مهم ترین اخبار خودرویی

0

در هفته منتهی به شنبه 12 شهریور 1401 آینده واردات خودرو با محصولات 10 هزار دلاری، انتقاد از مبلغ پایین جریمه خودروها، تغییر در نحوه اخذ مالیات خودرو، آغاز به کار نمایشگاه خودرو مشهد، نرخ جدید آموزشگاه‌های رانندگی، جزئیات تعرفه واردات خودرو و تعیین‌تکلیف شماره‌گذاری تیبا ازجمله مهم‌ترین عناوین رسانه‌ها بودند.

انتقاد دبیر شورای عالی مناطق آزاد از آیین‌نامه واردات خودرو

دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواستار بازنگری در مصوبه اخیر واردات خودرو که به تصویب هیئت‌وزیران رسیده است، شد. به گفته سعید محمد در این مصوبه مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سرزمین اصلی بیش از مناطق آزاد است و واردات به مناطق آزاد با محدودیت بیشتری نسبت به سرزمین اصلی مواجه شده‌اند. جای سرزمین اصلی و مناطق آزاد عوض شده است و این اشتباهات در قانون‌گذاری برای مناطق آزاد، سم مهلک سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی کشور است.

پیش‌بینی موفقیت خودروهای 10 هزار دلاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر مشکل بازار خودرو می‌گوید: «واردات خودروهای ارزان‌قیمت و کمتر از 10 هزار دلار بخش زیادی از کمبود را برطرف خواهد کرد.» به گفته فاطمی امین برآورد ما این است که حداقل 60 تا 70 هزار خودرو وارد کشور خواهد شد.

مبلغ جریمه خودروها بازدارنده نیست

معاون ترافیک پلیس راهور تهران می‌گوید زمانی که راننده 40 هزار تومان جریمه می‌شود برایش مهم نیست؛ میزان جریمه باید به‌صورتی باشد که راننده به خودش اجازه انجام تخلف ندهد. دوبله پارک کردن خودروها در افزایش ترافیک تأثیر بسیار زیادی دارد، که موجب سدمعبر می‌شود و همچنین با اینکه تابلو پارک ممنوع هم وجود دارد، اما تعدادی از رانندگان توجهی نمی‌کنند. به گفته سرهنگ همه‌خانی این بی‌توجهی رانندگان به چنین موضوعاتی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا ترافیک افزایش پیدا کند، متأسفانه پلیس راهور بارها اعلام کرده که مبلغ جریمه باید بازدارنده باشد به‌طوری‌که یک اعمال قانون در کاهش جریان ترافیک اثرگذار باشد.

نحوه دریافت مالیات از خودرو تغییر کرد

سازمان امور مالیاتی از این پس سراغ صاحبان خودروهایی خواهد رفت که ارزش روز آنها در بازار خودرو بالای یک میلیارد تومان باشد و از آنها مالیات خودرو دریافت خواهد کرد. به گفته منظور صحبت‌های جدید رئیس سازمان امور مالیاتی از تغییر رویکرد دولت نسبت به اخذ مالیات خودرو از صاحبان آنها حکایت دارد، این تغییر رویکرد می‌تواند برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو جذاب باشد؟ از این پس سراغ صاحبان خودروهایی خواهد رفت که ارزش روز آنها در بازار بالای یک میلیارد تومان باشد.

وزیر صمت وجود قطعات یدکی تقلبی را تأیید کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که حدود 30 درصد از قطعات یدکی خودرو قاچاق و یا تقلبی است، گفت: «امروز بیش از 230 میلیون قطعه یدکی خودرو دارای کد ره‌گیری بوده و اصالت آن‌ها مشخص است.» به گفته فاطمی امین حدود 30 درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق و یا تقلبی است، ما در اراک با کارگاهی روبرو شدیم که کمک‌فنر دست‌دوم را رنگ‌آمیزی و بسته‌بندی می‌کرد و به نام جنس نو مجدد می‌فروخت. امروز بیش از 230 میلیون قطعه یدکی خودرو دارای کد ره‌گیری بوده و اصالت آن‌ها مشخص است.

