نحوه فعال کردن خود عیب یاب کولر خودرو در سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک +عکس

2

دکمه econ در پژو پارس ،راهنمای سیستم تهویه اتوماتیک پژو پارس ،تنظیم کولر پژو پارس داشبورد جدید ،تنظیمات کولر و بخاری پژو پارس ،مشکلات تهویه اتوماتیک پارس ،سنسور اواپراتور پژو پارس کجاست ،دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید ،دکمه کولر پژو پارس

فعال کردن خود عیب یاب کولر خودرو در سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

منظور از خود عیب یاب کولر چیست؟

خود عیب یاب کولر سیستمی است که به وسیله خود کولر خودرو می‌توان سنسورها و عملگرهای وابسته به آن را بررسی کرد و در صورتی که این سنسورها یا عملگرها مشکلی داشته باشند از ایراد آن‌ها مطلع شد. بدین صورت که اگر در هر یک از سنسورهای این سیستم و یا موتورهای محرک عیبی رخ دهد، سیستم بصورت خودکار قطعه معیوب را تشخیص داده و به مالک خودرو بخاطر وجود عیب در سامانه تهویه مطبوع هشدار می‌دهد. این عیب یابی بر روی خودروهایی که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارند قابل اجرا هست. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور قطعه معیوب را شناسایی کنید.

همچنین می‌توانید از دستگاه دیاگ برای عیب یابی خودرو استفاده کنید.

 تنظیم کولر پژو پارس  مشکلات تهویه اتوماتیک پارس  دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید  دکمه های روی داشبود پژو پارس  آپشن های پژو پارس  تعمیر کولر پژو پارس  خنک نکردن کولر پژو پارس  دکمه ECON پژو پارس چیست  دکمه A/C چیست  دکمه auto در پژو پارس  تعمیر سیستم تهویه مطبوع  مزایای سیستم تهویه مطبوع  رفع ایرادات کولر خودرو  رفع عیوب کولر پژو پارس  عیب یاب کولر چیست  آگاهی از کولر خودرو

عملگرهای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

برخی از سنسورهای مرتبط با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک عبارتند از:

سنسور دمای داخل کابین

سنسور دمای هوای خارج از کابین

سنسور تابش نور یا سنسور آفتاب

سنسور اواپراتور

سنسور دمای آب سیستم خنک کننده موتور

جدول کد خطای سنسورها

سنسور Sensor LCD Display Indication
NG OK
تمامی سنسورها S1.0 روشن چشمک زن
سنسور اواپراتور S1.1
سنسور دمای کابین S1.2
سنسور دمای آب رادیاتور S1.3
سنسور دمای محیط S1.4
سنسور تابش خورشید S1.5

عملگرهای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

برخی از عملگرهای مرتبط با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک عبارتند از:

متور دریچه‌های وضعیت هوا

موتور دریچه مخلوط هوا

موتور دمنده‌ی فن بخاری

موتور گردش هوا

جدول کد خطای عملگرها

در جدول زیر، ترتیب عیب یابی سیستم بطور خودکار به همراه کد عملگر مربوطه نمایش داده شده است.

موتور محرک دریچه‌ها Motor actuator (M/A) LCD Display Indication
NG OK
موتور دریچه‌های وضعیت و مخلوط هوا S2.0 چشمک زن روشن
موتور دریچه مخلوط هوا، خطای قفل S2.1
موتور دریچه وضعیت هوا، خطای قفل S2.2
موتور دریچه مخلوط هوا، خطای ولتاژ S2.3
موتور دریچه وضعیت هوا، خطای ولتاژ S2.4

برای اتمام فرآیند عیب یابی و خروج از مد یا حالت عیب یابی باید متور خاموش گردد و یا سوئیچ بسته شود.

آشنایی با کمپرسور کولر خودرو و اجزای آن

آموزش عیب یابی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ( خود عیب یاب کولر )

در صورتی که عبارت AUTO در صفحه نمایشگر بصورت ممتد چشمک بزند، نشانه وجود ایراد در سیستم کولر و یا بخاری می‌باشد.

برای شروع مراحل خود عیب یاب کولر و ورود به حالت عیب یابی (Trouble diagnosis mode) لازم است به روش زیر عمل شود:

۱- موتور خودرو باید روشن شود. (و یا سوئیچ در مرحله دوم ACC باشد)

۲- پس از گذشت ۱۰ ثانیه از روشن شدن خودرو، همزمان دو کلید A/C و OFF فشرده شود.

 تنظیم کولر پژو پارس  مشکلات تهویه اتوماتیک پارس  دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید  دکمه های روی داشبود پژو پارس  آپشن های پژو پارس  تعمیر کولر پژو پارس  خنک نکردن کولر پژو پارس  دکمه ECON پژو پارس چیست  دکمه A/C چیست  دکمه auto در پژو پارس  تعمیر سیستم تهویه مطبوع  مزایای سیستم تهویه مطبوع  رفع ایرادات کولر خودرو  رفع عیوب کولر پژو پارس

فشردن همزمان کلیدهای A/C و OFF به‌مدت ۵ ثانیه باعث ورود به حالت عیب یابی می‌شود.

