بررسی کشنده بنز آکسور 1842 رخش خودرو دیزل

0

یکی از خوشنام‌ترین محصولات مرسدس بنز نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا، کشنده آکسور است که این روزها در برخی از بازارها، جای خود را به سری محصولات آنتوس داده است. این کشنده که عمده شهرت خود را از استهلاک پایین موتور و مجموعه قوای فنی‌اش دارد، امروزه با کمی تغییر چهره و به اسم کاماز در روسیه نیز تولید می‌شود. آکسور در کشورمان نیز دارای شهرت بسیار خوبی بوده و از چند سال پیش قرار است تا با نام کاماز 5490 یا M1842 دوباره وارد بازار شود. هرچند که فروش این خودرو، اندک بوده و دیدن آن در جاده ها، نادر است.

 بررسی کامیون بنز آکسور  قیمت بنز آکسور 1843  مشخصات بنز آکسور 1843  مرسدس بنز آکسور  قیمت کامیون بنز آکسور  مشخصات فنی کامیون بنز آکسور  معایب و مزایای بنز آکسور 1843  کشنده بنز آکسور 1842  شرکت رخش خودرو دیزل  بهترین کشنده در ایران  بهترین کامیون های ایران  مجله کامیون سواران

از آکسور تا کاماز 5490

شاید خوش باورترین مهندسین و مدیران دایملر نیز فکر نمی‌کردند که آکسور که به عنوان محصولی برای بازارهای در حال توسعه و به منظور یک کشنده برد متوسط طراحی شده است، آنقدر مهم و پر فروش شود که هم در تمام بازارهای مرسدس بنز حضور پیدا کند و هم بسیاری از کشورها از آن به عنوان یک کشنده برای مسافت‌های بلند بین المللی استفاده کنند. نسل اول آکسور به منظور پر کردن خلا میان آکتروس که یک کامیون سنگین وزن بود و مدل آتگو که در رده میان وزن‌ها بود، طراحی و ساخته شد. نیاز به یک کامیون و کشنده در کلاس کاری 15 تا 18 تن که کاربری آکتروس را با قیمت پایین‌تر، امکانات ضعیف‌تر و البته پیچیدگی فنی کمتر در اختیار خریدار قرار دهد، باعث شد تا مدیران بنز در سال 2001 این خودرو را رسما رونمایی و معرفی کنند.

تولید آکسور توسط مرسدس بنز ترکیه و شعبه برزیل برنامه‌ریزی شده بود و دلیل حضور بسیار زیاد آکسور در ترکیه به همین خاطر است. چرا که این خودرو در اولین حرکت برای بازارهای گفته شده، بومی‌سازی شده بود. بازخوردها بعد از نمایش آکسور در اولن نمایشگاه که در ترکیه به نمایش درآمد، آنقدر خوب بود که مدیران مرسدس بنز تصمیم به تولید آن گرفتند.

اما آکسور سنگ بنای کامیون‌های دیگری نیز شد که کاماز 5490 یکی از آنهاست. در واقع می‌توان گفت که کاماز 5490 همان آکسور با کمی فیس‌لیفت است که حالا از سوی عرضه کننده‌ای روسی معرفی شده و در کشورمان نیز، از سوی شرکت رخش خودرو دیزل با نام کاماز 1842M عرضه می‌شود.

طراحی داخلی و بیرونی بنز آکسور 1842 رخش خودرو

از نظر ابعادی، هیچ فرقی بین کاماز M1842 و مرسدس بنز آکسور دیده نمی‌شود. در نمای بیرون، به عینه یک مرسدس بنز آکسور را می‌بینیم که بعد از کمی دقت می‌توان به تفاوت‌های اندکی در برخی قسمت‌های بدنه به غیر از سینه آن رسید. در سینه این کشنده که تفاوت آشکاری با آکسور وجود دارد، جلوپنجره کلاً تغییر کرده و ابعاد کوچکی به خود گرفته و چراغ‌های جلو نیز، گرافیک کاملا متفاوتی دارند.

ضمن این‌که نحوه باز شدن جلوپنجره نیز با آکسور متفاوت است و می‌توان فقط بخش بالای آن را باز کرد تا به کارهایی مثل تنظیم کردن آب رادیاتور پرداخت. اما گلگیرهای جلو طرحی متمایز از آکسور دارند و زیباتر هستند. همچنین لپی های بغل و بادگیرهای روی شاسی نیز با آکسور فرق دارند. ضمن این‌که فیلتر هوای موتور نیز در پشت اتاق و به صورت بیرون‌زده نصب شده است، که این نوع جایگیری را می‌توان در دیگر محصولات این شرکت نیز دید و به نوعی سنت کاماز به حساب می‌آید. از نکات منفی در ظاهر این خودرو که در آیرودینامیک آن نیز اثر منفی خواهد داشت، نبود بادگیرهای جانبی در انتهای کابین است.

در داخل اتاق نیز دگرگونی‌های اندکی دیده می‌شود. در واقع کابین آکسور چه از بیرون و چه از داخل، آنقدر نسبت به دیگر محصولات روسی به‌روز و اصولی است، که کاماز تصمیم گرفته بدون کوچکترین تغییری و فقط با یک تغییر نام و لوگو، محصول خود را از خط خارج کند. از این رو فقط در پایین داشبورد می‌توان تفاوت اندکی بین آکسور و M1842 دید. حتی فرم غریبلک فرمان نیز بدون تغییر مانده است. البته نمایشگر پشت فرمان نیز تغییر کرده است که البته همان حالت ترکیب آنالوگ و دیجیتال را دارد.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی بنز آکسور 1842 رخش خودرو

لیست امکانات رفاهی و ایمنی این کشنده نسبت به آکسورهای موجود در کشورمان، کمی پربارتر است. ترمزها در عقب و جلو دیسکی بوده و دارای سیستم ضد قفل ABS، ضد لغزش ASR و ترمز الکترونیکی EBS، برنامه کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS است.

