شناخت بدنه خودرو ؛ پالونی ماشین چیست +عکس

0

بدنه خودرو یا همان تنه فلزی خودرو حکم پوست خودرو شما را‌ دارد ، پس همانطور که پوست انسان نیاز به مراقبت دارد بدنه خودرو شما هم به همان کیفیت نیاز به مراقبت خواهد داشت ، در این دانشنامه سعی شده به توضیح و تفسیر کوتاهی از اجزاء بدنه خودرو بپردازیم ، چرا که دانایی و شناخت تک تک قطعات خودرو به شما کمک خواهد کرد تا خودروی سالم تری داشته باشید ، برای دانایی بیشتر از نحوه نگهداری خودرو این مقاله را هدیه چشمان شما عزیزان خواهیم کرد.

 بدنه خودرو :

خودروهای مورد استفاده امروز بشر که به  لحظه ای وی به او خدمات می دهند از تعداد بالایی (نزدیک به حدود ۳۰ هزار) قطعات ریز و درشت ساخته شده و این موضوع باعث شده که برای مصرف کنندگان چالش هایی به همراه داشته باشد.مهم‌ترین و اصلی‌ترین لزوم در این ساخته دست بشر ،علم استفاده و نگهداری از آن است ،

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بخش های خودرو بیشتر آشنا کنیم.این بخش را به قطعات بدنه خودرو اختصاص می دهیم تا اطلاعات شما را برای حفظ و نگهداری آن بالا ببریم . هر خودرو که از بدو اختراع آن تولید شده در ظاهر امر و حتی باطن از قسمت های آهنی و فایبرگلاس و حتی آلومینیوم تشکیل شده است .

پالونی خودرو چیست آلیاژ بدنه خودرو بدنه خودرو چیست بدنه و شاسی خودرو مزایای و معایب کاور بدنه خودرو شاسی خودرو چیست پالونی پراید کجاست پالونی سمند چیست پالونی تیبا معرفی قطعات خودرو مجله مکانیک اخبار کارستان

اصلی ترین قسمت بدنه خودرو شاسی است که از دو قسمت چپ و راست با جنس عموماً فولاد سبک ساخته شده است و کلیه ی قطعات دیگر مورد نیاز خودرو به نحوه مهندسی شده روی آن نصب خواهد شد ، در ساخت این بخش نکاتی مانند ضخیم تر بودن در قسمت های پر وزن خودرو و همچنین توانایی تعمیر آن در شرایط آسیب ساخت باریک تر در قسمت جلو به دلیل کمک به فرمان پذیری بیشتر خودرو و از این این قبیل مسائل فنی و مهندسی رعایت می شود ، شاسی خودرو حکم کفه ترازویی را دارد که به روی آن  بار قرار خواهد گرفت پس به نحوی طراحی خواهد شد که تحمل وزن قطعات روی آن را داشته باشد و چون در مجاورت مستقیم عوامل طبیعی قرار خواهد گرفت جدا از آلیاژ ساخت ، پوشش خاصی برای آن در نظر گرفته می شود تا از هرگونه خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری شود .

اگر تا به حال به شاسی خودرو های قدیمی تر دقت کرده باشید جدا از توجه به آلیاژ ساخت آن از نوعی پوشش مضاعفی به نام موم استفاده شده است که به صورت پاششی به روی شاسی تعبیه می شود . با پیشرفت تکنولوژی در عرصه خودرو این موم کمتر به صورت پاششی در زیر خودرو ها دیده می شود و بیشتر سعی از استفاده آن در نقاط اتصال وزن ها شده است تا از ورود آب و رطوبت از درز ها و اتصالات جلوگیری شود .

