ای بی اس که در نمایشگر پشت غربیلک فرمان و یا روی مانیتور خودرو روشن شود، قطعاً کامپیوتر خودرو در سیستم ترمز خودرو مشکل را مشاهده و تشخیص داده است که باید به درستی آن را مورد بررسی قرار دهید.

در این صورت با بررسی دقیق در قسمت کالیپر خودرو به آسیب دیدگی آن پی خواهید برد.

سفت و یا نرم بودن پدال ترمز خودرو

اگر پدال ترمز اتومبیل شما بیش از اندازه شل و یا سفت است باید کالیپر اتومبیل را چک کنید.

میزان فشار وارد شده به پدال ترمز نباید بیش از اندازه باشد و نباید خیلی کم باشد و در واقع با یک فشار ملایم و عادی بر پدال ترمز شما باید بتوانید خودرو را متوقف کنید.

پس نباید نیاز به این باشد که پدال را تا انتهای آن بفشارید که در این صورت باید کالیپر را بررسی کنید شاید مشکل از این قطعه است.

طی کردن مسافت بیش از حد لزوم

اگر در هنگام ترمز گرفتن خودرو شما مسافت طولانی را طی می‌کند، و این مسافت از حالت عادی خود بیشتر است، همینطور اگر در حین ترمز گرفتن به ماشین ضربه هایی وارد می‌شود، این دو مشکل می‌تواند از کالیپر خودرو و نشان دهنده ی خرابی آن باشد.

این نکته را هم یادآوری می کنیم که با گذشت زمان و طی مسافت چندین کیلومتر، اتومبیل بر اثر گرمایی که در سیستم ترمز به خاطر گرفتن ترمز ایجاد می‌شود، ممکن است که از ضخامت کالیپر کاسته شود.

این مشکل کارایی مثبت این قطعه را از بین خواهد برد، حتی اگر در دراز مدت از اتومبیل خود استفاده نکنید هم، ممکن است دچار زنگ زدگی و خوردگی شود.

پس با بررسی به موقع اتومبیل خود و شناخت علائم خرابی کالیپر ترمز، خودرو خود را از این نظر در وضعیت مطلوبی قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.