آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده در خودرو ایمن است؟

0

به خاطر سه ویژگی مهم از سوخت های بنزین، گازوییل و LPG ایمن تر است.

اول آنکه این گاز از هوا نیز سبکتر است. بنابراین در صورتی که نشت کند، در جو، صعود کرده و محو می شود.

دوم اینکه درجه حرارت خود اشتعالی CNG برابر۷۰۰ درجه سانتیگراد است، در حالی که درجه حرارت خود اشتعالی بنزین۴۵۵ درجه سانتیگراد است.

سومین مورد این که باک های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و با رعایت بالاترین سطوح ایمنی ساخته می شوند که بسیار محکم تر و ایمن تر از باک های بنزین خودروها هستند.

قیمت خودرو دوگانه قیمت خودرو دست دوم قیمت سمند دوگانه سوز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمت پژو 206 کارکرده قیمت خودرو سی ان جی قیمت تیبا دوگانه سوز قیمت تیبا 2 هاچ بک قیمت پژو پارس دوگانه سوز قیمت پراید 131 SEگاز سوز
باك ذخیره CNG در خودرو کاملا ایمن است. باك‌های ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت كاملا یكپارچه ساخته می‌شوند.
هیچ نوع جوشی در ساخت این باك ها به كار نرفته و باك براساس استانداردهای معتبر بین‌المللی قبل از نصب مورد تست قرار می‌گیرد. به‌علاوه این باك‌ها به دیسك‌های پاره‌شونده ضدانفجار ( Burst disc) مجهز هستند كه در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتش‌سوزی‌ این دیسك‌ها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت كرده و بخش اعظم گاز خارج می‌شود.

این باك های پرفشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادف‌های شدید نیز ایمن هستند. CNG سال‌ها است كه در كشورهایی چون نیوزیلند، ایتالیا، آرژانتین و آمریكا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام این كشورها آن را ایمن‌تر از بنزین شناخته و اعلام كرده‌اند.

تجربه استفاده از گاز طبيعي فشرده در خودروها در دنيا که نزديک به 80 سال مي‌رسد، شاهد اين مدعاست که استفاده صحيح و رعايت الزامات استانداردي در نصب و نگهداري اين سيستم‌ها، موجب عدم بروز هر حادثه‌اي مي‌‌شود. موارد ايجاد حادثه انفجار و آتش‌سوزي در اين خودروها گزارش نشده است مگر در موارد معدودي که با دستکاري سيستم از سوي مالکان اين گونه خودروها همراه بوده است.

اين موضوع به‌نوبه خود حاکي از ايمني بالاتر خودروهاي گازسوز نسبت به خودروهاي بنزين‌سوز و LPG سوز مي‌باشد. تعبيه شيرهاي مجهز به سيستم ايمني دمايي و فشاري روي مخازن CNG اين امکان را فراهم مي‌آورد تا حتي در صورت قرارگيري مخزن در آتش و ايجاد فشارهاي غيرمعمول داخل مخزن، موجب تخليه گاز و جلوگيري از هرگونه انفجاري شود. قطعات (کيت‌هاي CNG ) نيز استانداردهاي بسيار سختگيرانه‌اي را گذرانده و گواهي ايمني دريافت مي‌کنند.

نکات فنی ماشین معایب ماشین دوگانه سوز مجله خودرو قیمت خودروهای دوگانه‌سوز سایت مکانیک آموزش مکانیک خودرو
همچنين خودروهايي که در کارخانه‌های خودروسازي به صورت گازسوز توليد مي‌شوند نيز جهت اخذ مجوزهاي توليد انبوه ملزم به رعايت تمامی استانداردهاي مرتبط هستند. الزامات ايمني نصب مخزن و سيستم گاز، ايمني در تصادفات، ايمني در آتش‌سوزي، عدم نشتي، اصلاح و تغيير برخي مشخصه‌هاي خودرو که تحت تاثير وزن افزوده مخزن قرار مي‌گيرند از جمله مواردي است که در اين خودروها رعايت مي‌شود.

در کارگاه‌هاي تبديل نيز ابتدا نمونه‌اي از هر نوع خودرو تبديل و گواهينامه ايمني اخذ مي‌شود سپس براي تبديل ديگر خودروها اقدام می‌شود. رعايت الزامات نصب مخزن و کيت گاز روي خودرو توسط تکنسين‌هاي تبديل آموزش ديده در کارگاه‌هاي تبديل، بازرسي منظم از کارگاه‌ها و بازرسي دوره‌اي مخزن و سيستم گاز خودرو باعث مي‌شود که ايمني خودروهاي CNG تضمين شود.

اکسل پژو 405 اکسل خودروی سمند خطای نشتی گاز سمند راه های تشخیص نشتی گاز رفع نشتی گاز خودرو تعویض لوله گاز پراید آموزش تنظیم رگلاتور cng آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

آیا استفاده از CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمی رساند؟

عمر برخی از قطعات موتور در صورت استفاده از CNG افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش می یابد، چرا که CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمی شود. از طرفی چون هیچگونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمع ها ایجاد نشده و عمر مفید شمع ها نیز تا حد چشمگیری افزایش می یابد. همچنین از آنجا که CNG سوختی گازی است، هیچ کربنی به عنوان محصول احتراق تشکیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی می ماند.

کارایی CNG در مقایسه با بنزین

هنگام استفاده از CNG شتاب حرکت خودرو در مقایسه با بنزین کمتر خواهد بود که این مساله ناشی از افت۵ تا۱۵ درصدی قدرت موتور به هنگام استفاده از CNG است. شایان ذکر است این میزان افت توان موتور را می توان با تنظیم کیت CNG به حداقل رساند و در شرایط معمول رانندگی در شهر این میزان افت قدرت، محسوس نخواهد بود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.