بررسی دوج چارجر مدل ۲۰۲۰ +عکس و مشخصات فنی
نگاه کلی
دوج چارجر مدل ۲۰۲۰ یکی از انتخابهای اصلی خریداران سدان های فول سایز با پرفورمنس قوی در بازار امروز است. به دلیل همین ویژگیهاست که چارجر در تمام این سالها توانسته فروش موفقی داشته باشد. علاوه بر این، دوج چارجر تنها خودرو در سگمنت خود است که هم دیفرانسیل عقب میباشد و هم نه یکی، بلکه دو موتور V8 قدرتمند ارائه میکند. تمام مدلها به یک گیربکس هشت دنده اتومات قوی مجهز هستند، ولی فقط مدلهای مجهز به موتور V6 را میتوان با سیستم دو دیفرانسیل سفارش داد. شاید از نظر امکانات و طراحی کابین چارجر در برابر رقبا خیلی خوب نباشد، ولی در مدل جدید شرکت سعی کرده با سیستم اطلاعات سرگرمی بسیار خوب و تجربه سواری عالی همه چیز را جبران کند.
چه تغییراتی در مدل ۲۰۲۰ داشته است؟
برای مدل ۲۰۲۰، پکیج کیت بدنه دوج اکنون به صورت یک آپشن روی اسکات پک ارائه شده است. مدلهای مجهز به این کیت بدنه همچنین به سپرهای جلو و عقب متفاوتی مجهز میشوند. چارجرهای اسکات پک به صورت استاندارد به کمک فنرهای هوشمند بیلشتاین مجهز هستند. در صورت انتخاب کیت بدنه مذکور همچنین ترمزها و دیسکهای هل کت و رینگهای ۲۰ اینچی با تایرهای پهن به خودرو اضافه میشود. برای سفارشی سازی کابین خودرو هم آپشن ها بسیار زیادی پیش روی خریداران وجود دارد. برای مدل سال ۲۰۲۰ همچنین سه رنگ بدنه جدید به خودرو اضافه شده است. قیمت مدل پایه دوج چارجر SXT از ۳۱ هزار و ۳۹۰ دلار شروع میشود و گرانترین مدل که اسکات پک است قیمت پایهای برابر با ۴۱ هزار و ۹۴۰ دلار دارد.
موتور، گیربکس و پرفورمنس
دوج چارجر مدل ۲۰۲۰ با پیشرانه بزرگ هشت سیلندر خورجینی خود امسال حرفهای زیادی برای گفتن دارد. البته همه مدلهای چارجر به این موتور قوی مجهز نیستند، ولی در تمام مدلها از گیربکس هشت دنده اتومات استفاده شده و خودرو به صورت استاندارد دیفرانسیل عقب است. از سوی دیگر یک موتور شش سیلندر خورجینی نیز برای خودرو عرضه شده که گرچه ضعیفتر است، ولی آپشن دو دیفرانسیل را فقط با آن میتوان سفارش داد. در مدل ۲۰۲۰ خبری از گیربکس دستی برای چارجر نیست. موتور استاندارد V6 قطعاً پیشرانه ضعیفی نیست، ولی در برابر مدلهای دیفرانسیل جلو مانند نیسان ماکسیما و بیوک لاکراس ممکن است کم بیاورد. قویترین مدل این خودرو که همان چارجر اسکات پک ۴۸۵ اسب بخاری میباشد صفر تا صد را در ۴.۱ ثانیه پر میکند. چارجر ۳۷۰ اسب بخاری از سوی دیگر از نظر پرفورمنس میتواند بسیاری از سدان های خانوادگی رقیب خود را پشت سر بگذارد.
در سواری شهری، چارجر بسیار کابین ساکتی داشته و یک سواری راحت را ارائه میکند. رینگهای ۲۰ اینچی خودرو در سطوح مختلف بسیار راحت هستند، ولی هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیرها ممکن است کمی اذیت شوید. این سدان بزرگ سر پیچها نیز عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. فرمان برقی خودرو نیز به نوبه خود به تجربه سواری فوق العاده چارجر کمک زیادی میکند. در تست ترمز اضطراری بهترین عملکرد را از مدلهای قدرتمند چارجر که به ترمزهای قویتر و تایرهای پرفورمنس مجهز بودند دیدیم.
