مهمترین اخبار خودرویی شهریور ماه

0

در هفته منتهی به شنبه 27 شهریور 1401 دور جدید عرضه خودرو در بورس، عدم استقبال از شاهین، تعیین تکلیف 1000 خودروی خارجی مانده در گمرک، آرامش نسبی در بازار خودرو، عدم افزایش قیمت بنزین، زمان حذف قرعه‌کشی خودرو و تاریخ احتمالی واردات ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

ماجرای 600 میلیون تومان گران‌فروشی خودرو

مطالب مرتبط

معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت با اشاره به گران‌فروشی 300 تا 600 میلیونی خودروهای خارجی مونتاژ داخل، می‌گوید اخیراً سازمان حمایت به این موضوع ورود پیدا کرده تا آن‌ها را تعیین تکلیف کند. به گفته منطقی برای کنترل این قیمت‌ها باید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد و از طرفی با شروع واردات خودرو، این خودروها نیز به قیمت واقعی خودشان برمی‌گردند.

صادرات خودرو از چه زمانی آغاز می‌شود؟

وزیر صمت با بیان اینکه امسال صادرات خودرو کمتر از 20 هزار دستگاه خواهد بود، می‌گوید امسال بر بازار داخل تمرکز کرده‌ایم و برنامه صادرات خودرو از سال آینده اجرایی می‌شود. به گفته فاطمی‌امین ما یک برنامه 4 ساله برای صنعت خودرو طراحی کردیم که بر اساس این برنامه تدوین شده، از سال 1402 اقدامات لازم را برای صادرات خودرو آغاز می‌کنیم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال روی بازار داخل تمرکز کرده‌ایم و سال آینده برنامه‌های مربوط به صادرات را اجرایی خواهیم کرد.

زنگ پایان قرعه‌ کشی خودرو

گفته می‌شود دور سوم از قرعه‌ کشی خودرو، احتمالاً آخرین مرحله فروش محصولات خودروسازان از طریق سازوکار قرعه‌ کشی خواهد بود و به‌زودی شاهد حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو خواهیم بود. قیمت‌گذاری دستوری و فروش خودرو با زیان از طریق قرعه‌ کشی، بلای جان صنعت نیمه‌جان خودرو شده و از این رو وزارت صمت با هماهنگی وزارت اقتصاد به دنبال حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو و یا حداقل فروش خودرو بدون زیان تحمیلی به خودروسازان است.

روزهای خوب ایران‌ خودرو و سایپا در مرداد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید برخلاف تحلیل برخی رسانه‌ها مبنی بر کاهش تولید، بررسی آمارهای تولید دو خودروساز بزرگ کشور حاکی از افزایش تولید حدود 4.6 درصدی در مردادماه نسبت به تیرماه است. به گفته قالیباف ایران‌ خودرو در چهارمین ماه امسال توانست 42 هزار و یک دستگاه و سایپا 37 هزار و 245 دستگاه خودروی سواری و وانت تولید کند. بر این اساس، دو خودروساز در تیرماه امسال درمجموع 79 هزار و 246 دستگاه خودرو تولید کردند. با توجه به‌روزهای کاری در تیرماه که شامل 19 روز عادی و پنج روز پنجشنبه (درمجموع 24 روز کاری) بود، متوسط تولید روزانه دو خودروساز در این ماه سه‌هزار و 302 دستگاه است.

سومین دور قرعه‌ کشی خودرو به روایت آمار

سخنگوی وزارت صمت می‌گوید 6 میلیون و 684 هزار و 384 متقاضی خرید خودرو در دور سوم قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ثبت‌نام کردند. به گفته قالیباف از مجموع تعداد ثبت‌نام کنندگان 364 هزار و 82 نفر معادل 5.4 درصد در طرح جوانی جمعیت و 124 هزار و 562 نفر معادل 1.9 درصد در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت‌نام کردند. در این مرحله به دلیل خروج محصولات سایپا غیر از (ساینا اس) از قرعه‌کشی تنها 1.2 درصد متقاضی خودروهای شرکت سایپا بودند و بیش از 97 درصد ثبت‌نام کنندگان در سامانه یکپارچه متقاضی محصولات ایران‌ خودرو بودند.

انتقاد دوباره مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید انتقادات بسیاری به آیین‌نامه واردات خودرو وارد است از جمله اینکه در این آیین‌نامه به غلط آمده که واردکننده باید از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش مجوز رسمی داشته باشد این در حالی است که خود واردکننده باید تضمین دهد که به خودرویی که وارد می‌کند، خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. حال اینکه واردکننده یا خودش این کار را انجام می‌دهد یا اینکه با شرکت‌هایی که خدمات فنی خودرو ارائه می‌دهند، قراردادی منعقد می‌کند.

