کلاف سردرگم صنعت خودرو/ بازار خودرو در انتظار کاهش قیمت؟

0

کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که در قیمت دلار افزایش صورت می‌گیرد متناسب با این افزایش قیمت، خودرو نیز افزایش پیداکرده است بنابراین‌ زمانی که قیمت دلار چهار درصد افزایش پیدا می‌کند خودرو نیز به‌تناسب دو درصد شاهد افزایش قیمت می‌شود.

امیرحسن کاکایی ، درباره وضعیت بازار خودرو و روند افزایش قیمت خودرو گفت: حدود پنج ماه می‌شود که بازار خودرو راکد شده و خریدوفروش خودرو به حداقل ممکن رسیده است، ولی همزمان قیمت خودرو در بازار متناظر باارزش ریال تغییر می‌کند یعنی در مقطعی که قیمت دلار کاهش پیدا کرد قیمت خودروهای ایرانی نیز مقداری کاهش داشته، ولی این کاهش قیمت با تأخیر صورت می‌گیرد.

کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که در قیمت دلار افزایش صورت می‌گیرد متناسب با این افزایش، قیمت خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: طی دو الی سه هفته اخیر قیمت خودرو به‌صورت کم‌کم افزایش پیداکرده، ولی در این هفته توجه بیشتری به افزایش قیمت خودرو جلب شده است. درصورتی‌که این افزایش قیمت موضوع هیجان‌انگیزی نیست، زیرا قیمت دلار نیز به مرز ۲۶ هزار تومان رسیده است و زمانی که قیمت دلار چهار درصد افزایش پیدا می‌کند خودرو نیز به‌تناسب دو درصد شاهد افزایش قیمت می‌شود.

کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت خودرو با تأخیر، نسبت به قیمت دلار تغییر می‌کند و اگر قیمت دلار بر روی ۲۵ هزار تومان تصویب شود طی دو هفته آینده نیز بازهم شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم، زیرا باید قیمت خودرو به افزایش قیمت دلار برسد و متناسب با کاهش ارزش ریالی قیمت‌ها بالا می‌رود و کالایی مثل پراید که دیگر تولید نمی‌شود یک ارزشی دارد و زمانی که ارزش پول کاهش پیدا می‌کند باید برای خرید، پول بیشتری را پرداخت کنیم.

کاکایی بیان کرد: دیروز سایپا پیش‌فروش بدون قرعه‌کشی را در نظر گرفت، زیرا قیمت‌های خودرو دیگر به بازار رسیده و کسی هیجانی ندارد. همچنین سرمایه‌گذاری نیز نمی‌شود فقط خریداران واقعی و خودروسازان باقی ماندن و بازار راکدتر هم خواهد شد، ولی به این معنی نیست که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

وی اظهار کرد: حتی خودروهای گران‌قیمت‌تر نیز خریدار ندارد و فروشندگان خودرو نیز کاهش پیداکرده‌اند، زیرا خریداران و فروشندگان خودرو نمی‌دانند چه اتفاقی در آینده ممکن است رخ دهد و از طرفی دولت به خریداران امید می‌دهد اتفاقات خوبی قرار است بیافتد و خریدار نیز منتظر این اتفاقات خوب است.

کارشناس صنعت خودرو گفت: اکثر خریداران درآمدی ندارند که خرید خود را انجام دهند و فروشندگان نیز رغبتی به فروش ندارند.

وی تأکید کرد: زمانی که بازاری راکد است و بازار دیگر رونق دارد؛ مثل سال‌ها پیش که سهام رشد بالایی داشت اکثر مردم خودرو یا مسکن خود را می‌فروختند که وارد سهام شوند یعنی یک سرمایه‌گذاری بهتری وجود داشت، ولی در حال حاضر تمام بازارها در حالت راکد قرار دارند.

منبع: خبرگزاری میزان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.