ساسات چه وظیفه ای در خودرو دارد و علائم خرابی آن چیست؟

1

در این مقاله قصد داریم در مورد ساسات و وظایف ساسات و دلایل خرابی و رفع خرابی ساسات در خودروهای کاربراتوری صحبت کنیم.

عملکرد و وظیفه ساسات

اگر سوار یک خودروی امروزی و جدید هستید خود را برای پیدا کردن قطعه ای به نام ساسات به زحمت نیاندازید. چرا که این قطعه با روش های سیستماتیکی و برقی در خودروهای نسل جدید کاملا اتومات شده اند.

ساسات (Choke Valve) قطعه ای در خودروهای قدیمی بوده که در فصل زمستان موجب بهتر روشن شدن خودرو می شد. این قطعه را به دکمه دریچه هوای کاربراتور نیز می شناسند.

ساسات در خودرهای نسل قدیم و کاربراتوری یک اهرم به صورت دستی بود که در فصل های سرد و در حالت کلی هوای سرد که موتور با صرف زمان و انرژی بیشتری می توانست گرم شود به کار می رفت.

در خودروهای قدیمی ساسات وظیفه بستن دریچه ورودی هوا به کاربراتور را بر عهده داشت. در نتیجه در هوای سرد زمستان با غنی شدن سوخت تزریق شده به پیشرانه، خودرو راحت تر روشن می شد.

به ابن صورت که به صورت دستی با کشیدن ساسات، دریچه کنترل ورودی هوا به کاربراتور بسته می شد و اجازه ورود هوای کمتری را به داخل موتور می داد و در نتیجه گازی که وارد موتور می شد از لحاظ بنزین موجود در موتور، قوی تر می شد و اشتعال و جرقه زن موتور قدرتمند تر عمل می گرده اند و این موجب سریع گرم شدن موتور برای تولید نیروی گشتاوری می شده است. چرا که با استارت موتور در هوای سرد، و گرم نشدن موتور و حرکت خودرو، ممکن است آسیب زیادی به موتور خودرو وارد گردد.

ساسات چیست ساسات خودروهای انژکتور ساسات موتور سیکلت چیست ساسات اتوماتیک تنظیم ساسات پیکان تنظیم ساسات کاربراتور ساسات پراید کاربراتوری دلایل دیر روشن شدن خودرو معرفی قطعات خودرو تعمیرات تخصصی پیکان آموزش تعمیر خودرو کاربراتور چیست اجزای کاربراتور تعمیر کاربراتور پراید تنظیم کاربراتور 2000 علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری تنظیم پیچ هوای کاربراتور

ساسات در خودروهای جدید

ساسات خود نیز با ورودی و خروجی شلنگی از آب گرم کار می کند.

خودروهای کاربراتوری خود دارای انواع مدل از جمله کاربراتور نزولی، صعودی و افقی از لحاظ جهت حرکت سوخت می باشند.

در خودروهای امروزی این قطعه دیگر به شکل دستی کار نمی کند و وظیفه خود را به طور خودکار انجام می دهد در نتیجه برخلاف خودروهای قدیمی دیگر شاهد دکمه ای برای آن نیستیم.

در اتومبیل ها بالای لوله کاربراتوری ونتوری ثابت دریچه ای به نام ساسات وجود دارد که به صورت مکانیکی یا اتوماتیک باز و بسته می شود با بستن این دریچه جریان عبوری هوا کاهش یافته و مکش کاربراتور در هنگام استارت زدن افزایش می یابد.

امروزه قطعه ای به نام استپر این وظیفه را به صورت اتومات بر عهده گرفته است. عملکرد این قطعه به این صورت می باشد که میزان ورودی هوا به داخل موتور را در دور آرام و زمانی که خودرو تازه استارت خورده است را کنترل و میزان می کند.

در حقیقت این قطعه در زمانی که موتور روشن و بدون دخالت راننده و فشردن پدال گاز عمل می کند. که به این حالت از روشن بودن موتور بدون دخالت راننده دور آرام می گویند.

ساسات چیست ساسات خودروهای انژکتور ساسات موتور سیکلت چیست ساسات اتوماتیک تنظیم ساسات پیکان تنظیم ساسات کاربراتور ساسات پراید کاربراتوری دلایل دیر روشن شدن خودرو معرفی قطعات خودرو تعمیرات تخصصی پیکان آموزش تعمیر خودرو کاربراتور چیست اجزای کاربراتور تعمیر کاربراتور پراید تنظیم کاربراتور 2000 علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری تنظیم پیچ هوای کاربراتور

در حقیقت روشن شدن خودرو در هوای سرد با مخلوط طبیعی بنزین و هوا کمی مشکل است و احتمالا این مورد را بارها در پاییز و زمستان تجربه کرده اید. به این منظور نیاز به مخلوطی غنی تر از سوخت و هوا داریم چراکه مخلوط طبیعی سوخت و هوا در برخورد با دیواره های سرد کاربراتور و منیفولد ورودی تقطیر می شود و از رسیدن به سیلندر باز می ماند.

در ساسات مکانیکی دکمه ای بر روی داشبورد خودرو قرار دارد که مستقیما به دریچه ساسات متصل است اما ساسات خودکار با گرمای منیفولد خروجی و مکش منیفولد ورودی کار می کند و با سرد شدن هوا، فنر ترموستاتی قرار گرفته بر روی دریچه کوک شده و دریچه را می بندد. پس از روشن شدن موتور گرمای ناشی از دود فنر را از کوک خارج کرده و دریچه به حالت عادی باز می گردد.