تولید لاستیک افزایشی شد

آمار ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان بزرگ تایر، از تولید قریب به 118 هزار تن از انواع تایرها معادل بیش از 18.5 میلیون حلقه در پنج‌ماهه امسال حکایت دارد که رشد یک‌درصدی به لحاظ وزنی و رشد دو درصدی به لحاظ تعداد این کالا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. تولید انواع تایر خودرو کشور نیز در مدت مذکور به عدد 106 هزار و 687 تن معادل بالغ بر 10 میلیون حلقه رسیده است. بر اساس گزارش عملکرد تایرسازان بزرگ کشور طی پنج‌ماهه امسال، درمجموع 117 هزار و 911 تن تایر (کل تایر تولیدی کشور) معادل 18 میلیون و 630 هزار و 136 حلقه تولید شده است. میزان تولید تایر در پنج‌ماهه ابتدایی سال گذشته برابر 116 هزار و 862 تن (معادل 18 میلیون و 219 هزار و 400 حلقه) ثبت شده است؛ بر این اساس مجموع تولید تایر کشور در مدت مذکور سال جاری به لحاظ وزنی یک درصد و از منظر تعداد حلقه‌ها دو درصد رشد داشته است.

فاکتور کردن 48 هزار دستگاه خودرو بیش از تولید

آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی پنج‌ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ایران‌ خودرو و سایپا درمجموع بالغ بر 388 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این خودروسازان با تجاری‌سازی بخشی از این تولید پنج‌ماهه و تکمیل و تجاری خودروهای ناقص ماه‌ها و سال گذشته، 48 هزار و 67 دستگاه بیش از تولید فاکتور و فروخته‌اند. بررسی صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌ خودرو، سایپا و پارس‌ خودرو (به‌عنوان زیرمجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که طی پنج‌ماهه نخست امسال میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان به 388 هزار و 530 دستگاه رسیده و برای 436 هزار و 597 دستگاه خودرو فاکتور مالی ثبت شده است.

ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت با اشاره به رکود عمیق بازار، از ثابت ماندن قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته خبر داد. به گفته موتمنی در بازار خودرو رکود شدیدی حاکم است، به طوری که شاهد مراجعه اندک مشتریان برای خرید خودرو هستیم و به‌نوعی بازار بلاتکلیف است. بلاتکلیفی بازار بیشتر به اخبار مثبت و منفی واصله سیاسی بین‌المللی، نوسانات ارزی و موضوع واردات خودرو برمی‌گردد که این عوامل بازار را در یک خواب عمیق فرو برده است. بررسی قیمت‌ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته حاکی از عدم تغییر نرخ‌هاست؛ با این وجود خریداران واقعی خودرو قدرت چانه‌زنی دارند و درصورتی‌که بین 10 تا 20 درصد کمتر از قیمت بازار پیشنهاد خود را به فروشندگان ارائه کنند، امکان خرید وجود دارد.

هیچ افزایش قیمت بنزینی در دستور کار دولت و مجلس نیست

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید مجلس و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند. به گفته جدی افزایش قیمت بنزین ناگهانی نمی‌شود و باید در بودجه دیده شود و برای بودجه 1401 این پیش‌بینی انجام نشده است. دولت نیز بارها به عدم افزایش قیمت بنزین تأکید و قیمت فعلی بنزین به منابع ملی آسیب می‌رساند و لازم بود طی سال‌های گذشته قیمت بنزین نیز مانند سایر کالاها به صورت عادی و براساس تورم موجود افزایش پیدا می‌کرد تا افزایش قیمت ناگهانی، چالشی برای کشور ایجاد نکند.
در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم گفت دولت هیچ تصمیمی برای کاهش سهمیه‌های بنزین ندارد.

ساعت طرح ترافیک تغییر می‌کند

ساعت اجرای طرح ترافیک از اول مهرماه 1401 تغییر خواهد کرد. در دستور جلسه شورای ترافیک شهر تهران، وضعیت طرح ترافیک و تغییر ساعات اجرای آن موردبررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت و درنهایت مصوب شد که ساعت پایان طرح از ساعت 17 به 18 موکول شود و درواقع اجرای آن از 6:30 صبح تا 18 عصر و از ابتدای مهرماه خواهد بود.

