علت داغ شدن موتور ماشين چیست؟

0

علل داغ كردن موتور ماشين و راه‌کارهای پیشگیری از آن!

داغ کردن موتور ماشین یکی از ترسناک‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است در حین رانندگی تجربه کنید. این مسئله معمولا با بالا رفتن آمپر آب خودرو همراه است. اغلب رانندگان می‌دانند که با مشاهده بالا رفتن این آمپر باید سریعا ماشین را در گوشه خیابان متوقف کنند. اما علت بروز این مشکل و کارهایی که هنگام مواجه با آن باید انجام داد را بیشتر افراد نمی‌دانند.

این مقاله به بررسی دلایل داغ شدن موتور ماشین و روش‌های برای پیشگیری آن می‌پردازد. همچنین درباره راه‌کارهای مواجه با جوش آوردن خودرو و بالا رفتن دمای آمپر نیز صحبت می‌کند.

پمپ هیدرولیک

آشنایی با اهمیت موتور ماشین و محافظت از آن

پیش از صحبت کردن درباره داغ کردن موتور ماشین، بهتر است با اهمیت این بخش از خودرو آشنا شویم.

همه ما می‌دانیم که یک ماشین برای به حرکت درآمدن، نیازمند سوزاندن مواد سوختی است. این سوزاندن منجر به تولید انرژی لازم برای حرکت خودرو می‌شود. موتور ماشین همان بخشی است که تمام این فعل و انفعالات درون آن رخ می‌دهد تا خودرو به حرکت درآید. بنابراین حفظ سلامت آن، به معنای حفظ سلامت ماشین است. هر چه موتور در شرایط بهتری باشد، قدرت و توان حرکت خودرو نیز بیشتر خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های محافظت از موتور خودرو، کنترل دمای آن است. در واقع هرچه دمای موتور ماشین بهتر کنترل شود، طول عمر خودرو و قطعات داخلی آن نیز بیشتر خواهد بود. از این رو باید به طور مداوم به بررسی قطعات موتور پرداخته و از سلامت تک تک آن‌ها اطمینان یافت.

علت داغ شدن موتور ماشين چیست؟

تا اینجا دانستیم موتور خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن بوده و باید همواره از سلامت آن مطمئن باشیم. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای موتور رخ دهد، بالا رفتن بیش از حد دمای آن است. این مسئله در کنار خطرات زیادی که برای راننده و سرنشینان ایجاد می‌کند با هزینه‌های سنگین تعمیر نیز همراه می‌باشد. در ادامه به بررسی علت داغ شدن موتور ماشین می‌پردازیم تا تشخیص مشکل برای رانندگان راحت‌تر باشد.

۱- ایجاد نشتی در سیستم تهویه خودرو

یکی از ایراداتی که منجر به داغ کردن موتور ماشین می‌شود، وجود نشتی در سیستم تهویه خودرو است. اگر نشتی یا سوراخ کوچکی در مسیر لوله‌های انتقال‌دهنده مایع خنک‌کننده به موتور ایجاد شود، مجموعه تهویه هوا می‌گیرد. در این شرایط هوا از طریق نشتی به وجود آمده، به شکل حبابی درون شریان‌های سیستم تهویه جای می‌گیرد. در نتیجه مانع از انتقال مایع خنک‌کننده به موتور و بازگشت آن به رادیاتور شده و عملا سیستم خنک‌سازی ماشین را از کار می‌اندازد. این اتفاق منجر به بالا رفتن دمای موتور به صورت غیرطبیعی خواهد شد.

۲- گرفتگی لوله‌های سیستم تهویه

گاهی اوقات رانندگان نسبت به تمیزی سیستم تهویه ماشین و شریان‌های آن غفلت می‌کنند. این مسئله منجر به ایجاد جرم‌گرفتگی و تشکیل رسوبات در مسیر لوله‌های انتقال مایع خنک‌کننده به موتور می‌شود. در نتیجه دمای موتور بیش از اندازه مجاز بالا رفته و شاهد داغ کردن موتور ماشین خواهیم بود.

بهترین مارک ضدیخ تعویض ضدیخ پراید ضدیخ چیست طریقه مصرف ضدیخ قیمت ضدیخ مواد تشکیل دهنده ضدیخ دلایل جوش آوردن 206 علت داغ شدن موتور پراید علت رسوب بستن داخل موتور

۳- غلیظ بودن مایع خنک‌کننده رادیاتور

اگر مایع خنک‌کننده موجود درون شبکه رادیاتور، بیش از اندازه استاندارد غلیظ شود، حرکت آن درون لوله‌های انتقال سخت می‌گردد. در نتیجه قادر به کنترل دمای موتور نبوده و باعث داغ شدن موتور ماشین می‌شود. این مسئله بیشتر در روزهای سرد سال و به خصوص در مناطق سردسیر رخ می‌دهد. از این رو لازم است در فصول سرد سال، پیش از حرکت از روانی مایع خنک‌کننده رادیاتور اطمینان یابید.

۴- کاهش سطح روغن‌ موتور

حتما می‌دانید که روغن موتور در کنار سیستم خنک‌کننده ماشین، باعث کاهش دمای قطعات داخلی موتور می‌شود. در واقع این روغن حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد گرمای موتور را از بین می‌برد. حال اگر مقدار آن کمتر از مقدار مجاز باشد، روان‌کاری درون موتور به درستی انجام نخواهد شد. این مسئله در نهایت منجر به افزایش اصطکاک میان قطعات موتور شده و داغ کردن موتور ماشین را به همراه دارد.

