کاهش ارزبری ۳۰۴میلیون یورویی در «ایرانخودرو»
از سال ۹۸ تاکنون رقم خورد:
فعالیتهای صورتگرفته در ایرانخودرو در حوزه طراحی و تولید موتور و همچنین طراحی و تولید نمونه خودروهای برقی نشان از توان و عزم این شرکت برای پیشرفت و رسیدن به افقهای بالاتر است.
به گزارش کارستان به نقل از اخبار خودرو ،معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بازدید از شرکت تحقیقات موتور ایرانخودرو و شرکت دانشبنیان جتکو و همچنین مرکز تحقیق، توسعه و تکوین محصولات ایرانخودرو گفت: «صنایع دفاعی و خودروسازی میتوانند در قالب برنامه مشترک برای ارتقای صنعت و کاهش وابستگی تلاش کنند.» افشین نادریشریف افزود: «فعالیتهای صورتگرفته در ایرانخودرو در حوزه طراحی و تولید موتور و همچنین طراحی و تولید نمونه خودروهای برقی نشان از توان و عزم این شرکت برای پیشرفت و رسیدن به افقهای بالاتر است.» وی ادامه داد: «با تلاش کارکنان ایرانخودرو در حوزه تحقیقات و ارایه پلتفرمهای جدید در کنار بهرهگیری از دانش روز و استفاده از توان داخلی، روزبهروز شاهد افزایش کیفیت محصولات خواهیم بود.» بر اساس این گزارش، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هیات همراه از شرکت تحقیقات موتور ایرانخودرو، شرکت دانشبنیان جتکو و مرکز تحقیق، توسعه و تکوین محصولات ایرانخودرو بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند طراحی و تولید محصولات ایران خودرو قرار گرفتند.
سرریز فناوری دفاعی توسعهیافته به دیگر صنایع
افشین نادریشریف با بیان اینکه فناوری دفاعی توسعهیافته و سرریز آن به دیگر صنایع منتقل شده است، گفت: «آماده همکاری و ارایه فناوریهای مورد نیاز شرکتهای خودروساز در زمینههای مختلف هستیم.» وی با بیان اینکه خودکفایی در تولید قطعات خودرو بسیار مهم است، افزود: «در این زمینه، مسئولیت خودروسازان نیز بسیار اهمیت دارد و ما به اجرای این مسئولیت کمک خواهیم کرد.» معاون وزیر دفاع با اشاره به توانمندیهای صنایع دفاعی کشور گفت: «انباشت دانش و زیرساختهای صنعتی که در صنایع دفاعی کشور وجود دارد، با تغییرات کوچک میتواند به کمک خودروسازان و همه بخشهای صنعتی کشور بیاید.» وی با بیان اینکه نوآوری در صنعت ملی خودرو کمک شایانی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور میکند، گفت: «خودروسازی دارای زیرساختها و توانمندی خوبی است و صنایع دفاعی و خودروسازی میتوانند در قالب برنامه مشترک برای ارتقای صنعت خودرو و کاهش وابستگی در این زمینه تلاش کنند.»
کاهش ارزبری ۳۰۴میلیون یورویی از سال ۹۸ تاکنون
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نیز با بیان اینکه همکاری مطلوبی میان ایرانخودرو وزارت دفاع شکل گرفته، گفت: «تعاملات گسترده و عمیقی برای تولید قطعات با فناوری بالا وجود دارد.» فرشاد مقیمی ادامه داد: «ایرانخودرو در قالب میزهای خودکفایی وزارت صمت، قراردادهای متعددی با شرکتهای دانشبنیان و قطعهساز منعقد کرده که در این بین سهم وزارت دفاع، ۱۷ قرارداد داخلیسازی قطعات بوده که در حال اجرا و تولید است.»
وی افزود: «نهضت ساخت داخل، در همکاری و تعامل مطلوب با صنایع دفاعی، شرکتهای دانش بنیان، سازمان هوافضا و شرکتهای قطعهساز با هدف کاهش ارزبری تولید درحال انجام است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو به کاهش ارزبری ناشی از ساخت داخل از سال ۹۸ تاکنون اشاره کرد و گفت: «با ایجاد زیرساختهای لازم و بهرهگیری بهتر از شرکتهای داخلی موفق به کاهش ارزبری ۳۰۴میلیون یورویی از سال ۹۸ تاکنون شدهایم.»
وی با اشاره به تولید اولین سامانه داخلیسازیشده پلتفرم برق و الکترونیک خودروهای بنزینی، افزود: «این محصول، اقدامی بسیار موثر در زمینه خودکفایی و توسعه دانش بومی در حوزه برق و الکترونیک خودرو است و قطعا صرفهجویی ارزی قابلتوجهی به دنبال خواهد داشت.» مقیمی ادامه داد: «خودکفایی در حوزه برق و الکترونیک خودرو، پروژهای کلیدی و اساسی در توسعه محصولات و خودروهای جدید به شمار میرود، چراکه کاستیهای کنونی در این حوزه سبب ایجاد چالشهای تامین قطعات خاص در خودروسازی شده است.»
وی با بیان اینکه در حوزه الکترونیک سالانه مبالغ زیادی سرمایهگذاری میشود، اظهار کرد: «در دنیا بیشاز ۴۵۰میلیارد دلار در حوزه الکترونیک محصولات مختلف هزینه میشود و بهطور خاص در صنعت خودرو این عدد به حدود ۵۰میلیارد دلار میرسد. این ارقام، نشان از اهمیت حوزه برق و الکترونیک دارد که باید از نظر اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.» مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو تاکید کرد: «لازم است از فرآیند و دانش ایجادشده در حوزه برق و الکترونیک شرکت جتکو، در جهت ساماندهی قراردادهای توسعه و تامین برق و الکترونیک استفاده کنیم؛ چنین پروژههای عظیمی باید با نگاه ملی دنبال شود تا سایر شرکتهای خودروساز کشورنیز از آن بهرهمند شوند.»