سیستم تنظیم ارتفاع خودکار یا سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک چیست؟

0

سیستم تعلیق یکی از مهم‌ترین سیستم‌های خودرو در تامین آسایش و آرامش سرنشینان است و این سیستم از بدو تولید خودرو تاکنون تغییرات مهمی داشته که بهترین نوع آن سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است.

در گذشته از سیال روغن در کمک‌فنرها استفاده می‌شد؛ اما امروزه در سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک از سیال هوا یا گاز استفاده می‌شود. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک تشکیل‌شده از تعدادی سیلندر گاز، سنسور کنترل ارتفاع، سوئیچ تنظیم ارتفاع، ECU کنترل تعلیق، سوپاپ کنترل ارتفاع و کمپرسور است.


در این سیستم راننده می‌تواند با توجه به‌جاده‌ای که در آن درحال حرکت است، سیستم تعلیق را تنظیم کند.
ECU کنترل تعلیق را با دریافت اطلاعاتی از قبیل وزن سرنشینان، ارتعاشات وارده، شیب جاده، ارتفاع خودرو و … در بهترین حالت ممکن تنظیم می‌کند و در زمان افزایش بار، ECU برای جبران ارتفاع کاستـــــه‌شده سوپاپ‌های کنترل ارتفاع را باز کرده و ارتفــــاع را دوباره تنظیم می‌کند.
درمواقعی که راننده قصد افزایش یا کاهش ارتفاع را دارد، با فشردن کلید کنترل ارتفاع دستوری را برای ECU ارسال می‌کند و دستور ارسالی به ECU اگر برای افزایش ارتفاع باشد، ECU کمپرسور و سوپاپ‌های کنترل ارتفاع را فعال کرده و میزان ارتفاع را براساس دستور راننده تنظیم می‌کند.

اگر دستور برای کاهش ارتفاع باشد ECU سوپاپ‌های کنترل ارتفاع را فعال کرده و گاز مـــــــوجود در سیلندر کمک‌فنر را تخلیه و ارتفاع را کاهـــــش می‌دهد. این سیستم درســـــــال‌های اخیر نقش بسزایی را در فراهم کردن ایمنی و آسایش سرنشینان خودرو برعهده داشته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.