۵- معیوب شدن واترپمپ

یکی دیگر از قطعاتی که در کنترل دمای موتور ماشین تاثیرگذار است، واترپمپ می‌باشد. این قطعه آب را به درون شبکه خنک‌کننده خودرو، پمپ کرده و باعث به گردش درآمدن آن می‌شود. از این رو معیوب شدن آن منجر به داغ شدن موتور ماشین می‌گردد.

آموزش تعویض ترموستات آموزش تعویض ترموستات سمند انواع ترموستات ترموستات چیست تعویض ترموستات پراید علائم خرابی ترموستات قیمت ترموستات پراید تعویض ترموستات پژو 405 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو

۶- خراب شدن ترموستات

ترموستات قطعه‌ای ساده با ساختاری غیرپیچیده است که دمای آب را کنترل کرده و آن را به سمت موتور هدایت می‌کند. خراب شدن ترموستات، باعث بسته ماندن آن شده و مانع از انتقال آب به سمت پیشرانه می‌شود. در نتیجه دمای موتور به طور غیرطبیعی بالا خواهد رفت.

۸- گرفتگی اگزوز

اگزوز موظف است گازهای خروجی از موتور را به سمت بیرون هدایت کند. در مسیر خروج این گازها، قطعه‌ای به نام مبدل کاتالیست نیز وجود دارد که بخش اعظمی از گازهای سمی را درون خود جذب می‌کند. حال اگر به هر دلیلی اگزوز یا مبدل کاتالیستی دچار مشکل شوند، گازها به درستی به سمت بیرون هدایت نخواهد شد. در نتیجه به موتور بازگشته و موجب داغ شدن موتور ماشین می‌شوند.

چطور می‌توان از داغ شدن موتور ماشین جلوگیری کرد؟

جوش آوردن و داغ شدن موتور ماشین اتفاق عجیب و دور از انتظاری نیست. اما پیش از مواجه با آن باید تا حد ممکن از بروز این مشکل جلوگیری نمود. این کار به حفظ سلامت موتور و افزایش طول عمر خودرو کمک زیادی می‌کند. در ادامه یکسری راه‌کار جهت پیشگیری از افزایش دمای غیرمعمول موتور و کنترل آن بیان می‌کنیم:

۱- رانندگی آهسته و پیوسته

زمانی که به طور مداوم گاز داده و ترمز می‌گیرید، فشار روی موتور خودرو افزایش می‌یابد. در اثر این فشار، دمای موتور بالا رفته و احتمال داغ کردن موتور ماشین به خصوص در روزهای گرم سال وجود دارد. بنابراین بهتر است تا جای ممکن با سرعتی یکسان و آهسته و پیوسته در طول خیابان‌ها رانندگی کنید. ضمن این که این روش ایمنی بیشتری نیز برای راننده و سرنشینان به همراه دارد.

۲- به همراه داشتن ضد یخ

به همراه داشتن ضد یخ یک راه‌کار مفید در زمینه پیشگیری از داغ شدن موتور ماشین است. بهتر است این ضد یخ به صورت آماده (ضدیخی که به مقدار مساوی با آب مخلوط شده) باشد. در نتیجه در شرایط اضطراری می‌توانید در کمترین زمان، ضدیخ را به رادیاتور اضافه کنید.

۳- بررسی مقدار ضدیخ پیش از حرکت

اگر قصد رانندگی به مدت طولانی را دارید، پیش از آغاز سفر، مقدار ضدیخ موجود در رادیاتور را چک کنید. در صورتی که مقدار ضد یخ کمتر از حد استاندارد است و یا دچار تغییر رنگ و رسوب شده، باید آن را تعویض کنید. برای این کار توصیه می‌شود به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید.

خرابی درب رادیاتور درب رادیاتور پراید نحوه باز کردن درب رادیاتور تست درب رادیاتور تعویض درب رادیاتور پژو 206 تعویض درب رادیاتور پژو 405 تعویض درب رادیاتور سمند اپلیکیشن عیب یابی خودرو آموزش عیب یابی خودرو

۴- چک کردن درب رادیاتور ماشین

یکی دیگر از اقدامات مهم در پیشگیری از داغ شدن موتور ماشین، اطمینان از سلامت درب رادیاتور است. در طول زمان ممکن است درب رادیات دچار فرسودگی شده و کارایی خود را از دست دهد. اگر درب رادیاتور خراب شود، دیگر فشار کافی برای جلوگیری از جوش آمدن مایعات و داغ شدن ماشین وجود ندارد. در نتیجه دمای مایع خنک کننده بالا رفته و احتمال جوش آمدن ماشین می‌رود.

۵- تمیز کردن کندانسور

در طول زمان ضایعات و رسوبات متعددی در قسمت جلویی خودرو تجمع می‌یابد. این رسوبات، سیستم خنک کننده ماشین را با مشکل مواجه می‌کند. در نتیجه احتمال بالا رفتن دمای موتور بیش از اندازه استاندارد وجود دارد. بنابراین لازم است که کندانسور را به طور مرتب تمیز نمود.

افزایش طول عمر باتری افزایش طول عمر خودرو طول عمر باتری خودرو طول عمر باتری اسیدی طول عمر باتری اتمی طول عمر موتور خودرو آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

۶- چک کردن تسمه موتور

تسمه موتور به انرژی چرخشی موتور را به بخش‌های مختلف خودرو از جمله سیستم خنک‌کننده منتقل می‌کند. اگر این تسمه دچار مشکل شود، گردش هوا در سیستم خنک کننده نیز با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه شاهد داغ کردن موتور ماشین خواهیم بود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.