سیستم بازیابی انرژی eROT چیست؟

0

در آینده حمل و نقل، سیستم فنربندی خودروها در بهبود مصرف انرژی نقش کارسازی را بازی می کند. برای نمونه شرکت آئودی درحال توسعه فناوری بازیابی انرژی الکتریکی در قالب سیستم تعلیق با نام eROT است. در این سیستم تعلیق (ضربه گیر) الکترومکانیکی چرخشی به جای ضربه گیرهای هیدورلیکی متداول استفاده شده که حتی در رانندگی راحتی بیشتری به ارمغان می آورد.

اساس کار سیستم eROT

اساس کار سیستم eROT بدین شرح است: هر دست اندازی، هر ضربه ای، هر ناهمواری بروی سطح جاده به خودرو انرژی جنبشی وارد می کند. ضربه گیرهای امروزه انرژی را جذب و آن را به صورت گرما هدر می دهند. به گفته دکتر Stefan Knirsch (عضو هیئت فنی توسعه شرکت آئودی): ما توسط سیستم جدید تعلیق الکترومکانیکی به همراه سیستم برقی ۴۸ ولتی از این انرژی هدر رفته استفاده کردیم، همچنین برای مشتریان خود در بازار امکاناتی کاملا جدیدی برای تنظیم سیستم فنربندی خودروهایمان ارائه کردیم.

مقالات آموزشی مقالات آموزشی خودرو مقالات تخصصی خودرو مقالات تخصصی مکانیک مقالات علمی مقالات فنی خودرو تکنولوژی آئودی شرکت آئودی دانش و فناوری

eROT سیستم بازیابی انرژی

سیستم جدید شرکت آئودی با کمترین نیروی راه اندازی می شود. به عنوان یک سیستم تعلیق فعال کنترل شده، آن را در وضعیتی ایده آل با ناهمواری سطح جاده تنظیم می کند. بدین صورت با یک بازوی حرکات چرخ را جذب می کند. این بازو نیرو را توسط یک سری از چرخ دنده ها به یک مولد (آلترناتور) الکتریکی برای تولید نیروی الکتریسیته انتقال می دهد.

بازده سامانه بازیابیeROT

در طول آزمایش در جاده های آلمان بطور متوسط خروجی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ وات در بزرگراه ها و در جاده های ناهموار تا ۶۱۳ وات این سامانه برق تولید می کند. از نظر آلایندگی تحت شرایط مختلف رانندگی تا ۳ گرم در هر کیلومتر میزان CO2 صرفه جویی گردید.

ضربه گیر چرخشی الکترومکانیکی

تکنولوژی جدید eROT بر پایه سیستم برق ۴۸ ولتی کار می کند. همچنین پیکربندی باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت انرژی ۰.۵ کیلووات بر ساعت تا حداکثر ۱۳ کیلوات ارائه گردیده است. یک مبدل سیستم برق ۴۸ ولت را به برق ۱۲ ولت اولیه متصل می کند که شامل یک ژنراتور با راندمان بالا و خروجی بیشتر است.

نتایج اولیه آزمایش سیستم eROT برای شرکت آئودی رضایت بخش بوده، بنابراین در آینده مدل های تولیدی آئودی به طور قطع بکار می رود. سیستم مورد نظر نیاز به منبع ۴۸ ولتی دارد که در سال ۲۰۱۷ این منبع ولتاژی در مدل های آئودی به کار گرفته شد. سیستم مورد نظر باعث صرفه جویی در مصرف سوخت به میزان ۰.۷ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر گردید.
ترجمه:کارساز

منبع:audiusa

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.