جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث چیست؟

0

جریمه خودرو بابت نداشتن بیمه شخص ثالث بر اساس ماده یک قانون آیین نامه اجرایی ماده (۱۹) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث اعمال می شود. این ماده قانونی صراحتا اعلام می کند که حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر ممنوع است. دارندگان اینگونه وسایل نقلیه مکلفند مدرک بیمه‌نامه یاد شده را هنگام رانندگی به همراه داشته باشند و در صورت درخواست ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه ارائه دهند. در صورتی که وسیله نقلیه ای فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشد، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است ضمن صدور برگ جریمه و الزام راننده متخلف به پرداخت جریمه تعیین شده، وسیله نقلیه را در نزدیکترین پارکینگ عمومی یا محل مطمئن دیگری توقیف کند. رفع توقیف وسیله نقلیه موتوری زمینی که به دلیل فقدان بیمه نامه شخص ثالث توقیف شده است، صرفا مستلزم ارائه بیمه نامه معتبر توسط دارنده وسیله نقلیه به مرجع توقیف کننده است.
دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی موظفند ظرف مدت چهل و پنج روز پس از توقیف خودرو، با ارائه بیمه نامه شخص ثالث معتبر برای رفع توقیف وسیله نقلیه موتوری زمینی خود اقدام کنند. چنانچه ظرف مدت مذکور اقدامات لازم را انجام ندهند، پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه موظف است مراتب را جهت تعیین تکلیف به مراجع قضایی صالح اعلام کند.

جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث بر چه اساسی تعیین می شود؟

اساسا تردد خودرو و هر وسیله نقلیه موتوری بدون داشتن بیمه شخص ثالث نه تنها تخلف است، بلکه جرم است و ممنوع اعلام شده است. برابر قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی، خودرویی که بدون بیمه شخص ثالث در مسیری تردد کند، در صورت رویت افسر پلیس و به اثبات رسیدن این موضوع برای پلیس راهنمایی و رانندگی، جریمه می شود و تا ارائه برگه معتبر بیمه نامه به پارکینگ منتقل می شود. پرداخت جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث فقط بخشی از مجازاتی است که برای این جرم و تخلف تعیین شده است. توقیف خودرو به پارکینگ راهنمایی و رانندگی و پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث، مجازات‌های دیگری هستند که برای نداشتن بیمه شخص ثالث اعمال می شوند. به طور کلی نداشتن بیمه شخص ثالث، عواقب سنگین و جبران ناپذیر و ریسک بسیار زیادی دارد. بنابراین همین ابتدا تاکید و توصیه می کنیم که هیچ وسیله نقلیه موتوری نباید حتی برای یک ساعت یا یک ربع ساعت بدون داشتن بیمه شخص ثالث در هیچ مسیری تردد کند.

توقیف خودرو

توقیف خودرو بخش دیگری از جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث است. در صورتی که یک خودرو فاقد بیمه نامه شخص ثالث دچار یک تصادف رانندگی شود، مالک و راننده خودرو باید بدون هیچ تخفیف و چشم پوشی، تمام خسارت‌های مالی و جانی را شخصا به زیان‌ دیده پرداخت کند. در غیر این صورت مشمول جرایمی همچون زندانی تا دریافت رضایت و پرداخت دیه به زیان‌ دیده یا خانواده وی خواهد بود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث چیست؟

طبق قانون، داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است؛ لذا برای افرادی که قانون‌شکنی کنند و بدون داشتن بیمه‌نامه برای خود و افراد جامعه خطرآفرینی می‌کنند، جریمه دیرکرد نیز در نظر گرفته می شود. میزان این جریمه حداکثر به اندازه حق بیمه یک سال است. بدیهی است در صورتی که تعداد روزهای تاخیر و دیرکرد بیمه کمتر از یک سال باشد، میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث نیز به همان نسبت محاسبه می ‌شود. به عنوان مثال میزان جریمه برای شش ماه تاخیر بیمه معادل یک‌دوم حق بیمه سالانه و میزان جریمه برای یک ماه تاخیر بیمه معادل یک دوازدهم حق بیمه سالانه خواهد بود. جریمه خودرویی که شش سال بیمه نبوده است، معادل حق بیمه یک سال خواهد بود.

نداشتن بیمه شخص ثالث و تصادف

اگر فردی بیمه شخص ثالث نداشته باشد و تصادف کند و مقصر هم شناخته شود، در دو حالت موضوع برای او رسیدگی می شود؛ یکی در حالت خسارت‌های مالی و دیگری در حالت خسارت‌های جانی. در حالت خسارت‌های مالی، پرداخت خسارت تماما بر عهده راننده مقصر است و هیچ راه حلی برای عدم پرداخت این دین وجود ندارد. در حالت خسارت‌های جانی، چون خودرو بیمه ندارد، خسارت وارده به اشخاص ثالث را صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می کند، ولی می تواند بعد از تسویه از راننده مسبب حادثه خسارت را بازیابی کند.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث

جریمه نقدی.

۲. توقیف خودرو.

۳. خرید بیمه نامه جدید با پرداخت جریمه دیرکرد.

۴. هزینه‌های اضافی برای ترخیص خودرو از پارکینگ.

۵. پرداخت تمام خسارت‌ها توسط راننده مقصر. چه خسارت های جانی و چه خسارت‌های مالی.

۶. عدم امکان دریافت خسارت از شرکت بیمه حتی در صورت مقصر نبودن.

یک بیمه شخص ثالث کامل انتخاب و خریداری کنید

فراموش نکنید برای فرار از جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث و درگیر نشدن با عواقب سخت و جبران ناپذیر آن، نباید کورکورانه به سراغ هر شرکت بیمه ای بروید و فقط یک کارت بیمه دریافت کنید. باید به موقع و به طور کامل در مورد شرکت‌های بیمه تحقیق کنید و به سراغ آنهایی بروید که کامل‌تر هستند و سرویس‌های بهتر و بیشتری ارائه می دهند. در واقع برای اینکه یک بیمه نامه شخص ثالث معتبر داشته باشید، باید از شرکتی خدمات بیمه ای دریافت کنید که در کنار اندیشیدن به منافع خود، منافع بیمه گزار نیز برای او دغدغه باشد. صِرف داشتن یک بیمه نامه، تضمین کافی برای استفاده از خدمات بیمه ای در زمان مورد نیاز نیست. اینکه شرکت بیمه در قبال اتفاق پیش آمده، چه قدر مسئولیت می پذیرد و چه قدر تلاش می کند که پاسخگوی نیاز بیمه‌گزار باشد، بسیار مهم است.

ویژگی‌های یک بیمه شخص ثالث کامل

  • • قیمت مناسب و منطقی
  • • توانگری شرکت بیمه
  • • تعدد شعب پرداخت خسارت
  • • سابقه شرکت بیمه در پرداختی‌ها
  • • مدت زمان پاسخگویی به شکایات
  • • تخفیف بیمه نامه
  • • نرخ شکایت مشتریان
  • • سهم از بازار

سخن پایانی

برای اینکه جریمه نداشتن بیمه شخص ثالث شامل حال شما نشود یا اینکه عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث گریبان شما را نگیرد، یک شرکت بیمه خوب را برای خود مد نظر داشته باشید و هر سال پیش از سر رسید بیمه خود، برای تمدید آن اقدام کنید. گاهی تمدید بیمه نامه شخص ثالث ناشی از سهل انگاری نیست، بلکه به دلیل مشغله زیاد افراد است. بنابراین حتما به هر شکلی که برای شما مناسب است، اقدامی کنید تا به موقع از تاریخ سررسید بیمه خود مطلع شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.