دولت به موضوع «تصادفات» ورود کند

رییس پلیس راهور فراجا با تأکید بر موضوع ایمنی خودروها و با بیان اینکه اگر ایمنی خودرو تأیید نشود، شماره‌گذاری نمی‌کنیم، گفت: «دولت حتماً باید به‌عنوان یک برنامه اولویت‌دار، به موضوع کاهش تصادفات ورود کند. به‌نوعی تمام مردم کشور کاربر ترافیک هستند.» به گفته سردار هادیانفر ما توانستیم از سال 85، 28 هزار کشته را به 16 هزار کاهش دهیم. می‌توان گفت هر جا که اراده دولت را در کاهش تصادفات دیدیم پس از آن قطعاً شاهد کاهش تصادفات بودیم. حالا نیز به‌عنوان یک برنامه اولویت‌دار حتماً دولت باید به کاهش تصادفات ورود کند.

دولت کاری به قیمت‌گذاری خودرو نداشته باشد

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید دولت باید دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد. ما از همان ابتدا مخالفتی با واردات خودرو نداشتیم و دلیل عدم واردات خودرو، نبود ارز در کشور بود، از همین روی بانک مرکزی مخالف واردات بود. بنا بر صحبت‌های گفته شده، قرار است خودروهایی وارد کشور شوند که 10-20 هزار یورو قیمت داشته و توان ساخت در داخل برای آن‌ها وجود داشته باشد.

نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد آغاز به کار کرد

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو عصر چهارشنبه با حضور فعالان این عرصه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرد. در آیین افتتاحیه این نمایشگاه برخی از مسئولان خراسان رضوی به همراه فعالان حوزه صنعت خودرو و قطعه‌سازی حضور داشتند. به گفته معاون نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد این نمایشگاه با حضور چند شرکت خارجی و شرکت‌هایی از خراسان رضوی و استان‌های تهران، سمنان، فارس، آذربایجان غربی و شرقی، کرمان، قزوین، اصفهان و مازندران برپا شده است.

جزئیات آخرین تغییرات بنزینی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «کاهش 100 لیتری اعتبار کارت‌های سوخت 3000 تومانی، هیچ تأثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودروهای شخصی ندارد.» جلیل سالاری می‌گوید در حال حاضر 19 میلیون خودروی سواری در کشور داریم که این خودروها دارای یک سهمیه 60 لیتری با قیمت هزار و 500 تومان هستند که قابلیت ذخیره‌سازی تا 9 ماه را دارد.

انتقاد از حضور مجدد خودروسازان کره‌ای

رئیس کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید شرکت‌های خودروسازی کره جنوبی با توجه به همراهی کامل این کشور با سیاست‌های ضدایرانی آمریکا به‌ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ، نباید در مسئله واردات خودرو در اولویت قرار گیرند. طاهری با اشاره به برخی مفاد آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو که اخیراً توسط وزارت صمت منتشر شد، گفت یکی از مزیت‌های این آیین‌نامه این است که اگر واردکنندگان خودرو علاوه بر توجه به اقتصادی بودن خودروی وارداتی، تکنولوژی ساخت آن را نیز وارد کشور کنند، امتیازات ویژه‌ای به او داده می‌شود.
پیش‌تر سفیر کره جنوبی ضمن بازدید از غرفه کرمان موتور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو قول مساعدت در زمینه ازسرگیری روابط کرمان موتور و هیوندای را داده بود.

اتفاقات جلسه واردکنندگان با وزارت صمت

یک عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، می‌گوید مسیر تصویب آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو به‌عکس طی شده است. به گفته خدری پیش از تصویب آیین‌نامه باید نظر فعالان این حوزه و تشکل‌ها اخذ می‌شد، اما در مسیر تصویب آیین‌نامه واردات هیچ نظری از انجمن‌ها اخذ نشده است. در جلسه اخیر نیز این موضوع با دولتی‌ها مطرح شده و وزارت صمتی‌ها نیز در مقابل در مورد تسهیل شرایط به فعالان حوزه واردات خودرو قول‌هایی داده‌اند. فاکتورهایی که از طرف وزارت صمت به انجمن‌ها و واردکنندگان اعلام شده شامل موضوعاتی مانند ارتباط مستقیم با شرکت‌های خارجی، سوابق واردات، آینده سرمایه‌گذاری در بلندمدت، نوع واردات (CKD یا کامل)، مدل خودروهای مدنظر، قیمت خودروهای وارداتی، گواهی تأیید نوع (اخذ مدارک مربوط به هر خودرو از کارخانه تولیدکننده)، تعداد مراکز خدمات پس از فروش، نحوه تأمین ارز و چگونگی انتقال فناوری بوده است. این فعال در حوزه واردات خودرو تأکید می‌کند شرایط اعلامی در عمل شدنی نیست.

