مقایسه سمند LX با رانا پلاس + مشخصات فنی
با توجه به کمبود رقبای مناسب و خوشقیمت در بازار کشورمان، خودروهای تولیدی توسط ایران خودرو امروزه به پرفروشترین محصولات حاضر در بازار کشور تبدیل شدهاند. سمند و رانا پلاس جزو همین خودروها بهحساب میآیند که از لحاظ قیمتی در دسته محصولات اقتصادی جا میگیرد و بسیاری از اقشار جامعه که نیازمند یک اتومبیل خانوادگی هستند تنها میتوانند این دو محصول یا معدود تولیدات حاضر در محدوده قیمت دو مدل یادشده را خریداری کنند. از این رو در مقاله پیش رو به مقایسه سمند LX و رانا پلاس میپردازیم تا مشتریانی که قصد خرید یکی از این دو مدل را دارند بتوانند انتخاب بهتری میان این دو محصول ایران خودرو داشته باشند.
خودروی سمند در حوالی سال ۸۰ بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید شد و تا سالها تنها با موتور xu7 به بازار راه پیدا کرد، اما بعد از طراحی موتور ef7 توسط ایران خودرو با مشارکت یک کمپانی آلمانی، این موتور روی پلتفرم و بدنه سمند نصب شد و در اینجا بود که سمند ال ایکس EF7 به بازار راه پیدا کرد.
رانا پلاس
در سوی دیگر رانا پلاس نیز نسخه ارتقا یافته رانا ال ایکس بهحساب میآید و در بخشهایی مثل گرافیک چراغهای جلو و عقب، غربیلک فرمان، رودریها، صندلیها، اضافه شدن برخی امکانات و… نسبت به رانا lx ارتقا پیدا کرده است. این خودرو در سال ۹۸ معرفی شد و طی سال ۹۹ به دست مشتریان و متقاضیان رسید.
مقایسه سمند LX و رانا پلاس از لحاظ طراحی
اگر بخواهیم به مقایسه سمند و رانا پلاس از نظر طراحی بپردازیم، باید اعتراف کنیم که حرف چندانی برای گفتن وجود ندارد و هر دو خودرو از لحاظ فرم ظاهری، نمایی نسبتا قدیمی و از مد افتاده را به نمایش میگذارند. با وجود بهروزرسانیهایی که روی ظاهر رانا پلاس صورت گرفته است، این خودرو همچنان جلوه جذاب و زیبای آنچنانی را در معرض دید قرار نمیدهد.
اما به هر حال از آنجایی که ماشینهای داخلی حکم توفیق اجباری را برای مشتریان ایرانی دارند، بنابراین اگر بخواهیم یکی از این دو خودرو را عنوان محصول زیباتر انتخاب کنیم، به نظر میرسد وضعیت رانا پلاس با توجه به منحنیهای جذابتر در بدنه و همچنین طرح چهره و نمای عقب جدیدتر، در مقایسه با خودروی ملی یعنی سمند، ظاهری نسبتا گیراتر داشته باشد.
اما در مورد طرح کابین این خودروها هم باید بگوییم که وضعیت تقریبا مشابه برقرار است و چه از لحاظ طرح داشبورد و چه از جهت سایر موارد، هر دو خودرو امتیاز بالایی را به دست نمیآورند. البته کابین سمند بهویژه صندلیهای ردیف عقب بسیار جادارتر از رانا است و گزینه مناسبتری برای خانوادههای پرجمعیت بهحساب میآید. همچنین صندوق عقب سمند حدود ۵۰۰ لیتر ظرفیت دارد و این رقم برای رانا به چیزی در حدود 400 لیتر میرسد. بنابراین از لحاظ کاربردپذیری سمند خودروی مناسبتری برای مشتریان خانوادگی خواهد شد.
مقایسه سمند LX و رانا پلاس از نظر مشخصات فنی و تجربه رانندگی
سمند EF7 به موتور ۱.۷ لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار مجهز شده و در سوی دیگر رانا پلاس نیروی خود را از موتور تیو ۵ با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر دریافت میکند. گیربکس ۵ سرعته نیز در هر دو خودرو مامور انتقال قدرت به سوی چرخهای جلو خواهد بود.
از لحاظ فاکتورهای حرکتی، عملکرد فنی و شتابگیری، هر دو محصول ایران خودرو را میتوان در یک سطح ارزیابی کرد. شتاب صفر تا صد این دو حدود ۱۲ ثانیه ارزیابی شده و در بحث هندلینگ هم باید گفت تحت شرایط عادی وضعیت هر دو خودرو تقریبا یکسان است. اما هنگام حرکت از مسیرهای مارپیچ شاید بتوان گفت سمند نسبت به رانا اندکی پایدارتر عمل میکند. قدرت ترمزهای این خودروها بهعنوان دو مدل تولید داخل، قابل قبول و متقاعدکننده برآورد میشود و در رفت و آمدهای روزمره و عادی مشکل چندانی در آن احساس نمیشود. هرچند که وجود ترمزهای عقب دیسکی میتوانست وضعیت را برای هر دو مدل بهتر کند.
از لحاظ کیفیت سواری و عایقبندی کابین هم باید گفت که ورود کوبش و سروصدا به درون کابین این دو مدل غیرقابلانکار است اما باز هم میتوان گفت که سیستم تعلیق رانا در بعضی موارد میتواند کوبشهای بیشتری را جذب کند؛ هرچند که شاید این مورد خیلی محسوس هم نباشد.
