علت وارد شدن آب به اتاق خودرو و زیر پای سرنشین موقعه کولر گرفتن

1

سیستم کولر خودرو یا با عنوان دقیق‌تر ایرکاندیشن خودرو، عملکردی شبیه به کولرهای موسوم به گازی و یا یخچال منزل دارد به این معنی که جریان گاز درون آن در کندانسور (که بخشی شبیه به رادیاتور است و در کنار یا جلوی رادیاتور خودرو نیز نصب می‌شود) گرمای خود را تا حدی از دست می‌دهد.

خیس شدن زیر پای راننده جمع شدن آب زیر پای راننده پراید علت جمع شدن آب داخل اتاق خودرو آگاهی از کولر خودرو عیب یابی کولر خودرو آموزش نکات فنی خودرو

در ادامه این گاز که کمی سرد شده است به کمپرسور خودرو می‌رود و در آنجا فشرده می‌شود. این گاز فشرده شده در ادامه مسیر خود به سمت اتاق خودرو حرکت می‌کند و به بخشی موسوم به اواپراتور می‌رسد.

اواپراتور شبیه به رادیاتور خودرو است و اما برخلاف رادیاتور و البته کندانسور، سرد است. در ادامه یک دمنده که اصطلاحاً فن کولر نامیده می‌شود باد را به اواپراتور می‌دمد و هوا در برخورد با اواپراتور سرد شده و درون کابین راه پیدا می کند.

با این عمل دمای گاز بالاتر می‌رود و گرم می‌شود و در ادامه سیکل آن به سمت کندانسور ادامه پیدا می‌کند. سرد بودن اواپراتور باعث می‌شود رطوبت هوا به‌صورت قطرات آب روی آن جمع شود (در کولرهای گازی هم این آب از طریق یک مسیر جداگانه از داکت کولر خارج می‌شود).

به‌طور معمول آبی که در این بخش جمع می‌شود به دلیل آنکه اواپراتور در داخل اتاق خودرو نصب نشده، به زیر خودرو می‌ریزد و مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در خودروی شما مشکلی در آب‌بندی این بخش وجود دارد که باعث می‌شود این آب جمع شده، از مجاری هوا وارد اتاق خودرو شود. برای رفع این مشکل باید با کمک تعمیرکار اتصالات این بخش را بررسی کنید تا محل نشتی را بیابید اما وجود آب در زیر خودرو در زمان توقف‌ها امری طبیعی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمدحسن می گوید

    عالی بود و علمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.