ضمن این‌که هر دو مدل با گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک، دارای ترمز موتور 2 مرحله‌ای هستند و البته گیربکس اتوماتیک، اینتاردر هیدرولیکی نیز دارد. صندلی‌ها دارای تنظیمات بیشتری بوده و دارای زیر آرنجی نیز هستند. البته که طراحی متفاوتی از صندلی‌های آکسور داشته و در مسافت‌های بلند، راحتی بیشتری دارند.

کاماز 1842 دارای کروز کنترل، شیشه های برقی، آینه های برقی با گرم‌کن، تعلیق بادی در محور عقب و زیر کابین، پیش گرم‌کن سوخت، دو تخت خواب، بوق شهر و جاده، خروجی‌های شارژ 12 و 24 ولت، سیستم اعلام خطر SOS، قفل دیفرانسیل، سانروف و… است. همچنین محور عقب به کمک سیستم ECAS  که از ساخته‌های وبکو است، به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود تا از برهم خوردن تعادل کشنده جلوگیری شود. برای این خودرو امکان سفارش یخچال نیز وجود دارد و در حالی که به صورت فابریک دارای بخاری درجاست، ظاهرا امکان سفارش کولر درجا نیز وجود دارد.

مشخصات فنی بنز آکسور 1842 رخش خودرو

کاماز M1842 از همان پیشرانه OM457LA که روی مرسدس بنز آکسور نصب است، استفاده می‌کند. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+eev بوده و هرچند گفته شده که مستقیما از آلمان تهیه می شود، اما ظاهرا در کاماز روسیه مونتاژ شده و به خط تولید می‌رسد. گیربکس‌های این کشنده نیز از ساخته‌های ZF بوده که یا از نوع اتوماتیک 2+12 سرعته هست یا همان گیربکس تقه‌ای معروف 2+16 سرعته ZF که بر روی کامیون های زیادی در کشورمان نیز نصب شده است.

این کشنده دارای ترمز موتور 2 مرحله‌ای هست و گیربکس اتوماتیک آن نیز با کد ZF 12AS 2131 از سری As-tronic دارای اینتاردر هیدرولیکی  هست. برای گیربکس دستی آن با کد ZF-16S2220، اینتاردر در نظر گرفته نشده است، اما ظاهراً امکان سفارش با گیربکس دستی 16 سرعته ZF-16S2221 مجهز به اینتاردر 5 زمانه نیز وجود دارد.

البته در عین اشتراک فنی زیادی که بین این بنز آکسور و کاماز 1842 وجود دارد، تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها دیده می‌شود. محورها در کاماز با آکسور تفاوت دارند و از طرفی، پیشرانه نیز، استاندارد آلایندگی بالاتری دارد. ضمن اینکه می‌توان این کشنده را با گیربکس اتوماتیک نیز سفارش داد.

نام کشنده بنز آکسور 1842 رخش خودرو
تعداد سیلندر / نوع موتور 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت مرسدس بنز
حجم‏ موتور (سی‌سی) 12 لیتر
کد موتور OM457LA
استاندارد آلایندگی یورو 5+evv
حداکثر قدرت 428 اسب‌بخار در 1900rpm
حداکثر گشتاور 2100 نیوتن‌متر در 1100rpm
حداکثر سرعت 90 کیلومتر برساعت
گیربکس 12+2 سرعته اتوماتیک ZF یا 2+16 سرعته دستی ZF
سیستم فرمان هیدرولیک ساخت بوش
سیستم ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده دو مداره
ترمز کمکی ترمز موتور دو مرحله و اینتاردر هیدرولیکی در گیربکس اتوماتیک
سیستم‌های کمکی خودرو ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR + ترمز الکترونیکی EBS + برنامه کنترل پایداری ESP + کنترل کشش TCS
باک سوخت استیل به حجم 800 لیتر
حجم مخزن ادبلو 90 لیتر
طول / عرض / ارتفاع بدون بادشکن 6090 / 2500 / 3475 (میلیمتر)
فاصله محوری 3580 (میلیمتر)
وزن مجموع ناخالص (مجاز) 44000 کیلوگرم
وزن خالص کشنده 7900 کیلوگرم
ظرفیت محور عقب / جلو 11500 / 7100 کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی با تنظیم ارتفاع
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

راند نهایی با بنز آکسور 1842 رخش خودرو

کاماز M1842 یک برگ برنده بزرگ در کشورمان دارد و آن هم استفاده از پیشینه بسیار خوب مرسدس بنز آکسور است. خودرویی که هنوز هم با وجود انواع کشنده‌های خارجی و چینی، بازهم طرفداران زیادی دارد. از این رو خریداران کاماز M1842، خیال آسوده‌تری در تهیه و تامین قطعات و همچنین تعمیرات این خودرو خواهند داشت.

اما اگر شرکت عرضه‌کننده بتواند خدمات پس از فروش خوبی نیز برای این خودرو تامین کند، می‌توان انتظار داشت که بازار فروش خوبی به دست آورد. باید گفت که در حال حاضر، رقیب این خودرو، کشنده‌های چینی با امکانات و قیمت کمتر و از طرفی، خودروهای دست دوم اروپایی هستند.

منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.