درمجموع باید گفت که تجربه سواری با این دو خودرو داخلی تا حدودی نزدیک به هم است و نمیتوان بهطور ویژه یکی را از این لحاظ برتر دانست. با مطالعه جدول زیر مشخصات فنی هر دو مدل بهصورت دقیقتر به اطلاع شما خواهد رسید.
سمند EF7 | رانا پلاس | مدل خودرو |
چهار سیلندر تنفس طبیعی (EF7) | چهار سیلندر تنفس طبیعی (TU5) | پیشرانه |
1.7 لیتر | 1.6 لیتر | حجم موتور |
113 اسب بخار (بنزین) -100 (گاز) | 105 اسب بخار | حداکثر قدرت |
155 نیوتن متر(بنزین)- 136(گاز) | 142 نیوتن متر | حداکثر گشتاور |
پنج سرعته دستی | پنج سرعته دستی | گیربکس |
7.49 لیتر | 7.3 لیتر | مصرف سوخت(ترکیبی) |
12 ثانیه | 11.6ثانیه | شتاب صفر تا ۱۰۰ (رسمی) |
190 کیلومتربرساعت | 190 کیلومتربرساعت | حداکثر سرعت |
مقایسه امکانات رفاهی
از آنجا که با دو محصول نسبتا اقتصادی از تولیدات ایران خودرو طرف هستیم، بنابراین نمیتوان انتظار بالایی در خصوص امکانات رفاهی از آنها داشت. در این میان رانا پلاس از سیستم پخش با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغها، دکمههای کنترلی روی فرمان، کروز کنترل و چراغ مشایعت برخوردار است و در عوض سمند از تنظیمات برقی صندلیهای جلو سود میبرد. معدود امکانات رفاهی مشترک این دو مدل هم شامل شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی و چراغهای مه شکن میشود.
بنابراین در یک نگاه کلی میتوان رانا پلاس را خودروی به مراتب مجهزتری نسبت به سمند ال ایکس محسوب میشود.
این دو محصول ایران خودرو بهعنوان مدلهای قدیمی که از پلتفرمهای منسوخشده استفاده میکنند، تاکنون به طور رسمی توسط موسسات بینالمللی مورد آزمون قرار نگرفته و سطح ایمنی آنها برای ما مشخص نیست. اما با این حال با توجه به آنکه رانا پلاس از پلتفرم پژو ۲۰۶ بهره میبرد، شاید بتوان وضعیت امنیت آن را تا حدودی نسبت به سمند که از پلتفرم قدیمیتر ۴۰۵ استفاده میکند، برتر دانست. با مطالعه جدول زیر میتوانید از امکانات ایمنی هر دو خودروی مورد نظر بهطور دقیق اطلاع پیدا کنید.
سمند EF7 | رانا پلاس | تجهیزات |
سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع – كلاس 29110 و 29116 و29124 : سيستم مالتي پلكس | ايموبيلايزر، قفل مركزي با ريموت، كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو 3 نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپي ، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، سيستم قطع خودكار سوخت | تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
دو کیسه هوا در جلو | دو کیسه هوا در جلو | کیسه هوا |
دیسکی جلو – کاسهای عقب + ABS و EBD | دیسکی جلو و کاسه ای عقب + ABS و EBD | سیستم ترمز |
مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی
رانا پلاس و سمند ال ایکس ef7 بهعنوان دو محصول نهچندان گرانقیمت ایران خودرو، بازار خریدوفروش پررونق و گرمی را برای خود ایجاد کرده و به طرزی نسبتا راحت خریدوفروش میشوند. بنابراین میتوان گفت که از لحاظ شرایط بازار هر دو مدل وضعیت نسبتا مشابهی دارند و معاملات آنها با گرمای قابل قبول در حال انجام است.
اما اگر بخواهیم یک خودرو را بهعنوان برنده نهایی رقابت اعلام کنیم، باید یک سری عوامل و فاکتورها را در نظر بگیریم. اگر شما بهعنوان متقاضی یکی از این دو خودرو به دنبال یک سدان جادار هستید، با ظاهری نسبتا قدیمی سمند ال ایکسEF7 مشکلی ندارید و همچنین قطعات یدکی تقریبا گرانتر پیشرانه این خودرو بهاضافه هزینه تعمیرات بالاتر آن را میپذیرید، خودروی ملی سمند گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت لوازم یدکی موتور EF7 گرچه نسبت به موتور tu5 عمدتا گرانتر است اما این اختلاف قیمت در بعضی موارد چندان قابل توجه نیست.
در سوی دیگر رانا پلاس آپشنهای امروزیتری دارد و از لحاظ ظاهری خودرو جذابتری بهحساب میآید؛ بهویژه برای خانوادههای کمجمعیت یا زوجهای جوان اتومبیل قابلقبولتری به نظر میرسد. پروسه تعمیرات آن آسانتر بوده و تقریبا هزینه کمتری در پی خواهد داشت؛ کیفیت سواری رانا پلاس نیز تا حدودی نسبت به سمند بهتر است اما صندلیهای ردیف پشت این خودرو به هیچ وجه فضایی معادل سمند را در اختیار شما نمیگذارند. صندوق عقب رانا هم محدودیت بیشتری نسبت به سمند دارد. اگر با این موارد مشکلی ندارید، رانا پلاس میتواند ماشین مناسبی برای شما باشد.
منبع:همراه مکانیک