ارسال پیامک جریمه پلیس مشکلی ندارد

رئیس پلیس راهور فراجا می‌گوید اگر کسی پیامک جریمه را دریافت نمی‌کند، حتماً تلفن همراهش مشکل دارد. به گفته سردار هادیانفر بسیاری از مردم اعلام می‌کنند که جریمه‌ها پیامک نمی‌شود، اما باید گفت که 96 درصد از جرائم به‌صورت پیامک برای مردم ارسال می‌شود و اگر کسی پیامکی دریافت نمی‌کند، حتماً تلفن همراهش مشکل دارد.

اطلاعات بیشتر از خط تولید مشترک ایران‌خودرو سایپا

مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید سایپا و ایران‌خودرو در یک خط تولید مشترک محصولی اقتصادی را با ظرفیت 300 هزار دستگاه در سال به بازار عرضه خواهند کرد. به گفته خطیبی موضوع تولید خودرو اقتصادی از حدود 2 سال پیش در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو آغاز شد و بر اساس سیاست‌های جدید وزارت صمت بنا شد که هر دو خودروساز یعنی ایران‌خودرو و سایپا اطلاعات و دستاوردهای خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند، تا ادامه مسیر را با همکاری هم برای رسیدن به یک محصول مشترک طی کنند.

این خودروها بیشترین خسارات را به بیمه زده‌اند

مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی از سهم 41 درصدی پراید در حوادث رانندگی منجر به پرداخت خسارت از سوی این صندوق خبر داد و گفت از سال 1395 تا 1400، خودروی پراید با بیش از 7 هزار پرونده، در صدر خسارات پرداختی صندوق تأمین بوده است. به گفته قمصریان از سال 1395 تا 1400، خودروی پراید با بیش از 7 هزار پرونده، در صدر خسارات پرداختی صندوق تأمین بوده است، به‌طوری‌که 41 درصد پرونده‌ها در میان 6 خودروی نخست، متعلق به پراید است.

نرخ جدید آموزش رانندگی اعلام شد

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران از تعیین نرخ آموزش رانندگی معادل 86 هزار تومان برای هر ساعت در سال جاری خبر داد و می‌گوید طبق آیین‌نامه دولت، مربیان رانندگی باید از امسال مدرک کارشناسی داشته باشند، متأهل باشند، خودروی خود را هر پنج سال تعویض کنند و … . اما اجرای این موارد منجر به بیکاری حدود 30 هزار مربی رانندگی می‌شود و پیگیر اصلاح آن هستیم. به گفته حقیقی اخیراً نرخ سال 1401 آموزش رانندگی با 40 درصد افزایش نسبت به سال قبل، 86 هزار تومان برای هر ساعت تعیین شده است. البته این افزایش کمتر از افزایش 57 درصدی حقوق کارگران است. از این 86 هزار تومان، 40 درصد، معادل 30 هزار تومان، سهم آموزشگاه و مابقی به‌طور مساوی به راننده و خودرو اختصاص دارد که سهم هرکدام معادل 28 هزار تومان است.

خوش‌بینی سفیر ژاپن برای بهبود روابط خودرویی

اخبار کرمان موتور خودرو جدید کرمان موتور شرایط فروش کرمان موتور شرکت کرمان موتور قیمت محصولات کرمان موتور مدیرعامل کرمان موتور تازه های خودرو در ایران تازه های صنعت خودروسازی جدیدترین خودروها در ایران اخبار خودروسازان مجله خودرو

سفیر ژاپن می‌گوید سابقه طولانی و ارتباط خوبی بین خودروسازی نیسان ژاپن با سایپا وجود داشته که تحریم‌ها باعث شده شدت همکاری‌های دو کشور کم شود و با توجه به روابط بسیار حسنه‌ای که خودروسازان ژاپنی با خودروسازان ایرانی داشته‌اند، اگر تحریم‌ها برداشته شوند، فرصت‌های جدیدی برای این همکاری‌ها به وجود خواهد آمد.

