دینام آلترناتور چیست و روش تست سلامت آن چگونه است؟

0

همگی می‌دایم که باتری ۱۲ ولتی خودرو فقط برق لازم برای روشن شدن ماشین را تامین کرده و بعد از روشن شدن آن ، این دینام ( آلترناتور ) بوده که برق مورد نیاز قسمت‌های مختلف خودرو از جمله ایسیو ، کوئل ، شمع ، چراغ‌ها و غیره را تامین می‌نماید.
👈خود دینام خودرو نیروی چرخش و تولید جریان الکتریسیته را به وسیله تسمه دینام از پولی سر میل‌لنگ دریافت کرده و اگر این تسمه پاره شود ، خودرو چند دقیقه کوتاه بیشتر روشن نخواهد ماند و خاموش می‌شود.

تعمیرات تخصصی هیوندای آموزش تعمیر هیوندای اکسنت راهنمای جعبه فیوز هیوندای اکسنت عیب یابی هیوندای اکسنت دینام هیوندای اکسنت خاموش شدن خودرو فروشگاه لوازم یدکی هیوندا قیمت لوازم یدکی هیوندای آموزش تعمیر دینام خودرو اجرت تعمیر دینام تعویض تسمه دینام آزرا خرابی بلبرینگ دینام آموزش مکانیک و برق خودرو
👈پولی دینام معمولاً از پولی میل‌لنگ کوچکتر بوده و دو یا سه برابر سریع‌تر از میل‌‌لنگ می‌چرخد تا هنگامی که سرعت خودرو پایین است یا درجا کار می‌کند، نیرویی که دینام لازم دارد را در اختیارش بگذارد.
👈حال اگر خودروی شما دچار نوسانات برقی شده و اگر از سلامت باتری آن مطمئن هستید ، باید به سراغ بررسی سلامت دینام بروید.
👈برای این کار اول تسمه را تست کنید ، اگر سر جای خود و در شیارهای خود به خوبی نصب بود و اگر مقدار شلی و سفتی آن هم مطلوب بود و اگر پارگی و پوسیدگی نداشت ، باید خودرو را روشن کرده و با یک مولتی متر ، ولتاژ دو سر باتری را اندازه بگیرید.
👈در پست قبلی عرض کردم که ولتاژ دو سر باتری در هنگام خاموش بودن خودرو ، باید در حدود ۱۲.۵ ولت بوده و اگر دینام به درستی عمل کند ، در حالت روشن بودن خودرو باید ولتاژی در حدود ۱۳.۵ تا ۱۴.۶ ولت بدهد.
👈اگر ولتاژ حالت روشن بودن ، کمتر از ۱۳.۵ ولت باشد ، باید به آرمیچر ، کابل اتصال منفی بدنه و موتور و یا به ذغال سر دینام شک کنید و این کم بودن ولتاژ باعث ضعف عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو و شارژ ناقص باتری هم می‌شود.
👈اگر این ولتاژ از ۱۵ ولت بیشتر باشد باید به رگولاتور ولتاژ دینام شک کنید و این زیادی ولتاژ باعث سوختن بسیاری از ادوات خودرو و کوتاه شدن عمر باتری هم می‌شود.
👈با توجه به اهمیت دینام در تامین برق اتومبیل بازدید دوره‌ای تسمه آن و جلوگیری از نوسان برق ناشی از خراب بودن فیوزها و یا سیم کشی اتومبیل ، توصیه می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.