مقایسه سایپا کوییک با تیبا ۲ ! کدام هاچ بک بهتر است ؟
سایپا بهعنوان یکی از خودروسازان داخلی و بزرگ ایران، مدتهاست که به دنبال افزایش روابط با برندهای خارجی هست اما برای مونتاژ نه برای خودکفایی! این شرکت با همکاری شرکتهای رده چندمی خارجی توانست در سالهای اخیر خودروهایی مانند تیبا و ساینا را روانه بازار کند و آنها را خودروی ملی بنامد.
اکنون بنابر ادعای این شرکت یک محصول کاملا ایرانی با نام کوییک آماده شده است. کوییک هم جنبههای مثبت دارد و هم بخشهای ضعیف البته لازم است که بگوییم جنبه مثبت به معنای بخشهای خوب نیست و بیشتر بخشهای امیدوار کننده را شامل میشود. متاسفانه صنعت خودروسازی ما در بخش بومی سازی، فقط تغییر چهره و تجهیزات را مدنظر قرار داده و در زمینه ساخت و تغییر پلتفرم، ابعاد و اندازه و بخشهای فنی، رشد قابل مشاهدهای نداشته است. امروز در سایت چرخان سعی داریم ۲ خودروی داخلی و هاچبک، از شرکت سایپا را با هم مقایسه کنیم تا با جزئیات این خودروها بیشتر آشنا شویم. با مقایسه تیبا ۲ و کوییک، با ما همراه باشید…
ابعاد
تیبا ۲، بهعنوان یک خودروی هاچبک کوچک توانسته بازار فروش خوبی را برای خود، دست و پا کند. این خودروی داخلی از لحاظ ابعادی، ۳۹۲۵ میلیمتر طول، ۱۶۴۱ میلی متر عرض و ۱۴۸۴ میلیمتر ارتفاع دارد. وزن خالص تیبا ۲ یا همان تیبا هاچبک در حدود ۱۰۳۵ کیلوگرم است. بنابراین از لحاظ ابعاد و اندازه، شما با خودرویی روبرو خواهید بود که بیشتر طیف خانوادههای کم جمعیت جامعه را مد نظر قرار داده مانند خانوادههای ۴ نفره و علاوه بر این بیشتر خانمها علاقه به داشتن چنین خودرویی دارند.
کوییک از لحاظ ابعادی شرایط بهتری دارد. البته این اختلاف در فاصله محوری، جندان تاثیر نداشته تا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان باشد. این خودرو ۴۰۰۵ میلیمتر طول، ۱۶۷۸ میلی متر عرض و ۱۴۹۲ میلیمتر ارتفاع داد. اختلاف ارتفاع و ابعاد چند سانتیمتری نسبت به تیبا ۲، نشان میدهد که کوییک همانند تیبا ۲، یک هاچبک کوچک شهری بوده و تفاوت چندانی با تیبا ۲ ندارد. کوییک از لحاظ وزنی نیز رشد داشته است و ۱۰۶۳ کیلوگرم خواهد بود.
طراحی خارجی
۲ محصول تیبا و تیبا ۲، از لحاظ ظاهری چندان چنگی به دل نمیزنند. همین موضوع باعث شد سایپا بهفکر تغییر ظاهری این خودرو باشد. بههیچ وجه نمیتوان بر روی چراغهای جلو و همچنین جلوپنجره کوچک این خودرو، نام زیبا را گذاشت. در نمای جانبی سایز کوچک لاستیکها و خطوط بدنه تکراری و نامناسب، واقعا ناامید کننده هستند. در نمای عقب، چراغهای کوچک، طراحی قدیمی دارند اما این بخش از بقیه قسمتهای خودرو بهتر طراحی شده است. به طور کلی اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری از ۱۰ نمره، به تیبا ۲، امتیاز بدهیم، شاید با ارفاق نمره ۳ را به خود اختصاص دهد.
سایپا در طراحی کوییک خیلی بهتر عمل کرده و اگر مبنای طراحی آن را مهندسان داخلی در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که استفاده از دانش متخصصان داخلی، خیلی ارزانتر و بهتر از مهندسان شرکتهای رده چندمی خارجی خواهد بود. کوییک در نمای جلویی چهرهای اسپرت دارد که زیبایی چراغها نسبت به تیبا۲ کاملا مشهود است. فرم جلوپنجره اگر چه کوچک است اما بهتر از تیبا طراحی شده و لوگوی کرومی رنگ سایپا باعث خوبتر شدن این نما شده است. چراغهای مهشکن و سپر عضلانیتر در کنار ورودی هوای بزرگ، باعث شده صحنهای اسپورت و قابل قبول شکل بگیرد. در نمای جانبی اما مجدد ناامید خواهیم شد چرا که کوییک همان تیبا ۲ با تغییرات اندک است. خطوط بدنه همانند تیبا ۲ بوده و فقط نوع دستگیرهها و نوارهای پلاستیکی در کنار چرخها، بخش جدیدتری هستند. سایز چرخها نیز مانند تیبا ۲، کوچک انتخاب شده اما تغییر سایز ۱ اینچی باعث شده کمی در ظاهر جانبی، تغییر مثبت را شاهد باشیم. اگر چه بسیاری اعتقاد دارند بخش عقبی کوییک، کپی ناشیانه از محصولات بیامو بوده، اما با مقایسه این ۲ خودرو متوجه میشویم، طراحی این خودرو بهخصوص در بخش عقب رشد مثبتی داشته و باعث شده دلنشینتر شود. در مجموع کوییک از لحاظ ظاهری، میتواند عدد ۴.۵ یا ۵ را از ۱۰ بهخود اختصاص داد.
