آشنایی با تمام پوشش‌های بیمه بدنه

0

آشنایی با تمام پوشش‌های بیمه بدنه

زندگی در شهرهای بزرگ امتیازهای خاص خودش را دارد. دسترسی به تمامی امکاناتی که ممکن است فرد در طول زندگی به آن نیازمند باشد یکی از همین امتیازهاست.

اما هر امتیازی هزینه‌ای هم دارد. هزینه این دسترسی‌های آسان، گیر کردن در شلوغی سطح شهر است. در ایران، سیستم حمل‌ونقل عمومی همیشه از زمان خودش عقب بوده و هیچ‌وقت نتوانسته جوابگوی نیاز شهروندان باشد. در نتیجه و به مرور، اقبال برای خریدن خودروی شخصی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

داشتن ماشین شخصی شاید آسایش به زندگی بیاورد؛ اما این آسایش هم بی هزینه نیست.

در میان شلوغی‌های شهر و تلاش برای زنده ماندن میان گرانی و تورم، خودروی ما قطعا از آسیب مصون نیست و هر لحظه امکان دارد که حادثه‌ای از ناکجا به آن خسارت وارد کند.

تنها راه چاره مقابله با چنین حوادث ناخواسته‌ای، تهیه بیمه بدنه خودرو است. این نوع بیمه برخلاف بیمه شخص ثالث، برای دارندگان خودروی شخصی الزامی نیست اما اهمیتش از شخص ثالث، اگر بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست.

یاور روزهای خسران

فلسفه بیمه بدنه در این است که خسارت وارد شده به خودروی شخصی را در هر حالتی جبران کند. حتی اگر در ایجاد خسارت خود ما مقصر باشیم. بنا‌براین، در هر حالتی می‌توان روی این نوع از بیمه حساب باز کرد.

نحوه جبران خسارت در بیمه بدنه به این شکل است که برخی از آنها را در حالت پایه و برخی دیگر را در حالت پوشش‌های فرعی جبران می‌کند.

پوشش‌های پایه و اصلی مربوط به خسارت‌هایی می‌شود که به خود ماشین یا قطعات آن در نتیجه «آتش‌سوزی، انفجار یا صاعقه» به وجود می‌آید.

از دیگر موارد پوشش پایه، سرقت خودرو است. در صورتی ماشین بیمه شده دزدیده‌ شود یا در اثر دزدی خسارت ببیند، بیمه بدنه خسارت‌های آن را جبران می‌کند.

علاوه بر اینها واژگونی و سقوط خودرو، برخورد خودرو با جسم ثابت یا متحرک و خسارت‌های ناشی از انتقال خودرو از جمله مواردی هستند که بیمه بدنه تمامی آنها را جبران می‌کند.

در صورتی که بخواهیم به عنوان صاحب ماشین شخصی، موارد دیگری را بیمه ‌کنیم می‌توانیم از پوشش‌های فرعی بیمه بدنه استفاده کنیم. ناگفته پیداست که در این مورد باید حق بیمه جداگانه‌ای پرداخت کنیم. چرا که هر مورد آن هزینه متفاوتی دارد.

بر اساس قانون بعضی از خسارت‌ها به عنوان خسارت‌های فرعی مربوط به خودرو شناخته می‌شود و پوشش آنها در بیمه بدنه مشروط به این است که هزینه جداگانه‌ای بابتش پرداخت کنیم.

بلایای طبیعی: اگر ماشین در اثر سیل، زلزله یا سایر بلایای طبیعی خسارت ببیند می‌توانید با خرید بیمه بدنه خسارت آن را جبران کنید.

پاشیده شدن رنگ و اسید روی ماشین: شاید به خاطر ریختن روغن ترمز روی بدنه ماشین یا پاشیده شدن رنگ و اسید، بدنه ماشین آسیب ببیند. این بیمه چنین موردی را هم جبران می‌کند.

دزدیده شدن قطعات ماشین: در صورتی که وسایل و قطعات ماشین در حالت توقف به سرقت برود: پوشش‌های فرعی بیمه بدنه هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. (این مورد در شرکت‌های مختلف بیمه شامل توضیحات و استثناهای و قیمت‌های متنوعی است که قبل از خرید باید به خوبی درباره تمامی آنها مطالعه و تحقیق کرد.)

شکستن شیشه: تنها در موردی جبران می‌شود که در اثر سرما وگرما ایجاد شده باشد و برخورد جسم خارجی به باعث شکسته شدنش نشده باشد.

نوسانات قیمت بازار: بازار خودرو در دو سال اخیر داستان‌های عجیبی را از سر گذرانده است. در پوشش نوسان قیمت بازار، ارزش خودروی بیمه شده معیار بدنه است. این پوشش بر اساس نرخ روز وسیله نقلیه تعیین می‌شود. در صورتی که این بیمه را داشته باشید، در زمان پرداخت خسارت اگر تغییری در قیمت خودرو به وجود آمده باشد: مبلغ خسارت به قیمت واقعی روز محاسبه و پرداخت می‌شود. میزان پوشش هم به درخواست بیمه‌گذارها از ۲۵ درصد تا ۱۰۰ درصد تعیین می‌شود.

پوشش ترانزیت: این نوع پوشش برای خودروهایی‌ست که از کشور خارج می‌شوند. با تهیه آن در صورت وقوع خسارت خارج از مرزهای کشور شرکت بیمه‌ باید خسارت وارد شده را جبران کند.

در کنار تمامی این موارد، پوشش‌های دیگری هم وجود دارد که در شرکت‌های بیمه متفاوت است. در سایت بیمه‌بازار می‌توانید درباره انواع بیمه بدنه مطالعه و تحقیق کنید و در صورت بروز هر گونه سوالی آن را با پشتیبانی ۲۴ ساعته در میان بگذارید.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.