فشنگی آب پراید ، از عملکرد تا خرابی !

2

فشنگی آب پراید اگر خراب شود، نمی تواند درجه آمپر آب را به درستی نشان دهد؛ این بدان معنا نیست که هر وقت آمپر آب ، عدد اشتباهی را نشان داد، فوراً سنسور دمای آب را تعویض کنید. گاهی اوقات، عدم نمایش صحیح درجه آب به دلایلی وابسته است که هیچ ربطی به فشنگی آب پراید ندارد. در این مقاله توربومگ ، علاوه بر ذکر این عوامل، به نکات مهم دیگری نیز می پردازیم.

این نکته را به خاطر بسپارید که اگر سوکت جریان برق متصل به فشنگی آب پراید (WATER TEMPERATURE SENSOR) قطع شود، فن یکسره کار خواهد کرد. وقتی اطلاعات دمای موتور از فشنگی دمای آب پراید به کامپیوتر مرکزی نرسد، به صورت پیش فرض، درجه دما را بالا تلقی می کند. به این ترتیب، فن را روشن می کند تا از جوش آوردن احتمالی خودرو جلوگیری کند. عدم کارکرد صحیح فشنگی آب پراید همیشه به دلیل قطع شدن جریان برق نیست، در ادامه، نشانه ها و دلایل خرابی این قطعه را بررسی می کنیم.

اجزای تشکیل دهنده فشنگی آب پراید
نشانه های خرابی فشنگی آب پراید

فشنگی آب پراید، همان سنسوری است که دمای آب را اندازه گیری و درجه آن را به واسطه آمپر آب در صفحه پشت آمپر به راننده نشان می دهد. اگر این قطعه خراب شود، مشکلات زیر در خودروی شما پیش خواهد آمد:

آمپر آب حرکت نمی کند.

آمپر آب، عدد اشتباه را نشان می دهد یا بی جهت جا به جا می شود. (عددی که آمپر آب از دما نشان می دهد باید همیشه با عدد دمای کامپیوتر مرکزی خودرو یکی باشد)

 

از اطراف سنسور دمای آب پراید ، آب نشت می کند.

فن دیر روشن می شود یا اصلاً روشن نمی شود.

فن خاموش نمی شود.

خودرو مکرراً جوش می آورد.

خودرو دیر روشن می شود و درست و منظم کار نمی کند.

مصرف سوخت افزایش می یابد.

خودرو دود می کند.

چراغ چک، چشمک می زند یا به صورت ثابت، روشن می ماند.

برای خرید فشنگی آب پراید ۱۳۱ از فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو توربویدک کلیک کنید!

نشانه های خرابی فشنگی آب پراید

عیب یابی فشنگی آب پراید

در مورد نکته ای که در مورد اشتباه نشان دادن آمپر آب در ابتدای مقاله گفتیم، باید بدانید عواملی هستند که نمی گذارند دمای آب به درستی نشان داده شود. اگر متوجه بروز اختلال در نمایش آمپر آب شدید، اول چند مورد زیر را بررسی کنید:

سوکت فشنگی آب، سولفاته نزده باشد.

آب رادیاتور کم نباشد.

سیستم خنک کننده، هواگیری نشده باشد.

اگر هیچ کدام از موارد فوق، صادق نبود، فشنگی آب پراید خراب شده است و باید تعویض شود.

دلایل خرابی فشنگی آب پراید

سوختن فشنگی آب پراید

قطعی در اتصالات و مسیر سیم کشی

رسوب گرفتن و زنگ زدگی

قطع شدن سوکت یا فیش تغذیه برق

تعمیر بخاری پراید آموزش باز کردن بخاری پراید مکانیک پراید تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو قیمت ترموستات پراید تعویض ترموستات پراید

فشنگی آب چیست؟

فشنگی آب، یک مقاومت متغیر است که جریان برق خودرو از آن عبور می کند و به سیم پیچ آمپر آب می رسد. مقاومت این قطعه بر اساس دمای موتور، کم و زیاد می شود و در واقع با آن رابطه عکس دارد؛ بدین معنا که با بالا رفتن دمای موتور، مقاومت آن، کم و با پایین آمدن دما، مقاومت آن زیاد می شود. با انتقال جریان برق، آمپر آب بالا یا پایین می رود و راننده را از دمای موتور آگاه می کند. این قطعه در نزدیکی ترموستات و در مسیر مایع خنک کننده قرار می گیرد. محل قرارگیری فشنگی آب پراید انژکتوری، با فشنگی آب پراید کاربراتوری فرق دارد و اغلب، پشت سر سیلندر قرار می گیرد.

تعداد فشنگی در خودروهای مختلف، متفاوت است. در اغلب خودروها سه عدد حسگر دمای آب وجود دارد:

سبز: میزان دمای آب را به ECU منتقل می کند. برای تنظیم پخش سوخت هم کاربرد دارد.

آبی: مخصوص اطلاعاتی است که در صفحه نمایشگر پشت آمپر نشان داده می شود.

قهوه ای: دستور راه اندازی فن و کنترل یونیت فن را صادر می کند.

فشنگی های خودرو

خانواده پراید و برخی خودروهای دیگر، کنترل یونیت فن ندارند و فن مستقیماً توسط ECU کنترل می شود، به همین دلیل سنسور قهوه ای رنگ حذف می شود. در برخی مدل های جدیدتر پراید، فشنگی آب هم حذف می شود. دلیل حذف این قسمت، ترکیب تمامی کنترلرها با هم و اتصالشان به کامپیوتر مرکزی خودرو و کنترل آمپر توسط سیستم BSI است. وقتی اطلاعات در دسترس ECU باشد، فرمان لازم صادر خواهد شد.

خودروی شما چند مدل فشنگی دارد؟ کدام یک از رنگ ها بیشتر آسیب می بیند و مجبور به تعویض آن می شوید؟ در فروشگاه توربویدک، انواع فشنگی آب پراید و سایر خودروها موجود است. اگر نکته ای درباره این قطعه و تعویض آن می دانید، لطفاً برای توربومگ بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. علی دهقانیان می گوید

    باسلام.پرایدمدل 87 فشنگی دمای اب بریده میخام ی سره کنم.گه امپر کبلومتر نشونش بده چکارکنم

  2. احمد می گوید

    ممنونم ،مورد استفاده بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.