همه آنچه که درباره روغن موتور خودرو باید بدانید

0

روغن موتور وظایف متعددی را بر عهده دارد که به شرح زیر است:

*روانکاری و کاهش اصطکاک: مهم‌ترین وظیفه روغن موتور در خودرو، کاهش اصطکاک و بهبود راندمان خودرو‌ها است. روغن موتور با وجود آوردن لایه‌ای روغن با ضخامت مناسب، اصطکاک فطعات را به حداقل ممکن می‌رساند.

*کمک به سیستم خنک کننده: روغن موتور به خارج کردن قسمتی از حرارت موتور کمک می‌کند و به کمک سیستم ختک کننده خودرو می‌رود.

*ضربه گیر: روغن موتور ضربات ناشی از کارکرد قطعات داخلی پیشرانه را می‌گیرد.

*کاهش مصرف سوخت: اگر از روغن موتور با درجه مناسب استفاده شود، هنگام استارت خوردن خودرو، روغن با سرعت مناسبی به قطعات خودرو رسیده و این امر موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.

* جلوگیری از زنگ زدگی و سایش: علاوه بر کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش قطعات، روغن موتور نقش بسزایی در جلوگیری از زنگ زدگی قطعات دارد.

بهترین زمان تعویض روغن موتور 206 زمان تعویض روغن گیربکس زمان تعویض روغن موتور 405 زمان تعویض روغن موتور پراید زمان تعویض روغن موتور سمند نشانه ای تعویض روغن موتور وظیفه روغن موتور چیست مشخصات روغن موتور بهترین روغن موتور خودرو قیمت روغن موتور قیمت انواع روغن موتور بهران

اصطلاحات روغن موتور

گرانروی (ویسکوزیته): گرانروی به زبان ساده‌تر همان غلظت روغن موتور است. ویسکوزیته یکی از مهمترین شاخصه‌های روغن موتور است که با کاهش دما افزایش و با افزایش دما افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر هرچه دمای موتور افزایش بیابد، حرکت آن در موتور روان‌تر می‌شود و با کاهش دما گرانروی افزایش می‌یابد.

این ویژگی در روغن موتور بسیار اهمیت دارد. روغن‌ها بر این اساس، به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱- تک درجه‌ای (Monograde) ۲- چند درجه‌ای (Multigrade)

استفاده از روغن‎های تک درجه‌ای در خودرو‌های امروزی منسوخ شده است و از روغن‌های چند درجه‌ای امروزه در خودرو‌ها استفاده می‌شود. به عنوانن مثال، این روغن‌ها را با حرف “W”، به شکل “۱۰W۴۰” یا “۲۰W۵۰” نشان می‌دهند. عدد سمت چپ W نشان دهنده ویسکوزیته آن در لحظه استارت (در دمای پایین) و عدد سمت راست نشان دهنده ویسکوزیته آن در دما‌های بالا است.

نقطه ریزش: پایین‌ترین دمایی که در آن روغن همچنان قادر به جاری شدن و حرکت باشد را نقطه ریزش می‌گویند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.