۳- در این حالت کلیه عبارات و عناصر نوشتاری صفحه نمایشگر به‌مدت ۳ ثانیه روشن می‌شود. این حالت فقط مربوط به تست صفحه نمایشگر است. بدین صورت که در این مرحله کلیه عبارات واقع در صفحه نمایشگر LCD تست می‌گردند.

 تنظیم کولر پژو پارس  مشکلات تهویه اتوماتیک پارس  دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید  دکمه های روی داشبود پژو پارس  آپشن های پژو پارس  تعمیر کولر پژو پارس  خنک نکردن کولر پژو پارس  دکمه ECON پژو پارس چیست  دکمه A/C چیست  دکمه auto در پژو پارس  تعمیر سیستم تهویه مطبوع  مزایای سیستم تهویه مطبوع  رفع ایرادات کولر خودرو  رفع عیوب کولر پژو پارس

۴- عیب یابی کنترلرها و سنسورها و سایر قطعات شامل دو مرحله اصلی به شرح زیر می‌باشد:

مرحله اول: بازرسی سنسورها S1

مرحله دوم: بازرسی عملگرها S2

به دو نکته توجه داشته باشید:

۱- نمایش عبارت S1‌ و یا S2 بر روی صفحه نمایشگر نشان دهنده ورود به هرکدام از این دو مرحله می‌باشد.

۲- با فشردن یک‌بار کلید فن کاهنده (Fan Down)، مد عیب یابی از مرحله S1 به S2 و یا بلعکس انتقال می‌یابد.

مرحله اول: بازرسی و عیب یابی سنسورها S1

همونطور که گفته شد برا فعال کردن خود عیب یاب کولر، با فشردن همزمان کلیدهای A/C و OFF به مدت ۵ ثانیه به مد عیب یابی مرحله اول S1 وارد می‌شوید. در این حالت عبارت S1.0 در صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود.

سپس با فشردن کلید گردش هوای داخل کابین (Recycle)    سیستم شروع به عیب یابی اواپراتور می‌کند و عبارت S1.1 در صفحه نمایشگر که معرف سنسور اواپراتور است نمایش داده می‌شود. در صورتی که این سنسور معیوب باشد عبارت S1.1 چشمک می‌زند و اگر معیوب نباشد عبارت S1.1 به‌صورت ممتد نمایش داده می‌شود.

اگر دوباره کلید Recycle را فشار دهید، سیستم شروع به عیب یابی سنسور دمای هوای داخل کابین می‌کند و عبارت S1.2 در صفحه نمایشگر نمایش داده می‌شود. در صورتی که این سنسور معیوب باشد عبارت S1.2 چشمک می‌زند.

به عبارت دیگر با فشردن هر بار کلید REC سیستم به ترتیب، سنسورها را مطابق جدولی که در بالا گفته شد عیب یابی می‌کند. و در صورت معیوب بودن هر سنسور، سنسور مربوطه چشمک می‌زند.

مرحله اول: بازرسی وعیب یابی موتور دریچه‌ها (M/A)

برای ورود به مد عیب یابی موتور دریچه‌ها، باید یک بار کلید Fan Down فشرده شود.
 تنظیم کولر پژو پارس  مشکلات تهویه اتوماتیک پارس  دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید  دکمه های روی داشبود پژو پارس  آپشن های پژو پارس  تعمیر کولر پژو پارس  خنک نکردن کولر پژو پارس  دکمه ECON پژو پارس چیست  دکمه A/C چیست  دکمه auto در پژو پارس  تعمیر سیستم تهویه مطبوع  مزایای سیستم تهویه مطبوع  رفع ایرادات کولر خودرو  رفع عیوب کولر پژو پارس
با فشردن کلید Fan Down عبارت 88.8 ظاهر می‌شود. بعد از گذشت حدود ۱۰ ثانیه عبارت S2.0 روی LCD نمایش داده می‌شود که گویای ورود سیستم به مد عیب یابی موتور دریچه‌ها (عملگرها) می‌باشد.

با فشردن هر بار کلید گردش هوای کابین (REC)، سیستم شروع به عیب یابی هریک از عملگرها می‌کند و کد عملگر مربوطه را در صفحه LCD نمایش می‌دهد. اگر وضعیت هر یک از عملگرها غیر طبیعی باشد کد مربوطه شروع به چشمک زدن می‌کند.

به‌عنوان مثال اگر برای بار اول کلید REC فشرده شود (پس از ورود سیستم به مد M/A عبارت S2.1 بر روی LCD نشان داده می‌شود. اگر این عبارت به‌صورت چشمک زن باشد نشان‌دهنده‌ی این است که موتور دریچه مربوط به ترکیب هوا معیوب است و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه با فشردن مجدد کلید REC، عبارت S2.2 در صفحه نمایش نشان داده می‌شود که معرف وضعیت موتور دریچه وضعیت هوا می‌باشد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. جواد می گوید

    برای رفع خطای S2.4 باید چه کاری انجام دهیم موتور عوض شد ولی چشمک میزند آیا موتور سمت شاگرد هست

    1. کارستان می گوید

      بله احتمالش هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.