طراحی داخلی
از لحاظ طراحی داخلی، تیبا ۲ همانند سایر هم خویشان خود، یعنی پرایدها. این خودرو از یک کابین کسلکننده و بیکیفیت بهره میبرد که بههیچ عنوان بخش زیبا و خوشحالکنندهای در آن نمیتوان پیدا کرد. کیفیت بد صندلیها نیز همیشه زبانزد بوده است.
کوییک هنوز به طور رسمی راهی نمایندگیها نشده اما کاملا مشخص است که شما با کابین ساینا مواجه خواهید شد که فقط غربیلک فرمان در آن تغییر کرده و شکل و فرمی بهتر، نسبت به سایر محصولات پیدا کرده است. و تنها بخش دوستداشتنی در این کابین را میتوان همین قسمت دانست.
قابلیت های فنی و امکانات هر دو خودرو
خودروفهرست مطالب |
|
کوییک | تیبا هاچبک |
کشور سازنده |
|
ایران
|
ایران
|
سال (طراحی) |
|
۱۳۹۶ | ۱۳۹۳ |
موتور |
|
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه | ۴ سیلندر ۸ سوپاپه |
حجم موتور |
|
۱۵۰۳سی سی | ۱۵۰۳سی سی |
حداکثر قدرت |
|
۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
|
۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده |
|
CVT یا ۵ دنده دستی | ۵ سرعته دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
|
– | – |
حداکثر سرعت |
|
– کیلومتر در ساعت | – کیلومتر در ساعت |
وزن |
|
۱۰۶۳ کیلوگرم | ۱۰۳۵ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
|
۴۰۰۵ طول – ۱۶۷۸ عرض – ۱۴۹۲ ارتفاع | ۳۹۲۲ طول – ۱۶۴۱ عرض – ۱۴۸۴ ارتفاع |
فاصله بین دو محور |
|
۲۴۱۵ میلیمتر | – میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر |
|
– لیتر در هر صد کیلومتر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر |
|
– لیتر در هر صد کیلومتر | ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
|
۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر | ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
|
۴۱ لیتر | ۴۱ لیتر |
استاندارد آلایندگی |
|
یورو ۴ | یورو ۳ |
استاندارد امنیت |
|
– | – |
میزان تولید CO2 |
|
– گرم در هر کیلومتر | – گرم در هر کیلومتر |
ترمز و پایداری |
|
ترمز جلو دیسکی عقب کاسه ای – ABS – EBD – BA – ESC | ABS |
کیسه هوا |
|
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده |
سیستم صوتی |
|
نمایشگر ۷ اینچی لمسی – رهیاب – بلوتوث – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان | مجهز به رادیو و قابلیت پخش CD و MP3 |
دیگر تجهیزات |
|
فرمان برقی یا هیدرولیک نسبت به مدل – رینگ های ۱۴ اینچی آلومینیومی – سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS – سیستم هشدار سرقت با بوق VAS – چراغ های مخصوص روز – استارت دکمه ای – سیستم ورود بدون کلید – دوربین عقب – سنسور پارک عقب – کروز کنترل
خودرو در سه مدل ارایه می شود که نسبت به مدل بعضی از تجهیزات بالا روی آن نصب شده است |
سیستم سوخت رسانی انژکتوری – سیستم کاهش آلاینده های خروجی اگزوز – فرمان هیدرولیک دندهای – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – شیشههای بالابر برقی دربهای جلو – آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل – گرمکن شیشه عقب – برف پاک کن شیشه عقب – ساعت دیجیتال – قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان – چراغ سوم خطر – چراغ جلو با تنظیم زاویه نور – مهشکن عقب – جالیوانی روی کنسول جلو – تنظیم ارتفاع – درب باز کن باک و صندوق عقب از داخل
تجهیزات قابل سفارش: آینه های جانبی برقی – شیشه بالابر برقی عقب – ریموت کنترل – تهویه خودکار – رینگ آلومینیومی |
قیمت بازار |
|
۱۱۰-۵۵ میلیون تومان | ۶۰-۴۵ میلیون تومان |
آخرین بروزرسانی قیمت |
|
۱۳۹۸/۱/۲۳ | ۱۳۹۸/۱/۲۳ |
نمایندگی فروش |
|
سایپا | سایپا |
کارستان
درود برشما. من چراغهای خطر تیبا صندوق دار رو خیلی دوس دارم. یعنی خوشم میاد ضمنا تیبا صندوق دار از پشت عین مزدا 323هستش
تیبا دو سفید رنگش خیلی خوشگله
ساینا قشنگتره
تیبا تیبا دو و ساینا خودروهای خیلی خوبین حرف ندارن
سلام انصافا تیبا دو زیباتره دیگه
درود
من هردو را داشتم کوییک صفر یکسال داشتم تیبا۲ هم یکسال داشتم اما قطعا میگم تیبا۲ بهتره
شتاب وسرعتش بیشتره قطعات بدنه بهتر گیرمیاد و ارزونتره در ضمن تیبا ۲ جمع وجورتره و از نظر خریدوفروش بازار بهتری نسبت به کوییک داره
تیبا دو بهتره جمع و جورتره
من عاشق تیبا۲ هستم ولی فعلا پولشو ندارم
تیبا ۲ محشره
سلام من از کوییک خیلی خوشم میاد به امید خدا همین روزها کوییک r مشکی قرمز میخرم
تیبا دو بهتره. خوشگلتره به نظرم