امروزه دیگر این قطعه اهرمی ساسات در خودروهای نسل جدید وجود ندارد و به صورت سیستماتیک این ورودی هوا کنترل می شود.

در کاربراتورهای پیشرفته از ونتور که از اجزا کاربراتور نیز می باشد استفاده می شود. در حقیقت ونتور یکی از اعضای کاربراتورهای پیشرفته می باشد که تعیین کننده نوع کاربراتور نیز هست. ونتور خود به دو نوع کاربراتور با ونتور ثابت و کاربراتور با ونتوری متغیر تقسیم بندی می شوند.

ساسات چیست ساسات خودروهای انژکتور ساسات موتور سیکلت چیست ساسات اتوماتیک تنظیم ساسات پیکان تنظیم ساسات کاربراتور ساسات پراید کاربراتوری دلایل دیر روشن شدن خودرو معرفی قطعات خودرو تعمیرات تخصصی پیکان آموزش تعمیر خودرو کاربراتور چیست اجزای کاربراتور تعمیر کاربراتور پراید تنظیم کاربراتور 2000 علت روشن نشدن ماشین کاربراتوری تنظیم پیچ هوای کاربراتور

دلایل و علائم خرابی ساسات

خرابی ساسات که با اصطلاح گیر کردن ساسات نیز شناخته می شود معمولا با علائم واضحی خود را نشان می دهند. از آنجا که ساسات بر ترکیب سوخت و هوا تاثیر می گذارد یکی از نشانه های خرابی آن می تواند افزایش محسوس مصرف سوخت باشد.

همچنین خاموش شدن موتور در دور کم نیز نشانه دیگری از گیر کردن ساسات خودرو است. یعنی به هر دلیلی که خودرو روشن و سپس خاموش شود، نشانه از عدم کارکرد صحیح ساسات و کنترل ورودی هوا را می دهد و قطعا اختلالی در بسته شدن ورودی هوا به وجود آمده است که به احتمال زیاد می تواند مربوط به خود ساسات و گیر کردن آن باشد.

با توجه به این که ساسات از دو شیلنگ ورودی و خروجی آب استفاده می کند در هنگام گیر کردن ابتدا این شیلنگ ها را بررسی کنید و گرفتگی های آنها را رفع نمایید. اگر گرفتگی خاصی در شلنگ ها وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد مشکل از اهرم ساسات خواهد بود که موجب بسته ماندن دریچه ساسات شده است.

بعد از بررسی گرفتگی شلنگ و اهرم و حل مشکل، حتما در حالت سرد بعد از گذشت زمانی یک و نیم الی دو ساعته از خاموش شدن کامل خودرو، خودروی خود را با کشیدن اهرم و یا دکمه ساسات مجددا روشن کنید تا مطمعن شوید که این مشکل برطرف شده است. چرا که در حالت گرم و نیمه گرم شدن موتور، دیگر متوجه این اختلال و خرابی ساسات نخواهیم شد.

چنانکه متوجه این موضوع شدید که موارد فوق به کلی رفع شده باشند اما خودرو همچنان خاموش می گردد ممکن است موارد دیگری از جمله مقدار ورودی بنزین و … در این خاموش شدگی موتور دخیل باشند که توصیه می شود به یک متخصص خودروهای کاربراتی مراجعه کنید.(منبع انگلیسی)

کلام آخر

همان طور که به طور مفصل به آن اشاره کردیم ساسات قطعه ای دکمه مانند در قسمت جلو خودرو است که برای جلوگیری از ورود هوای اضافه به داخل کاربراتور کاربرد داشت که باعث میشد گازی که وارد موتور خودرو می شود از لحاظ بنزین قوی تر باشد که این قطعه فقط در خودرو های قدیمی نصب شده بود که موتور آن در هوای سرد معمولا زودتر روشن می شود.

گفتنی است که این قطعه دکمه مانند، در خودرو های امروزی کامل حذف شده است و در خودرو های امروزی وظیفه ساسات به طور خودکار انجام می شود که این بدین معناست که در هنگام سرد شدن موتور خودرو دریچه ساسات به طور خودکار بسته می شود و بالعکس هنگامی که موتور خودرو گرم است و دارای دمای بالایی است دریچه ساسات باز می شود تا هوا بتواند موتور خودرو را خنک کند که نام این قطعه در خودرو های امروزی استپر می باشد. ما در این مطلب به علائم خرابی ساسات نیز اشاره کردیم و گفتیم که در صورت خرابی این قطعه خودرو خاموش می شود و برای بررسی و اطمینان از خرابی ساسات باید به یک تعمیرکار، خودرو را نشان دهید تا تشخیص دهد که آیا این قطعه قابل تعمیر است یا خیر و باید تعویض گردد.
ما در سایت ماشین نو شما را در یافتن قطعات و لوازم یدکی مورد نیازتان یاری می کنیم که می توانید بدون صرف زمان یا هزینه اضافی، به راحتی هر قطعه ای را که نیاز دارید خریداری نمایید.

منبع:ماشینو

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. احمد ابوعلی می گوید

    با سلام ،ازاینکه این مطالب رو در اختیار ما قرار دادید،سپاسگزارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.