آخرین وضعیت تکمیل آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌گوید 85 درصد قطعه 2 آزادراه تهران-شمال به طول 22 کیلومتر، تونل و پل است و پروژه راه‌سازی نیست، بلکه یک پروژه بسیار سنگین ابنیه در طول راه است؛ آن هم ابنیه بسیار سنگین و پیچیده؛ تلاش ما این است که قطعه 2 آزادراه تهران-شمال تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. به گفته خادمی ابتدای امسال برای ساخت آزادراه تهران-شمال یک برنامه اجرایی و یک برنامه مالی با همکاری بنیاد مستضعفان طراحی کرده‌ایم، که برنامه مالی، پشتوانه برنامه اجرایی است؛ در بخش تأمین مالی به دلیل افزایش قیمت‌هایی که پیش آمد، این دغدغه پیش آمد که تا پایان سال نتوانیم این قطعه را بهره‌برداری کنیم. اگر تا پایان امسال نتوانیم این پروژه را بسازیم، حتماً تا پایان خرداد سال آینده قطعه 2 آزادراه تهران-شمال را تکمیل خواهیم کرد.

جهش چشم‌گیر تولید خودروی کامل

طی پنج ماه نخست سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور بالغ‌بر 315 هزار دستگاه خودرو کامل تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 283 درصد افزایش یافته است؛ از سوی دیگر تولید خودروهای ناقص این خودروسازان در این مقایسه آماری 82 درصد کاهش را تجربه کرده است. طبق آمار این سازمان (دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت) تولید خودروی کامل توسط دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از 82 هزار و 447 دستگاه در پنج‌ماهه نخست سال گذشته به 315 هزار و 815 دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده و بدین ترتیب رشد 283 درصدی داشته است.

تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

در حالی آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شده که در آن میزان تعرفه مشخص نشده است؛ اما در این رابطه وزیر صمت تأکید کرده است که تعرفه‌ واردات خودرو شناور خواهد بود و محدوده آن باز و بسته به اینکه خودرو چگونه فروخته شود، متغیر خواهد بود. به گفته فاطمی امین آن‌طور که قید شده است، تعرفه واردات خودروها، با توجه به نوع خودرو که چه میزان اقتصادی باشد، مشخص خواهد شد؛ چراکه جهت‌گیری آیین‌نامه، حمایت از واردات خودروهای اقتصادی است تا بتواند کمک‌کننده به طبقات متوسط به پایین جامعه باشد. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد خط تولید در داخل باشد یا کمک کند تا انتقال تکنولوژی را حمایت کند.

با رمزارز خودرو وارد کنید

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه هیئت دولت در مورد رمز ارزها، می‌گوید آیین‌نامه‌ای که در دولت مصوب شد، آیین‌نامه بسیار کامل و دقیقی است که تمام موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تأمین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرد که این مجوزها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد. به گفته فاطمی امین قبلاً وزارت صمت به یک سری از واحدها جواز تأسیس داده بود که بتوانند واحدهای استخراج رمزدارایی را احداث کنند که مشکلات حقوقی وقفه‌ای را در این موضوع ایجاد کرد که خوشبختانه امروز در دولت آیین‌نامه کاملی مصوب شد و استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرد.

یک میلیارد یورو خودرو وارد می‌شود

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه در نظر است تولید خودرو در سال جاری بیش از 100 درصد رشد داشته باشد، می‌گوید از مهرماه قیمت خودرو با واردات آن و هم‌زمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می‌کند. آقای جعفری درباره واردات خودرو نیز گفت: «با توجه به مصوبه هیئت‌وزیران، سازمان برنامه‌وبودجه با همکاری معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو به این منظور در نظر گرفته شده است.»

