نکاتی بسیار مهم درباره گارانتی خودرو!

0

همه‌کسانی که خودرو صفر داشته‌اند یا یک خودرو دسته دوم خریده‌اند با یک سری سؤالات رایج درباره خودرو‌شان مواجه شده‌اند که آیا خودرو من اصلاً گارانتی معتبر شرکتی دارد؟ هرچند کیلیومتر کارکرد، باید برای سرویس دوره مراجعه کنم؟ اگر سرویس دوره خودرو را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟ چه مواردی گارانتی را باطل می‌کند؟ اصلاً چرا باید به نمایندگی مراجعه کنم ؟ و تعداد زیادی سؤال دیگر…

در این مقاله قصد داریم تا آنجا که می‌شود به این سؤالات شما مخاطبین  وب سایت خبری «پیشرانه»  پاسخ بدهیم و از گارانتی خودرو و نکاتی بسیار مهم درباره آن را برایتان بگوییم.

اصلاً گارانتی چیست؟

واژه گارانتی به مجموعه تعهداتی گفته می‌شود که سازنده در قبال وقوع هرگونه ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب قطعات، تجهیزات و یا فرآیند نامناسب ساخت محصول خود، تحت شرایط و زمانی خاص، جهت رفع آنچه از طریق تعمیر و چه از طریق تعویض قطعات بر عهده می‌گیرد. در این حالت هزینه‌های تحمیل‌شده بر عهده تولیدکننده محصول است.

گارانتی به شکلی بین دو طرف انجام می‌گیرد؟

ابتدا گارانتی به‌صورت یک تعهد کتبی است که دارای خصوصیت، مشخصات و یا کیفیت مشخصی است که یا می‌تواند نیازی را برآورده و یا رضایتمندی را به همراه داشته باشد.

بیمه مرکزی هزینه بیمه بدنه خودرو بیمه بدنه خودروهای لوکس اخبار بیمه ارزانترین بیمه بدنه ماشین الحاقیه بیمه

گارانتی خودرو چیست؟

درواقع گارانتی خودرو به مجموعه خدماتی است که یک شرکت خودروساز طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به خریدار محصول خود می‌دهد و این خدمات تضمین‌کننده کیفیت و مشتری مداری آن شرکت خودروساز در قبال خودرو است. در ایران نیز خودروسازان و واردکنندگان خودرو، گارانتی‌هایی با حداقل ۱۸ ماهه و حداکثر ۵ ساله را ارائه می‌دهند. برای مثال گارانتی محصولات ایران‌خودرو برای خودرو دنا حدود ۳۶ ماه و گارانتی محصولات سایپا برای خودرو پراید حدود ۱۸ ماه است.

وقتی یک خودروساز طی قرارداد خود با مشتری برای یک خودرو ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی تعیین می‌کند، به معنی آن است که تمامی قطعات این خودرو البته به‌جز قطعات مصرفی در این مدت یا در این مسافت شامل گارانتی شده و از خریدار هیچ پولی بابت تعمیر یا تعویض موتور یا گیربکس و دیگر قطعاتی که مصرفی نیستند دریافت نمی‌شود.

حتی قطعات مصرفی نیز (در بعضی خدمات مثل کارت طلایی ایران‌خودرو یا کارت نارنجی سایپا) تا مدتی مشخص شامل گارانتی است، دراین‌بین برخی شرکت‌ها برای جذب مشتریان، خودروهای خود را تمام و کمال گارانتی می‌کنند و خریدار در زمان گارانتی هیچ هزینه‌ای بابت سرویس‌ها نمی‌پردازد.

آیا خودرو صفر نیاز به گارانتی دارد؟

حتی زمانی که شما یک خودرو صفرکیلومتر از نمایندگی خودروسازان می‌خرید نیز باید تمام موارد گارانتی و چک اولیه زمان تحویل خودرو را بررسی کنید. از وظایف نمایندگی در زمان تحویل خودرو صفر است که باید طبق چک‌لیست و به‌صورت آیتم به آیتم تمام ادوات خودرو را در حضور خریدار آزمایش کند تا خریدار از عیوب احتمالی آگاه شود و از پذیرفتن خودرو معیوب امتناع کند.

