مقایسه نسل جدید لکسوس GX با جیپ گرند چروکی L و لندروور دیفندر +تصاویر

0

اصلی‌ترین رقبای نسل جدید لکسوس GX در بازار جیپ گرند چروکی L و لندروور دیفندر هستند. در این مطلب مقایسه‌ای بین این سه شاسی‌بلند خواهیم داشت.

معرفی لکسوس GX

لکسوس سرانجام پس از سیزده سال، نسل جدید شاسی‌بلند GX را معرفی کرده است. این خودرو روی پلت‌فرم TNGA-F مشترک با لکسوس LX و تویوتا لندکروزر ساخته شده و روی آفرود تمرکز دارد. برند لوکس تویوتا برای رقابت با کراس‌اوورهایی مثل ب‌ام‌و X5 و آئودی Q7 مدل جدید TX را تدارک دیده است و بنابراین، اصلی‌ترین رقبای GX را می‌توان جیپ گرند چروکی و لندروور دیفندر دانست؛ اما شاسی‌بلند جدید لکسوس در برابر این رقبا چگونه خواهد بود؟ در ادامه ابن موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ساختار شاسی مستقل GX، آن را به مدل منحصربه‌فردی در کلاس شاسی‌بلندهای میان سایز لوکس تبدیل می‌کند و برخلاف اکثر مدل‌های شیک این کلاس، در مسیرهای سخت توانایی‌های بالایی خواهد داشت. همچنین این ماشین ظرفیت یدک کشی عالی ۳۶۳۰ کیلوگرمی هم دارد. تمام نسخه‌های GX به سامانهٔ چهارچرخ محرک تمام‌وقت و دیفرانسیل مرکزی لغزش محدود قابل قفل شدن تورسن مجهز هستند درحالی‌که در تیپ‌های اوورتریل قفل دیفرانسیل عقب، صفحات محافظ آلومینیومی، لاستیک‌های ۳۳ اینچی و کرال کنترل هم اضافه می‌شود.

مقایسه نسل جدید لکسوس GX با جیپ گرند چروکی L و لندروور دیفندر +تصاویر

این خودرو اما هنوز هم یک لکسوس است و بنابراین از کابین کاملاً لوکسی با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۴ اینچی و صندلی‌های چرمی در سه ردیف با ظرفیت شش یا هفت نفر بهره می‌برد. نسل جدید GX در ابتدا فقط با یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو در کنار گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌شود. این موتور ۳۴۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۱۳.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. فروش نسل جدید GX در اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود قیمت پایهٔ آن از کمی بیش از ۶۰ هزار دلار آغاز شود. این رقم اما در بالاترین تیپ یعنی اوورتریل پلاس می‌تواند به ۸۰ هزار دلار برسد.

معرفی جیپ گرند چروکی L

گرند چروکی و برادر سه ردیفهٔ آن یعنی گرند چروکی L حدود دو سال پیش معرفی شدند و بنابراین هنوز خودروهای تازه‌ای محسوب می‌شوند. گرند چروکی L در تیپ‌های بالایی یعنی سامیت و اوورلند در داخل با ویژگی‌هایی مثل تودوزی چرمی، تریم چوبی، ماساژور صندلی‌ها و نمایشگر سوم برای سرنشین جلو، کاملاً لوکس به نظر می‌رسد. بااین‌حال، داخل تیپ‌های پایینی با صندلی‌های پارچه‌ای و نمایشگر مرکزی کوچک ۸.۴ اینچی، حس و حال سطح پایینی دارد ولی باید توجه داشت که قیمت پایهٔ ۴۲ هزار دلاری گرند چروکی L حدود ۲۰ هزار دلار از لکسوس GX ارزان‌تر است. این خودرو هم مثل رقیب ژاپنی با سه ردیف صندلی ارائه می‌شود که در نسخه‌های شش و هفت‌نفره قابل انتخاب خواهد بود.

هرچند گرند چروکی پنج‌نفره با پیشرانهٔ هیبریدی هم ارائه می‌شود اما این قوای محرکه هنوز برای نسخهٔ L ارائه نشده است؛ بنابراین، این خودرو در حال حاضر با پیشرانه‌های ۳.۶ لیتری V6 با ۲۹۳ اسب بخار قدرت یا ۵.۷ لیتری V8 همی با ۳۵۷ اسب بخار قدرت قابل خریداری خواهد بود. گرند چروکی L به‌صورت استاندارد محرک عقب است اما سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش خواهد بود و انتقال نیرو هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. برای گرند چروکی L موتور V8 انتخاب بهتری است زیرا به لطف گشتاور بیشتر، کشش بهتری در آفرود و حتی رانندگی‌های خانوادگی دارد و ظرفیت یدک کشی را هم از ۲۸۱۰ به ۳۲۷۰ کیلوگرم افزایش می‌دهد.

لندروور دیفندر ۱۱۰

دیفندر در سه نسخهٔ مختلف بنام‌های ۹۰، ۱۱۰ و ۱۳۰ به بازار عرضه می‌شود که اولی دودر است و نمی‌تواند رقیبی برای لکسوس باشد. پس باید روی دو مدل دیگر تمرکز کنیم که هردو فاصلهٔ محوری یکسانی برابر با ۳,۰۲۳ میلی‌متر دارند اما مدل ۱۳۰ از ۳۴۰ میلی‌متر طول بیشتر بهره می‌برد که فضای بار و سرنشینان ردیف سوم را افزایش می‌دهد. کسانی که به‌طور مرتب از صندلی‌های ردیف سوم استفاده می‌کنند باید ۱۳۰ را انتخاب کنند زیرا فضای صندلی‌های ردیف سوم در ۱۱۰ بسیار محدود بوده و در صورت استفاده از هر سه ردیف صندلی، فضایی برای بار باقی نخواهد ماند. دیفندر مثل GX و برخلاف جیپ، در همهٔ نسخه‌ها به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود اما برخلاف رقبا، پیشرانهٔ پایهٔ آن چهار سیلندر است.

مدل پایه که P300 نام دارد، از پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو با ۳۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند که از موتور پایهٔ جیپ قوی‌تر است. علاوه بر این، مدل P400 هم با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو ارائه می‌شود که با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور، هم موتور V8 گرند چروکی L و هم V6 توئین توربوی لکسوس را پشت سر می‌گذارد. علاوه بر این، برای دیفندر ۱۱۰ حتی موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۲۵ اسب بخار قدرت هم قابل سفارش است. در دیفندر ۱۳۰، موتور پایه بجای چهار سیلندر، نسخهٔ تضعیف‌شدهٔ پیشرانهٔ شش سیلندر خطی با ۳۰۰ اسب بخار قدرت خواهد بود درحالی‌که قدرت موتور V8 به ۵۰۰ اسب بخار کاهش پیدا می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی

لکسوس GX550 جیپ گرند چروکی L لندروور دیفندر ۱۱۰
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو ۵.۷ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۳۴۹ اسب بخار ۳۵۷ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر ۵۳۰ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب یا چهارچرخ چهارچرخ
طول ۴,۹۵۰ میلی‌متر ۵,۲۰۴ میلی‌متر ۵,۰۱۶ میلی‌متر
قیمت ۶۱ تا ۸۰ هزار دلار ۴۲ تا ۷۱ هزار دلار ۵۴ تا ۹۲ هزار دلار

منبع:پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.