خبری از واردات خودروهای شاسی‌بلند نیست

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید قرار است کارگروهی مابه‌التفاوت میان نرخ اولیه خودرو وارداتی با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را در نظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند؛ یعنی تا زمانی که واردکننده ماشین را نفروخته است، نمی‌داند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است که به‌نوعی سردرگمی در بازار ایجاد می‌کند چون ممکن است یک خودرو در ماه 100-500 دستگاه عرضه شود و در ماه بعد اصلاً عرضه نشود و این بلاتکلیفی در عوارض و تعرفه یک مصیبت بسیار بزرگ است. به گفته دادفر فکر نمی‌کنم زودتر از سه‌ماهه آینده واردات خودرو اجرایی شود، همچنین خودروهای شاسی‌بلند به‌هیچ‌عنوان وارد نخواهند شد. خودروهای وارداتی احتمالاً از خودروهای 10 برند اول دنیا نیست و اگر هم باشد، احتمالاً از پیکانتو، کپچر یا رنو است که آن‌ها حدود 800-900 میلیون تومان خواهد بود.

تکلیف شماره‌گذاری تیبا مشخص شد

حدود 40 هزار نفر با ثبت‌نام در سامانه عرضه یکپارچه خودرو به خرید خودروهای تیبا و ساینا اقدام کردند، اما بعد از فروخته شدن این خودروها، سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که این دو برند قابل شماره‌گذاری ندارند. معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا، می‌گوید فرایند انجام شماره‌گذاری خودروها معمولاً به این صورت است که ابتدا از طریق سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت، مجوز شماره‌گذاری آن دسته از خودروهایی که قابلیت شماره‌گذاری دارند و تأییدیه‌های لازم را اخذ کرده‌اند، به پلیس ارسال می‌شود تا اقدامات لازم صورت بگیرد. به گفته سرهنگ زارع اوایل خردادماه امسال در خصوص خودروهای تیبا، نامه‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد به پلیس راهور ارسال شد، با این مضمون که خودروی تیبا در حال حاضر مورد تأیید نیست و نباید شماره‌گذاری شود. از زمان ارسال این نامه تاکنون شماره‌گذاری این خودرو متوقف شده است.

دومین عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد

پس از معاملات موفق محصول‌های گروه بهمن در روز 26 مردادماه در بورس کالا، نوبت به گروه خودروسازی ایران‌خودرو رسید که در فضای شفاف بازار سرمایه محصول‌هایش را به فروش برساند. ایران‌خودرو موفق به فروش 481 دستگاه هایمای سفید و مشکی تولیدی خود شد و نکته حائز اهمیت، قیمت کشف شده هایما در بورس کالا و پایین‌تر بودن آن به نفع مصرف‌کنندگان نهایی به نسبت بازار بود. جالب آنکه هایما S7 سفید با قیمت پایه 753 میلیون تومان معامله شد.

واردات کامیون دست‌دوم هم‌چنان ادامه دارد

مدیرکل واردات گمرک می‌گوید ثبت سفارش واردات کامیون‌های زیر 3 سال کارکرد اروپایی و ورود آنها به گمرکات اجرایی کشور ادامه دارد. این در حالی است که موضوع واردات کامیون‌های دست‌دوم اروپایی که موضوع بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است، در پی افزایش قیمت کامیون‌های فرسوده و با سودجویی برخی دلالان مبنی بر صدور گواهی اسقاط (از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده) با هزینه‌های بالای یک میلیارد و بعضاً تا 1.2 میلیارد تومان، با مشکلاتی مواجه شده است.

جزئیات دقیق‌تر از واردات خودرو

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین چارچوب آئین‌نامه واردات خودرو خبر داد. به گفته منطقی به ازای واردات هر 1000 خودرو یک نمایندگی پس از فروش (برای واردات زیر 1000 خودرو یک نمایندگی الزامی است.)، تأمین قطعات یدکی ضروری قبل از واردات که لیست آن به تائید مراجع ذیصلاح می‌رسد. تأمین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات خدمات پس از فروش، اعلام فناوری‌های انتقال یافته در خدمات پس از فروش، داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری، داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به‌کارگیری شرکت‌های دارای تجربه در این زمینه، ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور و اعلام مشخصات فنی خودرو و قیمت آن ازجمله چهارچوب‌های واردات خودرو هستند.