آیین‌ نامه واردات خودرو به مجلس می‌رود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید هرچه سریع‌تر موضوع تأمین منابع ارزی موردنیاز برای واردات خودرو توسط سایر بخش‌های دولت تعیین تکلیف شود، می‌گوید آیین‌ نامه واردات خودرو در کمیسیون صنایع بررسی می‌شود. به گفته پورانوری آئین‌نامه واردات با تأخیر بسیار تصویب و ابلاغ شد و یکی از انتقادات جدی موجود در این زمینه روش تدوین و فرآیند تصویب آیین‌ نامه بود که متاسفانه هیچ مشورت و نظرخواهی از مجلس و کمیسیون صنایع و معادن دریافت نشد. در دنیا خودروها در کلاس‌های مختلف عرضه می‌شوند و کلاسی که اکنون با توجه به شرایط اقتصادی موردتوجه مردم کشور ما قرار دارد، مشخص است.

پیش‌بینی افزایش تولید موتورسیکلت

رئیس انجمن موتورسیکلت ایران در جمع خبرنگاران افزود صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از 44 کارخانه تولیدی است که با 16 هزار نفر نیروی کار مستقیم و بیش از 80 هزار نفر نیروی کار غیرمستقیم فعالیت می‌کند. به گفته مجاهد از ابتدای امسال تا پایان مردادماه نزدیک به 150 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به 400 هزار دستگاه برسد که حاکی از رشد 30 درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته خواهد بود. امروز واردات موتورسیکلت کامل به صورت سی.‌بی.یو ممنوع است، اما تولیدکنندگان داخلی با واردات برخی از اجزا و قطعات این وسیله نقلیه، بین 60 تا 70 درصد داخلی‌سازی داشته‌اند.

زمان احتمالی واردات خودرو مشخص شد

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید حرکت مجلس و دولت در حوزه قانون‌گذاری و نوشتن آیین‌نامه برای واردات خودرو یک گام روبه‌جلو است که بعد از سال‌ها قفل در واردات را گشوده و رقابت و کیفی سازی را برای صنعت خودرو به همراه خواهد داشت. به گفته فیروزی قطعاً بعد از مدتی خودروسازها نیز به سمت استفاده از فناوری‌های روز رفته و نتیجه آن کیفی سازی خودرو و ایجاد بازار رقابتی خواهد بود. باید ببینیم این گام برداشته شده در مسیر اجرا چه ایراداتی دارد تا نسبت به رفع آنها اقدام شود. ما می‌توانیم از ظرفیت خودروهای هیبریدی نیز در واردات استفاده کرده و از فناوری آنها نیز در صنعت خودروسازی بهره ببریم. از نظر بنده برای گام نخست، آیین‌ نامه واردات یک حرکت روبه‌جلو است و قطعاً در حرکت‌های بعدی هم فضا بازتر شده و هم ایرادات مرتفع خواهد شد. امروز امکان ثبت سفارش برای افرادی که قصد واردات دارند فراهم شده و پیش‌بینی می‌شود از آذرماه شاهد ورود خودروها به داخل باشیم.

مشکل بازار خودرو با 100 هزار دستگاه وارداتی حل نمی‌شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مشکلات و کمبودهای صنعت خودروسازی با واردات 50 هزار یا 100 هزار دستگاه خودرو رفع نمی‌شود، می‌گوید خودروسازان با پیش‌فروش و فروش فوری خودرو آینده‌فروشی کردند درواقع این شرکت‌ها تولیدات ماه‌های آینده خود را اکنون فروخته و نقدینگی به دست آمده را مصرف می‌کنند حال چگونه از این شرکت‌ها می‌توان انتظار داشت که به‌روز شوند. به گفته دهقانی این سیاست‌ها موجب شده که خودروسازان هزینه ناشی از این اقدامات را بر قیمت خودرو بیافزایند و از جیب مردم بردارند.

ظرفیت توزیع CNG افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی در کشور با تمهیدات پیش‌بینی‌شده به‌ روزانه 30 تا 34 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. به گفته سالاری ‌28 تا 30 میلیون لیتر معادل بنزین، ظرفیت در بخش سی‌ان‌جی ایجاد شده است که برای افزایش این ظرفیت، باید جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی فعال شود و بخشی از جایگاه‌ها که در اختیار شماری از دستگاه‌های متولی است، با ابلاغیه شرکت ملی پخش ساماندهی و به‌سرعت فعال می‌شوند تا بتوانیم ظرفیت توزیع سی‌ان‌جی را به‌ روزانه 30 تا 34 میلیون لیتر معادل بنزین برسانیم. به‌موازات این طرح، بحث تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی نیز در دستور کار است.

