نکته‌های مهم برای رانندگی در جاده لغزنده

0

کارشناس مدیریت خطر بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به آغاز فصل زمستان و تغییرات شرایط جوی به هموطنان توصیه کرد: پیش از شروع سفر و رانندگی حتما تجهیزات ایمنی وسیله نقلیه خود را کنترل کنند.

لغزندگی جاده می‌تواند در هر زمانی در طول سال رخ دهد، هرچند که در ماه‌های زمستان احتمال وقوع آن بیشتر است. یکی از خطرناک‌ترین وضعیت‌ها در جاده، زمانی است که رانندگان بدون اطلاع و آمادگی، وارد یک جاده لغزنده می‌شوند. هنگامی که دما کمتر از نقطه انجماد است و برف سنگینی بر روی زمین وجود دارد، اکثر رانندگان با دقت رانندگی می‌کنند، زیرا به‌خوبی آگاه هستند که جاده لغزنده است. اما اگر دما در حدود صفر درجه باشد، رطوبت روی جاده می‌تواند به سرعت یخ بزند بدون اینکه رانندگان متوجه این موضوع باشند.

اکرم طالبی،سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به مسافران مناطق سردسیر و برفی توصیه کرد: برای رانندگی در هوای برفی و بارانی آمادگی داشته باشند و با رعایت نکات ایمنی در هنگام رانندگی در هوای برفی و بارانی از بروز حوادث و سوانح ترافیکی پیشگیری کنند.

وی تاکید کرد: پیش از شروع هر سفری در زمستان و فصل‌های دیگر باید از وضعیت جاده‌ها مطلع شوید. تلفن گویای ۱۴۱ و سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور آخرین اخبار در مورد وضعیت‌ جاده‌های کشور را به‌صورت شبانه‌روزی اطلاع‌رسانی می‌کند.

طالبی در ادامه به بیان توصیه‌هایی مهم برای حفظ ایمنی در هنگام رانندگی در شرایط جوی نامساعد پرداخت که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

قبل از رانندگی با توجه به کاهش میزان روشنایی در هنگام بارش برف، از سلامت چراغ‌های خودرو (چراغ جلو، عقب، مه‌شکن و نور بالا) مطمئن شوید.

با توجه به کاهش دید در زمان بارش برف از تمیز بودن شیشه‌های خودرو و پر بودن محفظه شیشه‌شوی و سالم بودن برف پاک کن مطمئن شوید.

با توجه به ترافیک گسترده در روزهای برفی از پر بودن باک بنزین مطمئن باشید و ضدیخ، شیشه پاک کن، کیف کمک‌های اولیه، مواد خوراکی و آشامیدنی و لباس گرم به همراه داشته باشید.

قبل از حرکت ترمزهای خودرو را بررسی کنید. سلامت سیستم ترمز خودرو به مفهوم جلوگیری از بروز تصادف در جاده‌های لغزنده خواهد بود.

علاوه بر اطمینان از سلامت عاج لاستیک‌ها باید فشار باد آنها را هم بررسی کنید.

اگر خودروی شما بیرون از خانه و زیر برف بوده، باید قبل از روشن‌کردن خودرو بدنه، چراغ‌ها و آینه‌ها را از برف پاک کنید. لازم است کاپوت، سقف خودرو و صندوق عقب را هم از برف پاک کنید.

جاده‌های برفی لغزنده هستند بنابراین باید آهسته و با سرعت مطمئن برانید و در زمان رانندگی سرعت مجاز را رعایت کنید. سرعت زیاد و سبقت‌گرفتن‌های مکرر تنها باعث وقوع حوادث ناگوار می‌شود.

در هنگام رانندگی در مسیرهای لغزنده فاصله خود با خودروی جلویی را به میزان دو برابر قانونی افزایش دهید تا فرصت برای کنترل خودرو در شرایط بحرانی فراهم باشد.

در هنگام رانندگی در برف برای این که دید کافی داشته باشید با چراغ روشن رانندگی کنید.

ترمز و گاز ناگهانی در جاده های لغزنده و برفی بسیار خطرناک است. روی پدال ترمز آهسته ضربه بزنید و از کوبیدن ناگهانی روی آن خودداری کنید.

در سربالایی جاده سرعت نگیرید و  توقف نکنید. فرمان خودرو را با سرعت زیاد نچرخانید.

به دلیل احتمال یخ زدگی بالا از  زیرگذرها و پل‌های روگذر با حفظ خونسردی و سرعت کم عبور کنید.

در زمان برف شدید برای جلوگیری از لیزخوردن حتما از زنجیر چرخ استفاده کنید و با سرعت کمتری برانید.

بهتر است در هوای برفی با دنده سنگین رانندگی کرده و کنترل کروز(کنترل خودکار سرعت) را قبل از رانندگی در برف خاموش کنید.

زنجیر چرخ، ضدیخ، کیسه شن یا نمک، چراغ قوه، کبریت، بیل یا بیلچه، لاستیک زاپاس، جعبه کمک‌های اولیه، بیمه خودرو، بیمه درمانی، لباس گرم و پتو، آب آشامیدنی و غذای کنسروی، پاوربانک و لیست شماره‌های ضروری از جمله ملزومات رانندگی در فصل سرد و جاده‌های لغزنده است که باید حتما قبل از سفر در خودرو گذاشته شود.

خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.