نحوه کار با دستگاه آنالیز گازهای خروجی اگزوز خودرو (۴گاز و ۵ گاز)

0

علت آلایندگی بالای خودرو ،تست ۵گاز ،تنظیم موتور چهار گاز ،علت بالا بودن co2 خودرو ،نشتی اگزوز در معاینه فنی ،علت بالا بودن o2 در معاینه فنی ،تست چهار گاز مشهد ،مقدار مجاز co

تست چهار گاز معاینه فنی به مجموعه کارهایی گفته میشود که با انجام آن میتوان آلایندگی را به حداقل رساند.در تست چهار گاز معاینه فنی گاز های مقادیر co و hc  و اکسیژن و lambda و co2 اندازه گیری میشود.
این پارامترها جز اصلی پارامتر های معاینه فنی هستند. در چهار گاز هرکدام بصورت جدا تجزیه و تحلیل میشوند.اگر هرکدام از این پارامترها حتی یک صدم هم بالاتر باشد در معاینه فنی رد میشوید. پس اگر بخواهیم خودرو را برای معاینه فنی تنظیم کنیم نیاز به تست چهار گاز معاینه فنی داریم.

دستگاه چهار گاز وسیله ای است برای تنظیم گاز های آلاینده ی خروجی موتور که علاوه بر این، این دستگاه میتواند سلامت سنسور اکسیژن و سیستم اگزوز و کاتالیزور را بررسی کند. این دستگاه به کمک سنسورهایی که دارد میتواند گاز های خروجی را بررسی کند و از گاز های خارج شده پارامتری را نشان دهد که تعمیرکار با آن پارامتر میتواند عیب خودرو را تشخیص دهد.

در دستگاه چهار گاز همانطور که از نامش پیداست چهار گازی که در معاینه فنی سنجیده میشود اندازه گیری میشوند.گازهای O2 co co2 hc در این دستگاه اندازه گیری میشوند که طبق سایت معاینه فنی این چهار گاز نامبرده در بخش تنظیم موتور خودرو معیار قرار میگیرد.

بعضی از دستگاه ها قابلیت انالیز پنج گاز را دارند. گاز پنجم noX است. این پارامتر فعلا در سیستم معاینه فنی خودروهای سواری ایران اندازه گیری نمیشود.

نحوه سنجش آلایندگی و گازهای خروجی اگزوز با دستگاه ۴گاز

تنظیم موتور چهار گاز چیست دستگاه آنالیز خودرو چیست تست آلایندگی خودرو مراحل تست معاینه فنی دستگاه معاینه فنی خودرو گازهای خروجی از اگزوز دستگاه 5 گاز چیست معاینه فنی پراید معاینه فنی پژو 206 آموزش قبول شدن در معاینه فنی لیست آدرس مراکز معاینه فنی تهران آموزش تنظیم موتور خودرو

چهار گاز و یا پنج گاز چیست؟

دستگاه تنظیم موتور پنج گاز و یا چهار گاز، دستگاه بررسی کننده ی دود های خروجی از اگزوز است.

برای تنظیم موتور دقیق نیاز به دستگاه چهار گاز است.

اگر با دستگاه چهار گاز خودرو تنظیم نشود، تنظیم بصورت حدسی و تقریبی است و امکان دارد خیلی قطعات اشتباها تعویض شود. پس برای انجام تنظیم موتور دقیق نیاز به چهار گاز است.

حتما اگر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده باشید و مشکل تنظیم موتور را داشته باشید باید از دستگاه چهار گاز استفاده کنید.

دستگاه چهار گاز به واسطه ی نازلی که دارد مقدار گاز های آلاینده ی co,co2,hc,o2,lambda را میسنجد و به کمک این دستگاه میتوان دلیل بالا بودن هرکدام از گازهای آلاینده را فهمید و گاز های آلاینده را کاهش داد.

در اصل چهار گاز دستگاه عیب یابی است که خروجی های خودرو را آنالیز میکند.

تنظیم موتور چهار گاز چیست ؟

تنظیم موتور چهار گاز روشی نوین و دقیق در تنظیم موتور است.

دستگاه سوخت سنج چهار گاز را که معمولا ما در زمان معاینه فنی با آن آشنا میشویم، ساده ترین راه برای تون آپ خودروی شماست.

تنظیم موتور چهار گاز و یا پنج گاز به قدری دقیق است که در تنظیم موتور معاینه فنی استفاده میشود.

بطور کلی تنظیم موتور به مجموعه کارهایی میگویند که باعث بهتر کار کردن موتور خودرو میشود.

هرقدر موتور تنظیم تر باشد بهتر کار میکند.

هدف از تنظیم موتور چیست؟ چرا باید موتور خودرو را تنظیم کنیم؟

اهداف تنظیم موتور خودرو ها با هم متفاوت هستند.

بسته به نیاز راننده، تنظیم موتور گاهی برای کاهش مصرف سوخت، گاهی برای افزایش شتاب و گاهی برای کاهش آلایندگی و اخذ معاینه فنی انجام میشود.

هر کدام از این تنظیم ها نیاز به تجهیزات و ابزار های خاصی هستند.

در تنظیم موتور خودروهای انژکتوری بخاطر حساسیت کار و دقت بالای خودروهای انژکتور باید از دستگاه پنج گاز استفاده کرد.

بعد از تحولات زیاد در تون آپ خودروها دستگاه چهار گاز دقیقترین دستگاهی است که برای افزایش راندمان خودرو طراحی شده است.

 تنظیم موتور با دستگاه سنجش گازهای اگزوز چه کاری انجام میدهد؟

بعوان مثال در بعضی مواقع بر روی دستگاه پارامترهایی که نشان میدهد نیاز است هوای خودرو تنظیم شود.

در بعضی مواقع هم جرقه و یا سوخت باید در لحظه تنظیم شود.

در بعض موارد در تون آپ های خاص حتی نیاز به تنظیم نیست و اگزوز ایراد دارد و حتی موتور خودرو نیاز به تعمیرات خاصی دارد.

پارامترهای معاینه فنی

پارامترهای معاینه فنی تنظیم خودروهای سواری به سه دسته تقسیم میشود.

  • پارامترهای معاینه فنی خودروهای کاربراتور
  • پارامتر های معاینه فنی خودروهای خودروهای انژکتور زیر مدل ۱۳۸۴
  • پارامترهای معاینه فنی خودروهای مدل بالای ۱۳۸۴

خودروهای کاربراتور

میزان co مجاز : کمتر از ۴

میزان hc مجاز : کمتر از ۴۰۰

میزان o2 مجاز : کمتر از ۳

خودروهای انژکتور مدل پایین تر از ۱۳۸۴

میزان co مجاز : کمتر از ۲

میزان hc مجاز : کمتر از ۲۵۰

میزان o2 مجاز : کمتر از ۳

خودروهای انژکتور بالاتر از مدل ۱۳۸۴

میزان co مجاز : کمتر از ۰٫۷

میزان hc مجاز : کمتر از ۲۵۰

میزان o2 مجاز : کمتر از ۳

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.