یکی از دغدغه‌های خریداران خودرو در زمان نیاز به تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای خودرو، سختی پذیرش نمایندگی‌ها و ارائه نشدن خدمات مشابه در تمامی نمایندگی‌ها است. البته در برخی موارد ذکر چند تبصره باعث می‌شود شرکت ارائه‌کننده خدمات بتواند به‌راحتی از مسئولیت شانه خالی کند. عرضه‌کنندگان خودرو در برگه قرارداد ذکر می‌کنند که همه قطعات خودرو به فروش رفته شامل گارانتی است به‌غیراز موارد قطعات مصرفی خودرو.

شرایط باطل شدن گارانتی خودرو

در این زمینه در ماده ۲۶ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو آمده است: اقلام ضمانت در خودرو شامل تمامی اجزاء، قطعات و مجموعه‌های خودرو به‌جز قطعات و مواد مصرفی و استهلاکی است.

در این قانون مجموعه قطعات و مواد مصرفی خودرو که مشمول ضمانت نیست به شرح زیر اعلام‌شده است: روغن‌ها نظیر روغن‌موتور و گیربکس، مایعات نظیر مایع ضد یخ و مایع شیشه‌شوی و فیلترها مانند فیلتر بنزین و فیلتر هوا

همچنین بر اساس شرایط باطل شدن گارانتی محصولات سایپا و ایران‌خودرو، مدت‌زمان گارانتی برخی قطعات نیز کمتر از مدت‌زمان گارانتی است. در این زمینه مدت‌زمان گارانتی صفحه کلاچ و باطری نصف مدت‌زمان گارانتی و دوره گارانتی لنت ترمز، لاستیک، لامپ‌ها، تسمه‌ها، شمع موتور و تیغه برف‌پاک‌کن، معادل ۱۰ هزار کیلومتر از زمان تحویل خودرو تعیین‌شده است؛ و باید ذکر کرد که تعمیر خودروهای تحت گارانتی در تعمیرگاه‌های متفرقه باعث خروج محصول از شرایط ضمانت خواهد شد.

هزینه تعمیرات در دوره گارانتی با چه کسی است؟

طبق قانون فقط نمایندگی رسمی خودروسازان مرجع رسیدگی به شرایط گارانتی شما است. همچنین از مدتی پیش دستورالعملی نیز درباره گارانتی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی وضع‌شده است که تمامی عرضه‌کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان رسمی و غیررسمی کالاهای سرمایه‌ای ازجمله خودرو مکلف به داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش هستند.

در آیین‌نامه جدید بر الزام به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در واردات خودروهای سواری تأکید شده و ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان از سوی فروشندگان خودرو الزامی است.

تاکنون تنها نمایندگی‌های رسمی موظف به رعایت ضوابط و شرایط این ماده‌قانونی بوده‌اند که ازاین‌پس واردکنندگان غیر نماینده رسمی نیز باید این ماده‌قانونی را رعایت کنند.

رقابت نزدیک خودروسازان در بازارهای جهانی برای افزایش فروش باعث تغییر برنامه آن‌ها از راهبرد تولید به خدمات شده است. کارشناسان معتقدند، درگذشته شرکت‌های بزرگ با تأکید بر ارتقای کیفیت و ویژگی‌های رفاهی به دنبال سهم بیشتری از بازار بودند اما در حال حاضر بهبود خدمات پس از فروش در افزایش تقاضای خودرو نقش اساسی ایفا می‌کند.

گارانتی خودروسازان برای هر خودرو چقدر است؟

درواقع گارانتی طولانی‌مدت یک خودرو نشان از دوام و کیفیت آن محصول است. هرچقدر گارانتی یک خودرو طولانی باشد بیانگر این است که با یک خودرو کم استهلاک روبرو هستیم. البته این شامل همه خودروسازان نمی‌شود. برای مثال خودروساز کیا موتورز برای محصولات خود در امریکا برای فروش بیشتر و جلب‌توجه مشتریان گارانتی ۷ ساله را برای تمامی محصولاتش قرار داده است. شایان‌ذکر است به دلیل متنوع بود خودروها و تغییر کردن شرایط برای خودروسازان بهترین راه برای دیدن گارانتی هر خودرو مراجعه کردن به سایت خودروسازان است. برای مثال ایران‌خودرو محصولات گروه پژو را ۲۴ ماه گارانتی می‌کند ولی محصولات خانواده سمند، دنا و رانا را تا ۳۶ ماه گارانتی می‌کند. خودروسازان خصوصی هم مثل شهرخودرو برای خودرو کوپا نیز شرایط گارانتی ۵ ساله یا ۶۰ ماهه را گذاشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.