کمپانی های بزرگ دنیا امروزه سعی بر آن دارند تا برای محافظت از بدنه آهنی خودرو از آلیاژهایی استفاده کنند که در مجاورت عوامل طبیعی کمتر آسیب‌پذیر باشند و تمرکز خود را در این زمینه بیشتر به تعبیه کاور های پلاستیکی منعطف می کنند تا جایی که اکثر خودروها از فلاپ ها و سینی هایی از جنس پلاستیک فشرده در زیر موتور و حتی رکاب و قسمتهای پایین درب ها برخوردار شده اند البته این موضوع جدا از حفظ قطعات فلزی این امکان را فراهم می کند که در صورت بروز آسیب برای آنها به سهولت بیشتر و با هزینه بسیار کمتری نسبت به قطعات فلزی تعویض شوند و البته که این سلیقه ی تولید در خودروهای چینی و فرانسوی بیشتر از دیگر خودروسازان به چشم می‌خورد در قطعات فلزی داخلی خودرو سعی بر آن است که برای حفظ ایمنی بیشتر از ورق ها و پروفیل های چند لایه اما سبک و مقاوم استفاده شود ، اما در قطعات ظاهری بدنه خودرو کمتر از قطعات با استحکام خیلی بالا استفاده می‌شود و  دلیل اصلی آن هم مربوط به رعایت دقت برای کاهش وزن خودرو و آسیب پذیری مناسب در تصادفات به نحوی که ضربه کمتری به داخل کابین و سرنشینان وارد کند ، تا جایی که در برخی از خودروها دیده شده از گلگیرها و درب صندوق با جنس فایبرگلاس استفاده شده است البته این توضیح لازم است که استفاده از گلگیرهای جلو با جنس فایبر دلیلی برای نگرانی شما نخواهد داشت چرا که در گلگیرهای جلو ورقی فرم گرفته با اسم تجاری پالونی قرار دارد .

پالونی خودرو چیست آلیاژ بدنه خودرو بدنه خودرو چیست بدنه و شاسی خودرو مزایای و معایب کاور بدنه خودرو شاسی خودرو چیست پالونی پراید کجاست پالونی سمند چیست پالونی تیبا معرفی قطعات خودرو مجله مکانیک اخبار کارستان

پالونی خودرو :

پالونی های خودرو از ضخامت بالایی برای محافظت در آسیب ها ساخته شده اند. این قطعه در قسمت جلو و عقب به دلیل جایی برای قرار گرفتن چرخ ها از زیر و سیستم کمک های خودرو طراحی شده اند که طی اتصالات قوی در نهایت به شاسی (بدنه اصلی) خودرو متصل می شود. این قسمت از خودرو از اهمیت بالایی برای خرید و کارشناسی تصادفات خودرو به شمار می‌رود ، به این دلیل که در صورت آسیب به این قسمت پروژه تعمیر و بازسازی معمولاً به خوبی انجام نخواهد شد و دلیل اصلی آن هم فرم و قالب این قطعه است که معمولا بعد از آسیب در این ناحیه در صورت عدم تعویض و یا عدم اصلاح درست این قطعه ی مهم ، مشکلاتی در آینده برای صاحبان خودرو ایجاد می کند ، مشکلاتی چون عدم قرارگیری کمک ها در زاویه درست و به تبع آن قرار گیری نادرست سیستم تعلیق و در نهایت زاویه چرخ ها که همگی در اخلال فرمان پذیری و سلامت لاستیک موثر خواهند بود پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید .

رابطه شاسی و پالونی

در خودروهایی که شاسی و پالونی به هم وصل است ازین قرار هستند؛ معمولا اکثر افراد قطعه شاسی را با پالونی اشتباه می‌گیرند، و به پالونی شاسی می‌گویند و به شاسی پالونی می‌گویند. قطعه‌ای که به درازا از ابتدا به انتها کشیده شده را شاس می‌گویند و قطعه جدای دیگری که به شاسی متصل است را پالونی می‌گویند.

پالونی دقیقا چسبیده به شاسی است و کنار شاسی به آن جوش شده است. با توجه به اینکه خیلی طبیعی و عادی این دو قطعه به هم جوش شده است، اما نمی‌توان آن‌ها را یکی بدانیم، در هر صورت دو قطعه جدا هستند که نیار به بررسی جداگانه دارند.

