علت روشن شدن چراغ لغزش چیست؟

0

چراغ یا نشان مربوط به سیستم لغزش (Slip Light) یک بخش از سیستم کنترل کشش خودرویتان محسوب می‌شود. این بخش به شما کمک می‌کند که در هنگام رانندگی در سطوح لغزنده، خودرو را مجدداً در کنترل خود بگیرید.

به هر یک از چرخ‌های خودرو سنسوری وصل است که اطلاعات دریافتی را به واحد کنترل قوای محرکه (PCM) رله می‌کند. وقتی که سنسورهای چرخ متوجه این قضیه شوند که شما در حال از دست دادن کنترل چسبندگی خودرویتان روی جاده هستید، اقدام به ارسال اطلاعات به واحد PCM نموده تا بلکه سیستم ترمز ضد قفل (ABS) فعال شده و از توان پیشرانه نیز کاسته شود.

تعمیرکار آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو علت روشن شدن چراغ لغزش آموزش مکانیک خودرو روشن شدن چراغ های پشت آمپر

ناگفته نماند که سیستم کنترل کشش، میزان فشار اعمالی بر روی هر یک از چرخ‌های خودرو را تعیین و مشخص می‌کند.
سیستم کنترل لغزش (Slip Control) چگونه کار می‌کند؟

سیستم کنترل لغزش به خودرویتان، زمانی که در حال از دست دادن کنترل خود در یک آب و هوای نامساعد است، کمک می‌کند. ترمز ضد قفل (ABS) بخشی از سیستم کنترل کشش است. سنسورهای چرخ بر روی هر یک از چرخ‌های خودرو مستقر بوده و با واحد کنترل قوای محرکه (PCM) درباره زوایه فرمان و فقدان کشش در ارتباط هستند.

زمانی که واحد کنترل لغزش در خودرویتان فعال می‌شود، ممکن است خودروی شما با کاهش توان مواجه شود. همین قضیه به نوبه خود به راننده امکان می‌دهد تا کنترل بهتری بر حرکات خودرو داشته باشد. سیستم کنترل کشش (Traction Control) در یک خودرو شامل سلونوئیدها، انباره‌‌های فشار بالا و پمپ الکتریکی می‌شود. کارکرد سلونوئید به این صورت است که این قطعه به ایزوله‌سازی جریان ترمز، در زمانی که انباره به توزیع فشار به چرخ‌ها اقدام می‌کند، دست می‌زند.
دلایل شایع برای روشن شدن چراغ لغزش (Slip Light)

اگر چراغ لغزش (Slip Light) بر روی داشبورد خودروی شما به طور منقطع و در دفعات زیاد روشن می‌‌شود، این می‌تواند عملاً به معنای رانندگی بر روی جاده‌ای لغزنده باشد. اما روشن بودن دائمی این چراغ، ممکن است علامتی از مشکل در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) خودرویتان باشد. در چنین موقعیتی اغلب دیده شده که این چراغ همزمان با چراغ ABS و کنترل پایداری (DSC) روشن می‌شود.

در ادامه دلایل روشن شدن چراغ لغزش را تیتروار ذکر می کنیم.

معیوب بودن سنسورهای چرخ

سنسورهای چرخ/ABS بر روی هر یک از چرخ‌های خودرو نصب شده است و آن‌ها به نوبه خود سرعت هر یک از چرخ‌ها را حس و رصد می‌کنند. اگر یکی از چرخ‌های خودرو با سرعت متفاوتی نسبت به بقیه بچرخد، واحد کنترل ABS به عمل ترمزگیری در چرخ‌های دیگر مبادرت می‌کند. در این بین، اگر سنسور چرخ معیوب باشد، ممکن است اطلاعات اشتباهی به واحد کنترل ABS ارسال شود و پیامد آن ممکن است روشن شدن چراغ لغزش در پشت آمپر داشبورد باشد.