واردات خودروی فرانسوی از هند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر می‌گوید خبرها حاکی از این است که خودروسازان رایزنی‌های اولیه برای واردات رنو از هند را آغاز کردند؛ به‌خصوص ایران‌ خودرو که روی پلتفرم رنو کوئید کار می‌کند. به گفته دادفر با بیان اینکه بخش خصوصی با دستورالعمل واردات خودرو وزارت صمت انگیزه‌ای برای واردات ندارد، گفت: «تعیین تکلیف دقیق برای نرخ سود، نحوه فروش و … در این دستورالعمل دیده نشده از این رو امکان ورود به این بازار برای واردکنندگان بخش خصوصی دشوار شده است.»
مشروط کردن امور به کارگروه‌های خاص، محدود کردن واردات به اعداد مشخص، مشروط کردن واردات و فروش و عرضه آن در بورس که در عمل باعث از بین رفتن خدمات پس از فروش می‌شود جزو بندهایی است که عمل به آنها روند واردات خودرو را سخت کرده است.

آغاز ادغام شبکه خدمات پس از فروش ایران‌ خودرو و سایپا

براساس تصمیم اتخاذشده در نشست مهدی خطیبی و محمدعلی تیموری، مدیران عامل ایران‌ خودرو و سایپا، با احداث نخستین نمایندگی مشترک میان دو شرکت برای ارائه خدمات به خودروهای سواری، نیمه سنگین و سنگین، ادغام شبکه خدمات پس از فروش دو خودروساز بزرگ کشور کلید می‌خورد. براساس هدف‌گذاری دو خودروساز بزرگ کشور، عملیات احداث نمایندگی مشترک خدمات پس از فروش ظرف یک ماه آینده آغاز و این برنامه با هدف کاهش هزینه، ایجاد دسترسی بهتر و سریع‌تر برای مشتریان و افزایش بهره‌وری ظرفیت‌ها و امکانات دو خودروساز دنبال خواهد شد. برپایه این گزارش، در گام بعدی، ایجاد مدیریت مشترک در نمایندگی‌های دو خودروساز که دارای مالکیت مشترک هستند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مزایده 1000 خودروی مانده در گمرک

دادستان تهران در راستای تأکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر تعیین تکلیف خودروهای توقیف شده سال‌های اخیر، دستور داد تا فرآیند تحویل خودروها از گمرکات، انبارهای عمومی و بنادر با همکاری تمام دستگاه‌های متولی اجرا شود. به گفته صالحی در خصوص فرآیند تحویل خودروها از سوی گمرکات و انبارهای عمومی و بنادر به اموال تملیکی مقرر شد تا چند روز آینده، با اقدامات لازم حتی در تعطیلات پیش رو، خودروها تحویل نمایندگان سازمان اموال تملیکی شود. بیش از یک هزار دستگاه خودروهای توقیفی در گمرکات کشور به مزایده گذاشته می‌شود و نمایندگان سازمان اموال تملیکی با مراجعه به گمرکات محل توقیف، جهت اجرای این دستور نسبت به تحویل خودروهای در محل نگهداری، اقدام کنند.

چرا شاهین در بورس کالا پرفروش نبود؟

هفته گذشته برای نخستین مرتبه پای شاهین به بورس کالا باز شد اما خریدار آنچنانی نداشت، اتفاقی که یک کارشناس دلیل آن را حذف تقاضای کاذب و مشارکت خریدار واقعی می‌داند. هفته گذشته 100 دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا با قیمت پایه 304 میلیون تومان برای تحویل 23 مهر 1401 در بورس کالای ایران عرضه شد که 39 دستگاه مورد معامله قرار گرفت. خریداران ملزم به واریز 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و 2 درصد مالیات شماره‌گذاری برچسب انرژی (بر مبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ 42 میلیون و 34 هزار و 465 ریال به ازای هر خودرو (شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ 38 میلیون و 137 هزار و 465 ریال و خدمات مرتبط با شماره‌گذاری و پلاک به مبلغ 3 میلیون و 897 هزار ریال) بودند.

کدام خودروها در بورس عرضه می‌شوند؟

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، 38 خودروی دیگنیتی سفید (تریم مشکی)، 38 خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز)، 38 خودروی دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، 38 دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک با قیمت پایه 821 میلیون و 500 هزار تومان روز چهارشنبه (30 شهریور ماه) روی تابلو می‌رود. همچنین تالار خودروی بورس کالا چهارشنبه این هفته میزبان عرضه 175 دستگاه «کارای» تک کابین گروه بهمن با قیمت پایه 291 میلیون و 300 هزار تومان و 121 دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه 301 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.