گرفتن لقی طولی میل لنگ موتور پراید ،موتور xu7 پژو ۴۰۵ و سمند و پارس
نحوه گرفتن لقی طولی میل لنگ موتور پراید ،موتور xu7 پژو ۴۰۵ و سمند و پارس
بغل یاتاقانی میل لنگ
کنترل لقی طولی میل لنگ
برای بستن میل لنگ، لقی طولی آن را کنترل می نمایند. می دانید که در صورت داشتن لقی بیش از حد، میل لنگ با لرزش و سر و صدا کار خواهد کرد. برای کنترل مقدار آن چند روش وجود دارد :
اندازه گیری یاتاقان : در این روش دهانه ی میل لنگ را در محوری که بغل یاتاقانی قرار می گیرد توسط میکرو متر داخلی یا اندازه گیر تلسکوپی مشخص می کنند.
با اندازه گیری پهنای کپه، در حالی که بغل یاتاقانی روی آن نصب شده و به دست آوردن اختلاف این دو عدد، مقدار لقی طولی میل لنگ محاسبه می شود.
استفاده از فیلر: میل لنگ را همراه بغل یاتاقانی می بندند و سپس توسط اهرم آن را به یک طرف فشار می دهند. حال توسط فیلر فضای بین میل لنگ و بغل یاتاقانی اندازه گیری می شود که نشان دهنده ی لقی طولی میل لنگ است.
ساعت اندازه گیر: با این روش دقیق ترین اندازه ی لقی طولی میل لنگ به دست می آید. میل لنگ را همراه بغل یاتاقانی روی موتور سوار می کنند و کپه های آن را می بندند. ساعت اندازه گیر روی بلوکه نصب می گردد. شاخص ساعت را روی میل لنگ صفر می کنند و توسط اهرمی میل لنگ را به چپ یا راست هدایت می کنند.
در این حالت انحراف عقربه ساعت میزان لقی طولی میل لنگ است. در صورتی که لقی بیش از اندازه باشد، از بغل یاتاقانی جدید و یا اور سایز استفاده می شود. سپس لقی طولی را مجدداً کنترل می نمایند. مقدار لقی طولی مجاز، بسته به نوع موتور، معمولاً بین ۰/۰۸ تا ۰/۳ میلی متر است.