دلایل کپ کردن موتور در اتومبیل های داخلی
برخی از دلایل کپ کردن موتور در اتومبیل های مختلف داخلی
در انواع ماشین های 206، پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90 .
1. معمولاً موتور 206 تیپ 2 ،کوپ می کند، این اتفاق برای سایر خودروهای مذکور کمتر اتفاق می افتد.
2. در 206 تیپ 2، اگر ECU ، ساژم S2000 و موتور TU3 باشد، معمولا کپ کردن به دلیل خرابی سنسور اکسیژن است و غالباً علائم آن خام سوزی بنزین، بوی بد اگزوز، روشن شدن چراغ چک خواهد بود.
3. در 206 تیپ 2، اگر ECU از نوع Valeo باشد، و سایر موارد مشکلی نداشته باشند، علت کوپ کردن ایراد نرم افزاری ECU است که در حال حاضر راه حلی برای آن پیدا نشده است.
4. یکی دیگر از دلایل کپ کردن موتور، خرابی، کثیف یا چرب بودن سنسور فشار هوای ورودی است.
5. ممکن است کپ کردن به دلیل تمیز نبودن سنسور دور موتور (دور در دقیقه) باشد.
6. ممکن است کپ کردن به دلیل افت فشار بنزین ورودی باشد. (افت فشار بنزین ورودی می تواند ناشی از ضعیف شدن پمپ بنزین، کیپ شدن فیلتر بنزین، تنبل شدن انژکتورها و … باشد).
7- و همچنین مواردی مثل هواکشیدن مانیفولد ورودی و انژکتورها ( بعلت عدم آب بندی اورینگ ) را می توان اشاره کرد .
مزايا و معايب استفاده از گاز طبيعي CNG
1-گاز طبيعي سوختي با احتراق بهينه،پاكيزه وتميز است كه سبب افزايش عمر موتوروكاهش تعميرات آن مي گردد. تعويض شمع در موتورهاي بنزيني تا 32000 كيلومتر و در گاز سوز تا 120000 كيلومتر دوام دارد.
2-اين سوخت قابل انتقال ومكش از مخزن اتومبيل نمي باشد واحتمال سرقت سوخت كاهش مي يابد.كما اينكه در صورت بالارفتن قيمت سوخت معضل سرقت سوخت نيز اضافه مي گردد.
3-زمان سوخت گيري سريع بين 5 تا 6 دقيقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت زمان مي برد.
4-در صورت احتراق گاز طبيعي (CNG) ،گاز منو اكسيد كربن در حدود 70درصد و مواد آلاينده گازي غير متاني 89 درصد واكسيد نيتروژن 87 درصد كمتر است.
5-از نظر ايمني،گاز طبيعي ايمن تر است.زيرا گاز طبيعي برخلاف بنزين در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراكنده مي گردد.اما حوضچه هاي بنزين بر روي زمين ايجاد خطر آتش سوزي مي كنند.
6-از طرفي كپسولهاي ذخيره گاز مورد استفاده بسيارمستحكمتراز تانكهاي سوخت بنزيني مي باشند.
طراحي اين كپسولها منوط به اجراي شديدترين آزمونهاي ايمني نظير حرارت وفشارهاي بسيار زياد،تير اندازي وبرخوردهاي شديد است.
کیسه هوا در چه تصادفاتی فعال نمی شود؟
🔹زمانی که خودرو در یک نقطه متمرکز دچار تصادف شدید شود (مثل برخورد با دکلهای مخابرات).
🔹تغيير شكلهايي كه تدريجی هستند ( مثل برخورد از پشت به كاميون در حال حركت).
🔹در تصادفاتي كه ضربه و تغيير شكل خودرو در نواحي متعدد و پس از برخوردهاي مكرر صورت می گیرد.
🔹اگر خودرو چند بار پی در پی تصادف كند و كيسه هوا فعال شود، در تصادفات بعدي كيسه هوا عمل نمی کند. كيسه های هوايي پس از هر بار عمل كردن، خالي شده و منقبض مي شوند.
برای بر طرف کردن برخی از مشکلات سیستم سوخت رسانی وECU توصیه می شود هر هفته عمل restart را به شکل زیر انجام دهید
سویچ اصلی را یک پله باز کنید.
10ثانیه بعد یک پله ی دیگر بچرخانید.
10ثانیه بعد بدون گاز دادن موتور را روشن کنید.
10ثانیه بعد موتور را خاموش کرده و این مراحل را دوباره تکرار کنید.
مشکلات فنی خودرو “خودرو در حال حرکت به يک جهت کشيده می شود”
توضيح مشکل: در حين حرکت متوجه می شويد که خودرو به يک سمت کشيده می شود. اين مساله ممکن است جزئی باشد و ناديده گرفته شود.
مشکلات احتمالی عبارتند از:
✅همه چرخها دارای فشار باد مساوی نمی باشند.
✅چرخها تنظيم نيستند.
✅يکی از ترمزها قفل می کند و رها نمی کند.
✅اتصالات فرمان و يا برخی از قطعات آن شل شده است.
✅چرخها بصورت يکسان ساييده نشده اند.
در خودروهای گازسوز کارخانه ای جهت جلوگیری از ایجاد:
خطای احتمالی در ECU
خرابی ریل سوخت ، سنسورها و
کاهش استهلاک موتور
بهتر است در هربار خاموش کردن خودرو ابتدا کلید وضعیت سوخت را در حالت بنزین قرار داده سپس خودرو را #خاموش نمایید
نکته مهم و جالب در خصوص پاره شدن تسمه تایم !
تسمه تایم معمولا در حالت ایستاده پاره نمیشه !
پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حال حرکت مخصوصا در جاده امکان داره رخ بده پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید!
با یه حرکت ساده میتونید بفهمید تسمه پاره شده یا نه و از نابود شدن موتور در هنگام استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه جلوگیری کنید !
اگر این اتفاق افتاد به هیچ عنوان استارت نزنید ماشین رو بندازید دنده یک و ماشین رو هُل بدین اگه ماشین تو دنده بود و حرکت کرد تسمه پاره شده و باید یدک کش خبر کنید ببره تعمیرگاه ولی اگه ماشین حرکت نکرد یعنی تسمه سالمه !
کارستان