پرداخت خسارت در تصادفات زیر 20 میلیون تومان بدون کروکی

رئیس‌کل بیمه مرکزی می‌گوید در هفته دولت از سامانه پرداخت خسارت زیر 20 میلیون تومان در تصادفات رانندگی بدون نیاز به کروکی رونمایی می‌شود و افراد با ارسال اطلاعات به سامانه و بدون مراجعه حضوری خسارت دریافت می‌کنند. به گفته بهزادپور یکی از برنامه‌های صنعت بیمه پرداخت خسارت تصادفات زیر 20 میلیون تومان بدون نیاز به کروکی است که سامانه‌ای طراحی کردیم که با ارسال اطلاعات تصادفات بدون مراجعه حضوری پرداخت خسارت انجام شود و به حساب فرد زیان‌دیده واریز شود.

برنامه‌ای برای واردات بنزین نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سؤال که آیا امسال احتمال واردات بنزین وجود دارد، گفت امسال برنامه‌ای برای واردات بنزین نداریم اما باید دید که شرایط چگونه پیش می‌رود. به گفته سالاری، موجودی نسبت به سال گذشته 100 میلیون کسری دارد و با توجه به اینکه فصل سفر این ماه به اتمام می‌رسد به سراغ ذخیره‌سازی‌ها می‌رویم.

واردات خودرو از مهر آغاز می‌شود

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز می‌شود، اعلام کرد واجدین شرایط واردات خودرو تا 19 شهریورماه فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند. به گفته قالیباف آیین‌نامه واردات خودرو سه گروه را شامل می‌شود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یادشده که 19 شهریورماه در نظر گرفته شده است، حداکثر تا آخر شهریورماه اسامی شرکت‌های منتخب اعلام خواهد شد. پس از تأیید و اعلام شرکت‌هایی که الزامات آیین‌نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند، واردات خودرو می‌تواند انجام شود.

برندگان اصلی واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که مصوبه ابلاغی واردات خودرو بر اساس دستورالعمل تولیدی نگارش شده و مذاکرات انجام‌شده با برندهای خارجی نیز احتمالاً تولیدمحور بوده و شرکت‌های خودروساز نظیر گروه بهمن، کرمان خودرو، مدیران خودرو، ماموت، ایران‌خودرو، سایپا و از این قبیل از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند چراکه پس از گذر از سقف یک میلیارد یورویی تعیین شده واردات خودرو، توانمندی در تولید خودروها شرط اصلی است. به گفته دادفر هنوز سؤالات زیادی تا مشخص شدن تمامی جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو باقی‌مانده و باید بدانیم کدام دستورالعمل‌ها همچنان پابرجا هستند و کدام‌یک ملقی شده‌اند تا بتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد و به نظر می‌رسد چند ماه دیگر نیز باید منتظر اعلام این جزئیات از سوی ارگان‌های مربوطه باشیم.

سرانجام خودروهای مانده در گمرک تعیین‌تکلیف می‌شوند

رئیس‌کل گمرک از تعیین تکلیف خودروهای دپو شده خبر داد و گفت وضعیت این خودروها به‌تازگی تعیین تکلیف شده و به فروش خواهند رسید. درواقع مرجع قضایی در حال تعیین تکلیف آن‌هاست. به گفته مقدسی، یکی از دلایل آن این است که حقوق ورودی کالاهای اساسی و دارویی از چهار به یک درصد کاهش یافت.

منتظر کاهش قیمت خودرو نباشید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید با آیین‌نامه فعلی واردات خودرو حداکثر 50 تا 60 هزار خودرو وارد کشور می‌شود که تأثیر چندانی در تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت. به گفته سیاهکلی متأسفانه تدوین آیین‌نامه واردات خودرو بدون همکاری با مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ این آیین‌نامه واردات خودرو را تا سقف 20 هزار دلار پیش‌بینی کرده است درحالی‌که باید 25 هزار دلار باشد.
منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.