خیلی زیاد در بین حتی تعمیرکاران خودرو پیش آمده که ایرادی که روی شاسی بوده را از پالونی دانستند و ایراد پالونی را به شاسی ربط داده‌اند. این اشتباه در شناسی این دوقطعه از هم بقدری فاحش است که ما به گلگیری که رنگ شده بگوییم در خودرو رنگ شده‌است.

تعمیر خودرو تعمیر و نگهداری پراید آموزش مکانیک خودرو هزینه سرویس و نگهداری خودرو آموزش سرویس و نگهداری خودرو تعمیرکار فنی تعمیرکاران خودرو

درب موتور :

درب موتور در قسمت جلو خودرو به عنوان کاور اصلی موتور و متعلقات داخلی موتور تعبیه شده است و آنچه در طراحی هر آنچه بهتر این قطعه موثر است شکل ظاهری خودرو و استقامت در برابر آسیب‌های احتمالی که از ناحیه جلوی خودرو و سرنشینان آن را تهدید می کند .درب موتور علاوه بر  ورق اصلی که در نما مشخص است از فرم داخلی خاصی بهره می برد که با نام تجاری دوبل معروف است ، دوبل ها در اکثر قطعات ظاهری و باطنی دیده می شوند که از فرم خارج شدن آنها و وارد شدن ضربه به آنها ، اصلاح و تعمیرات آن ها را سخت می کند. بعضا دیده شده که برای رفع عیوب ظاهری در تصادفات ، تعمیرکاران و صافکاران برای اصلاح نقطه آسیب دیده به شکافتن این دوبله ها اقدام می کنند و بعد از اصلاح سطح بیرونی از جوش برای تعمیر دوبله ها استفاده می کنند و یا حتی آنها را به راحتی رها می کنند که معمولاً از چشم صاحبان خودرو دور خواهد ماند ، این اقدام غیر مهندسی ابتدا به امر، از امنیت خودروی شما کم خواهد کرد به این دلیل که هر قطعه آسیب دیده بعد از تعمیر این چنینی قطعاً سختی لازم برای مقاومت در آسیب های بعدی را خواهد داشت .

متاسفانه به دلیل فرهنگ خرید و فروش خودرو در کشور ما این موضوع بیشتر مشهود است چراکه خودرویی بر فرض مثال در یک گلگیر مورد بازسازی و صافکاری و نقاشی قرار گرفته است بیشتر از خودرویی که یک گلگیر آن تعویض شده است مورد توجه خریداران خودرو قرار خواهد گرفت در صورتی که در چنین مواقعی صلاح به تعویض کامل آن قطعه خواهد بود .امید به آن روز که در تعمیرات و حفظ و نگهداری خودرو به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر شویم.

آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های فنی خودرو تعمیر و نگهداری خودرو آموزش روشن کردن خودرو بد روشن شدن 206 بد روشن شدن پراید دیر روشن شدن ماشین چگونه اتومبیل روشن کنیم

رنگ خودرو :

آخرین محافظ خودروی شما رنگ آن است ،که خود نیازمند رسیدگی بالایی را طلب میکند رنگ هر خودرویی از چندین لایه پوششی در حد میکرون تشکیل شده است .پوشش رنگ در هر جنسی از بدنه به تئوری و علم مربوط به خود نیازمند است و اصولاً رنگ آمیزی در قسمت های بدنه فلزی به زبان ساده به روش زیر انجام خواهد گرفت :۱) پوشش ابتدایی ورقه فلزی با هدف جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی۲) پوشش آستر بدنه فلزی مطابق با رنگ نهایی خودرو که طی مطالعات رنگ شناسی بالایی انجام خواهد گرفت. ۳) پوشش رنگ خودرو که معمولاً طی دو یا سه مرحله با فاصله کوتاه پاشش می‌شود .۴) و در آخر پاشش کلر براق که به رنگ براقیت خاصی اضافه خواهد کرد هدف استفاده از کلر محافظت از رنگ و درخشش رنگ خودرو است .توضیحات کوتاهی در مورد بدنه خودرو و رنگ خودرو در این مقاله بیان شده برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله کارشناسی خودرو در بخش کارشناسی خودرو مراجعه کنید./اتوکلاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.