معیوب بودن رینگ‌های ABS

رینگ‌ها و یا حلقه‌های سامانه ترمز ضد قفل (ABS)، روی هر یک از چرخ‌های خودروی شما نصب شده است. سنسورهای ABS سرعت را از طریق رینگ‌های ABS حس و رصد می‌کنند. اگر یکی از این رینگ‌ها دچار شکستگی شود، سنسور ABS می‌تواند سیگنال خطایی را حس نموده و در نتیجه، سیگنال خطایی را به واحد کنترل ABS ارسال نماید.

معیوب بودن واحد کنترل ABS

چنانچه واحد کنترل ABS در خودروی شما معیوب باشد، ممکن است متوجه روشن شدن چراغ ABS یا چراغ لغزش در پشت آمپر داشبورد خودرویتان شوید. در چنین حالتی، تنها راهکار، استفاده از یک اسکنر برای کشف مشکل موجود در واحد کنترل ABS خودرو است.

سیم‌های شکسته

چنانچه سیم‌های رابط میان واحد کنترل ABS و سنسورهای چرخ/ABS شکسته شده و یا به نحو نامناسبی به هم متصل شده باشند، ممکن است یک سیگنال خطا به واحد کنترل ABS خودرویتان فرستاده شود که پیامد آن روشن شدن چراغ لغزش در پشت آمپر خواهد بود.
مزایای استفاده از سیستم کنترل لغزش (Slip Control)

اغلب شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای در شرایط آب و هوای برفی و بارانی هستیم و در مواردی نیز شاهد واژگونی و چپه شدن خودروها در جاده‌های لغزنده برفی و بارانی. تجهیز خودرو به سیستم کنترل لغزش این اطمینان را برایتان حاصل می‌کند که کنترل تام و تمامی بر خودروی خود در شرایط آب و هوایی نامساعد داشته باشید.

اکنون اغلب خودروهای مدرن در هنگام خروج از کارخانه سازنده به سامانه ترمز ضد قفل (ABS) مجهز هستند. به همان سهولت که سامانه ABS در خودروها تعبیه می‌شود، سامانه ضد لغزش هم قابل نصب است. از سویی، سازمان NHSTA در آمریکا وجود سامانه لغزش را برای تمامی خودروهای تولیدی از سال ۲۰۱۲ به بعد به صورت امری اجباری درآورده است.

یکی از امتیازات استفاده از سامانه کنترل ضد لغزش کاهش تصادفات جاده‌ای به میزان ۳۰ درصد است. اما چنانچه خودروی شما یک شاسی‌بلند است، تجهیز آن به چنین سیستمی نمی‌تواند دلیلی بر کاهش هوشیاری شما در طول رانندگی باشد. وجود این سامانه در خودرویتان به خودی خود به معنای عدم امکان تصادف نیست.
معایب استفاده از سیستم کنترل لغزش (Slip Control)

سیستم کنترل لغزش از تعداد زیادی از قطعات الکترونیکی تشکیل شده است، پس در صورت خرابی هر یک از این قطعات، تعمیرات آن‌ها گران تمام خواهد شد. سامانه ABS از سنسورهای چرخ برای پایش میزان چرخش چرخ‌های خودرو استفاده می‌کند اما سنسورها در طول زمان کثیف یا غیر فعال می‌شوند. هزینه تعمیر صفحه کامپیوتر نیز گران است.

اگر راننده‌ای اهل مسابقه بوده و تمایل به کنترل بیشتری بر خودرویتان دارید این سامانه در نحوه رانندگی شما دخالت می‌کند. اغلب رانندگان مسابقه‌ای،خواهان عمل دریفت با خودروی خود هستند اما وجود این سامانه مانع کار آن‌ها شده و یا عمل دریفت را به تأخیر می‌اندازد.

خودروهایی که به واپسین فن‌آوری‌ها، همچون سامانه ضد لغزش مجهز هستند از قیمت گران‌تری در زمان خرید برخوردارند. اما با ارتقاء سطح تکنولوژی، انتظار می‌رود که هزینه های تولید چنین سامانه هایی نیز کاهش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.