نحوه تمیز کردن رسوبات موتور خودرو

0

رسوباتی که پایه کربنی دارند به مرور می توانند خسارات زیادی را به همراه داشته و تاثیر مستقیمی بر پایین آمدن راندمان موتور داشته باشند؛ که برای پاکسازی و احیای پیشرانه با افزایش راندمان سیستم سوخت‌رسانی، باید از مکمل های جرمگیر و تمیز کننده های سوخت استفاده کرد.

وقوع احتراق در موتور خودرو، همین طور گرد و غبار موجود در هوا و خرده های جدا شده یا ساییده شده از قطعات موتور، ناخالصی های سوخت و… ذرات فراوانی را درون روغن موتور رها می کنند که در دراز مدت می تواند باعث تشکیل رسوب داخل موتور شود، معمولا برای جلوگیری از تجمع رسوب در موتور از روغن موتور استفاده می شود اما در نهایت موتور خودرو به دلایلی از جمله استفاده از روغن موتور نامناسب و همین طور عدم تعویض به موقع آن و خشک شدن روغن در سر سوپاپ ها، رسوب زیادی پیدا می کند و هر چند وقت یکبار نیاز به شست و شو و پاکسازی دارد.

رسوب گیری موتور یا دیتیلینگ موتور به صورت خشک و با بهره گیری از شوینده های تخصصی انجام می شود. انجام پروسه رسوب زدایی و جرم گیری موتور و اجزای داخلی خودرو در هوای گرم تابستان اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ زیرا در فصول گرم سال در موتور خودرو حجم هوای بیشتری رد و بدل می شود و نباید هیچکدام از دریچه های ورودی یا خروجی توسط رسوبات و آلودگی های شیمیایی بسته شده باشد. از طرفی این موضوع می تواند بسیار خطرآفرین باشد، زیرا اغلب این رسوبات و آلودگی ها از مشتقات نفتی هستند و در صورتی که عامل اشتعال برای آنها بوجود بیاید، ممکن است باعث ایجاد آتش و انفجار در زیر کاپوت خودروی شما شوند. در نظر بگیرید هرچه دمای محیط پیشرانه شما بیشتر باشد، رسوبات و آلودگی های بیشتری تولید می شود.

علاوه بر این، رسوبات موجود در موتور باعث می شوند فشار زیادی به موتور خودرو برای رد و بدل کردن هوا وارد شود. فشار زیادتر، مساوی با تولید نیروی بیشتر از سوی موتور خودرو است و این موضوع ارتباط مستقیم با مصرف سوخت خودروی شما نیز دارد.

رسوبات موتور خودرو و روش های برطرف کردن آن ها

اولین و مهمترین راهکار این است که با استفاده از روغن های با کیفیت و مرغوب و تعویض به موقع روغن موتور، شما می توانید تا حد بسیار زیادی از رسوب کربن و سایر ذرات ناخالص و مضر در اتومبیل جلوگیری کنید.

اما به هر حال و به مرور زمان با تشکیل رسوبات موتور خودرو، باید تمامی مجموعه های موتور را از رسوبات موجود پاکسازی کنید.

مشخصاً بهترین راه برای این کار، باز کردن موتور و شستشوی قطعات و سیستم روغن کاری اتومبیل خواهد بود.

اما این کار ضمن وقت گیر بودن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و هزینه های زیادی را در بر خواهد داشت.

پس جهت سهولت در کار، برای برطرف کردن این رسوبات روش دیگری را به شما پیشنهاد می کنیم و آن هم استفاده از مکمل های پاکسازی کننده رسوبات یا مکمل جرمگیر درون موتور است.

با استفاده از مکمل های جرمگیر موتور به جای استفاده از روش های سنتی قبلی که خیلی پر هزینه هم هستند، هم میزان اثربخشی آن را بیشتر خواهید کرد و هم سرعت بیشتری به کار خواهید داد.

مشکلات آب و روغن قاطی کردن قاطی شدن آب و روغن نشانه ای قاطی شدن آب و روغن آب و روغن ثاطی کردن پژو 405 آب و روغن ثاطی کردن پژو 206 آب و روغن ثاطی کردن پژو پارس دلایل سوختن واشر سر سیلندر سوختن واشر سر سیلندر پژو 206 دلایل سوختن واشر سرسیلندر سمند سوختن واشر سرسیلندر چیست علت سوختن واشر سرسیلندر پراید چیست

اما این مکمل های پاکسازی کننده کلاً به دو دسته تقسیم می شوند:

مکمل پاکسازی رسوبات موتور خودرو

این مکمل رسوبات به وجود آمده و انباشته شده در مسیر مجاری روغن را برطرف کرده و آن را پاکسازی می کند.

اگر این رسوبات به موقع زدوده و پاک نشوند، باعث افزایش اصطکاک در قطعات و سایش آنها و اختلال در روغن رسانی به موتور خواهد شد.

مکمل های پاکسازی و برطرف کننده رسوبات پیشرانه خودرو

این مکمل ها بر روی قسمت های مربوط به احتراق موتور در خودرو تاثیر گذاشته و سبب پاکسازی آنها خواهد شد.

قبلا گفتیم رسوباتی که پایه کربنی دارند به مرور می توانند خسارات زیادی را به همراه داشته و تاثیر مستقیمی بر پایین آمدن راندمان موتور داشته باشند؛ که برای پاکسازی و احیای پیشرانه با افزایش راندمان سیستم سوخت رسانی، باید از مکمل های جرمگیر و تمیز کننده های سوخت استفاده کرد.

همچنین مکمل ها می توانند به راحتی منافذ انژکتور را از رسوب پاکسازی کرده و راندمان موتور را بالا ببرند.

انژکتور خودرو منافذی دارد که حتی رسوبی به اندازه ۱۰ درصد می تواند نیروی موتور را پایین بیاورد یا رسوباتی که در اتاقک احتراق شکل می گیرد، سبب می گردد موتور؛ به بنزینی با اکتان بالاتر نیاز پیدا کند و یا احتراق ناقص در موتور صورت بگیرد.

به هر حال و در هر شرایطی باید بازدید قطعات مختلف اتومبیل را برای یک رانندگی راحت و ایمن جدی بگیریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.