دینام آلترناتور چیست و روش تست سلامت آن چگونه است؟
همگی میدایم که باتری ۱۲ ولتی خودرو فقط برق لازم برای روشن شدن ماشین را تامین کرده و بعد از روشن شدن آن ، این دینام ( آلترناتور ) بوده که برق مورد نیاز قسمتهای مختلف خودرو از جمله ایسیو ، کوئل ، شمع ، چراغها و غیره را تامین مینماید.
👈خود دینام خودرو نیروی چرخش و تولید جریان الکتریسیته را به وسیله تسمه دینام از پولی سر میللنگ دریافت کرده و اگر این تسمه پاره شود ، خودرو چند دقیقه کوتاه بیشتر روشن نخواهد ماند و خاموش میشود.
👈پولی دینام معمولاً از پولی میللنگ کوچکتر بوده و دو یا سه برابر سریعتر از میللنگ میچرخد تا هنگامی که سرعت خودرو پایین است یا درجا کار میکند، نیرویی که دینام لازم دارد را در اختیارش بگذارد.
👈حال اگر خودروی شما دچار نوسانات برقی شده و اگر از سلامت باتری آن مطمئن هستید ، باید به سراغ بررسی سلامت دینام بروید.
👈برای این کار اول تسمه را تست کنید ، اگر سر جای خود و در شیارهای خود به خوبی نصب بود و اگر مقدار شلی و سفتی آن هم مطلوب بود و اگر پارگی و پوسیدگی نداشت ، باید خودرو را روشن کرده و با یک مولتی متر ، ولتاژ دو سر باتری را اندازه بگیرید.
👈در پست قبلی عرض کردم که ولتاژ دو سر باتری در هنگام خاموش بودن خودرو ، باید در حدود ۱۲.۵ ولت بوده و اگر دینام به درستی عمل کند ، در حالت روشن بودن خودرو باید ولتاژی در حدود ۱۳.۵ تا ۱۴.۶ ولت بدهد.
👈اگر ولتاژ حالت روشن بودن ، کمتر از ۱۳.۵ ولت باشد ، باید به آرمیچر ، کابل اتصال منفی بدنه و موتور و یا به ذغال سر دینام شک کنید و این کم بودن ولتاژ باعث ضعف عملکرد قسمتهای مختلف خودرو و شارژ ناقص باتری هم میشود.
👈اگر این ولتاژ از ۱۵ ولت بیشتر باشد باید به رگولاتور ولتاژ دینام شک کنید و این زیادی ولتاژ باعث سوختن بسیاری از ادوات خودرو و کوتاه شدن عمر باتری هم میشود.
👈با توجه به اهمیت دینام در تامین برق اتومبیل بازدید دورهای تسمه آن و جلوگیری از نوسان برق ناشی از خراب بودن فیوزها و یا سیم کشی اتومبیل ، توصیه میشود.