برای نصب پمپ های هیدرولیکی به چه نکاتی باید توجه شود ؟

0

پمپ هیدرولیک چیست ؟

با توجه به اینکه روز به روز سیستم های هیدرولیکی پیشرفت میکنند.پمپ های جدیدی با توان و فشار بالاتر از قبل ساخته میشوند. پمپ را میتوان قلب سیستم هیدرولیک دانست که باعث تبدیل انرژی مکانیکی که بوسیله موتورهای الکتریکی و احتراق داخلی تولید میشود را به انرژی هیدرولیکی تبدیل کند. در واقع پمپ در یک سیکل هیدرولیکی باعث میشود انرژی سیال افزایش یابد و موقعی که به این انرژی احتیاج است مصرف میشود.

به دلیل خلایی که بوجود می آید فشار اتمسفر باعث میشود سیال به حرکت در بیاید و به سمت مجرای ورودی آن برود تا بوسیله پمپ به بقیه قسمت های مدار هیدرولیک برود.

حجم روغنی که به مدار هیدرولیکی تحویل داده میشود به ظرفیت پمپ بستگی دارد و باعث میشود به حجمی که در سیال جابه جا میشود و تعدادهای دور پمپ وابسته باشد. واحد ظرفیت پمپ را با  گالن در دقیقه یا لیتر بر دقیقه نشان میدهند.

CARSTAN.IR آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک به زبان ساده آموزش صداگیری خودرو عیب یابی از صدای موتور انواع صداهای ماشین جدول عیب یابی خودرو صدای تق تق موتور صدای جیغ تسمه

برای نصب پمپ های هیدرولیکی به چه نکاتی باید توجه شود ؟

نکته ایی که هنگام استفاده از پمپ های هیدرولیک باید به آن توجه کرد شیوه نصب کردن و نحوه قرارگرفتن خطوط مکش و خط های پمپ می باشد.

اگر اولین بار است که شروع به راه اندازی پمپ کرده اید یا بعد از اینکه آن را تعمیر کردید پوسته خارجی آن را روغن کاری کنید و بعد شروع به استفاده کنید. در ابتدا با دور پایین شروع به کار کنید تا مدار هیدرولیک بدون بار باشد.

دلیل پر کردن پوسته پمپ هیدرولیک را در زمان راه اندازی از روغن پر میکنند دلیل آن این است که اگر پمپ نشتی داشته باشد در ابتدا به دلیل اینکه قطعات آب بندی شده اند نمایان نمیشود و بعد از گذشت مدتی روغن داخل پوسته نشت پیدا میکند و کل فضا را میگیرد در این زمان اندک به بیرینگ ها آسیب وارد میشود.وقتی عمر مفید یاتاقانها کاهش میابد و پلیسه دچار خوردگی میشود ذرات جامد پلیسه باعث گریپاژ میشود و خسارت جدی به پمپ هیدرولیک وارد میشود.

بیرینگ ها باید درون روغن غوطه ور شوند به همین علت برای اطمینان از اینکه پوسته پمپ هیدرولیک پر   از روغن باشد، باید خط نشتی خارجی را به شکل  سیفون ایجاد کنیم تا مشخص شود‌.

 مجله خودرو کارستان  سایت تخصصی خودرو  دانستنی های فنی خودرو  دانستنی های جالب خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو  آموزش عیب یابی خودرو  آموزش تعمیر خودرو  اجزا پمپ هیدرولیک  ایرادات پمپ هیدرولیک فرمان  پمپ هیدرولیک 405  پمپ هیدرولیک پراید  تعمیر پمپ هیدرولیک فرمان

دستور العمل ها برای نصب ،راه اندازی و نگهداری پمپ های هیدرولیکی:

 

*سعی کنید برای پمپ ها از روغن های هیدرولیک مناسب استفاده کنید.

روغن های مناسبی که پیشنهاد میشود روغن پارس بابک ۱۲۵،۱۰۰ یا بهران ۶۸ است.

بهتر است روغن های هیدرولیک را طبق فاصله های زمانی استاندارد و شرایط آب و هوایی موجود و بر اساس دستورالعمل های دستگاه عوض کنید.

مخزن روغن را قبل از اینکه پر شود، تمیز کنید و روغن را به اندازه کافی در مخزن بریزید.

روغن موتور ۱۰رایج که در بازار وجود دارد را برای سیستم هیدرولیک  استفاده نکنید چون باعث کاهش  کیفیت دستگاه و کاهش عمر سیستم هیدرولیک میشود.

اگر روغن کاهش پیدا کرد در صورت ریختن روغن جدید سعی کنید از همان روغن موجود در مخزن استفاده کنید.

داخل مخزن صفحات تلاطم گیر وجود دارد که از حرکت و جا به جا کردن لجن ها و آلودگی هایی که در  کف مخزن جمع شده است و امکان دارد وارد فیلتر و پمپ شود جلوگیری میکند.

مراقب باشید هیچ گونه آلودگی چه جامد مایع یا گاز به سیستم هیدرولیک ورود پیدا نکند.

در صورت ایجاد هوای سرد،دستگاه را قبل از اینکه روغن گرم شود تحت فشار قرار ندهید.در ابتدا سعی کنید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ، پمپ بدون ایجاد فشار کار کند تا دمای روغن را به حد استاندارد برسانند دمای استاندارد را ۳۰ درجه در نظر میگیرند.

پمپ و کارتریج در درجه حرارت بین ۴۰ تا ۵۵ درجه سانتیگراد بیشترین کارایی را دارند.بنابراین باید با استفاده از خنک‌کن و گرم‌کن دما را تحت کنترل قرار داد.

فیلتر موجود در پمپ که برای ایجاد مکش است باید تمیز و سالم باشد.ظرفیت آن باید ۳ تا ۵ برابر دبی پمپ باشد.

شیر آلات سیستم را از نظر سالم و کارایی باید بررسی کنید.

درجه فشار‌سنج روغن را بعد از شیر تنظیم فشار نصب کنید این درجه باید در همه سیستم ها برای تنظیم فشار نصب شود.

سیستم را از نظر نشتی ها کنترل کنید عیب های موجود را رفع کنید.

برای اینکه پمپ را به سیستم نصب کنید دقت کنید که هم محوری با شافت پمپ ،کوپلینگ و شافت محرک داشته باشد بعد از آن پیچ‌ها را ببندید.

بعد از اینکه شیلنگ‌ها را بستید و قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید باید روغن را درون پمپ هیدرولیک بریزید و سیستم را هواگیری کنید.

قبل از اینکه داخل پوسته‌ی پمپ کارتریج را نصب کنید پوسته را کاملا تمیز کنید.و دقت کنید شافت لق نباشد و این لقی بیشتر از حد استاندارد نباشد. بلبرینگ و کاسه نمد باید سالم باشند.برای قرار دادن کارتریج آن ها را با دقت بین پین ها قرار دهید.

جهت گردش کارتریج را که چپگرد یا راستگرد است را بررسی کنید.

برای  تغییر دادن زاویه های ورودی و یا خروجی پمپ به موارد زیر توجه کنید:

دقت کنیددکه پین های کارتریج از محل اصلی خود بیرون نروند.

اورینگ‌های پوسته هنگام تغییر زاویه از محل خود خارج نشوند.

حداکثر فشار برای تغییر جهت کارتریج و پمپ ‌های پره‌ای باید ۱۷۵ بار دائم و ۲۱۰ بار لحظه‌ای باشد.

دوری که برای محرک مناسب است، حداقل ۶۰۰ و حداکثر ۱۸۰۰ دور در دقیقه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.