مصرف سوخت
دوج چارجر یک خودرو بزرگ و سنگین بوده و تشنه بنزین است. طبق تخمین EPA این خودرو در مدل قوی اسکات پک ۱۵.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر در شهر بنزین مصرف میکند و مصرف جادهای آن معادل ۹.۸ لیتر است. ما تست جادهای ۳۲۰ کیلومتر خود را با مدل مجهز به موتور V6 انجام ندادهایم، ولی مدل V8 رکورد ۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را در تست ما ثبت کرد.
کابین، راحتی سواری و فضای بار
کابین دوج چارجر بسیار کاربردی بوده و از سوی دیگر، به هیچ وجه لوکس نیست. بدون در نظر گرفتن فضای پای بسیار خوب صندلیهای عقب، به طور کلی فضای سرنشین این خودرو پایینتر از میانگین سگمنت سدان های فول سایز است. طراحی ساده کابین کاملاً مناسب یک خودروی عضلانی کلاسیک میباشد.
گرچه فضای صندوق عقب در برابر بسیاری از رقبا اصلاً خوب نیست، ولی به راحتی چند ساک و چمدان را میتوانید داخل آن قرار بدهید. در کنسول مرکزی خودرو فضای نگهداری خوبی برای اشیای کوچک وجود دارد.
ایمنی و سیستمهای کمکی رانندگی
دوج چارجر مدل ۲۰۲۰ برخی آپشن های ایمنی و سیستمهای کمکی رانندگی خوب از جمله کروز کنترل هوشمند و ترمز اضطراری خودکار دارد. البته این آپشن ها فقط برای مدلهای قدرتمند عرضه شده و در مدلهای پایه خبری از آنها نیست. چارجر ۲۰۲۰ در تست تصادف NHTSA موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده، ولی در تست IIHS عملکرد خوب از خود نتوانسته نشان بدهد. از مهمترین تجهیزات کمکی رانندگی آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رادار نقطه کور با هشدار ترافیک عقب
- هشدار خروج از لاین با کمکی حفظ مسیر
- سیستم کمکی هشدار تصادف شاخ به شاخ
نام لاتین خودرو | Dodge Charger |
کلاس بدنه | سدان |
کشور سازنده | آمریکا |
سال طراحی | ۲۰۱۹ |
تعداد سرنشین | ۵ |
شرکت عرضه کننده | شورولت |
حجم موتور | ۳۶۰۰ سی سی |
نوع موتور | DOHC |
محل قرارگیری موتور | جلو |
محور محرک | دیفرانسیل عقب |
گیربکس | هشت دنده اتوماتیک |
تعداد سیلندر | ۶ |
نوع سیلندر | خورجینی |
تعداد سوپاپ | ۲۴ |
قدرت | ۲۹۲ اسب بخار در ۶۳۵۰ دور بر دقیقه |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۶.۴ ثانیه |
نوع سوخت | بنزین |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری |
سیستم تعلیق جلو | بازویی بلند و کوتاه |
سیستم تعلیق عقب | چند میلهای |
نوع فرمان | برقی/ حساس به سرعت |
طول | ۵۱۰۰ میلیمتر |
عرض | ۲۱۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۴۶۸ میلیمتر |
فاصله محوری | ۳۰۴۸ میلیمتر |
وزن | ۱۹۰۰ کیلوگرم |
رینگ و لاستیک جلو | P215/65TR17 |
رینگ و لاستیک عقب | P215/65TR17 |
مصرف سوخت شهری | ۱۲.۴ لیتر در صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۱۰.۲ لیتر در صد کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ای | ۸ لیتر در صد کیلومتر |
حجم باک | ۷۰ لیتر |
سایر امتیازات ایمنی | ۵ ستاره ایمنی از NHTSA |