با چرخاندن فرمان هیدرولیک ، موتور دچار لرزش یا خاموش میشود
لیست و جداول عیب یابی سیستم های مختلف خودرو
نوع عیب :
با چرخاندن فرمان هیدرولیک دردور آرام ، موتور دچار لرزش یا خاموش میشود
نحوه رفع خرابی:
1 – سنسور فشار فرمان هیدرولیک
2 – استپر موتور
3 – اگردیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید.
نوع عیب | علت خرابی |
---|---|
روشن نشدن خودرو | 1 – سوئیچ اینرسی : ممکن است دراثر ضربه شدید به خودرو ( مانند دست انداز) عمل کرده باشد.
2 – سنسور دورموتور ممکن است خراب باشد یا براده به نوک آن چسبیده باشد. 3 – پمپ بنزین ( فیوز – سیم کشی – پمپ بنزین ) 4 – رله اصلی دوبل : دراین حالت چراغ چک پشت آمپر نداریم . ولی اگر رله بنزین ایراد داشته باشد چراغ چک داریم 5 – گیرکردن شافت استپر موتور 6 – با دیاگ چک شود دمای آب چند درجه است ( مثلاً اگر 40- یا 215+ را نشان دهد فشنگی آب یا سیم کشی ایراد دارد 7 – در خودروهای پیکان وRD سنسورMAP 8 – باتری 9 – قطع شدن تغذیهECU : دراین حالت نیز چراغ چک پشت آمپر خاموش است . باتوجه به نقشه ، مسیر ولتاژ 12 ولت و سوئیچ باز را چک کنید . 10 – خرابیECU : به عنوان مثال اگر چراغ چک نداشته باشیم ممکن است آی سی رگولاتور یا رله دبل خراب باشد . |
خودرو درهنگام صبح با استارت زیاد روشن میشود اگر زیاد گاز داده شود خاموش میشود | 1 – سنسور مپMAP |
خودرو درهنگام صبح بااستارت اول روشن نمیشود اما دربقیه اوقات فوراً روشن میشود | 1 – فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو درهوای سرد روشن نمیشود | 1 – فشنگی یا سنسور دمای آب |
خودرو درهوای سرد مثلاً صبح ها به محض روشن شدن خاموش میشود به معنای دیگر ساسات نمیکند و باید پا روی پدال نگه داشته شود | 1 – استپر موتور (ممکن است نوک آن کثیف شده باشد یا شفت آن براثر انبساط و انقباض گیر کرده باشد ( استپر را تمیزکرده و چند قطره به انتهای شفت روغن بزنید ) .
2 – گرمکن هوزینگ دریچه گاز 3 – سنسور دمای آب |
خودرو به صورت نیمه کامل روشن میشود و بارها کردن سوئیچ دوباره خاموش میشود | 1 – خراب شدن و نیم سوز شدن کویل |
روشن نشدن خودرو درهنگام استارت گرم ( یعنی 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور درتابستان ) | 1 – سنسور دور موتور ایراد دارد ( این سنسور دراثر گرما زیاد کیفیت خود را از دست داده است ) یا براده های نوک آن تمیز شود |
بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد | 1 – سنسور دمای آب |
خودرو درهنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود | 1- سنسور اکسیژن خراب است ( گرم کن آن کار نمیکند ) |
خاموش شدن خودرو دردورآرام | 1 – گیرکردن شافت استپر موتور
2 – دریچه گاز |
خاموش شدن خودرو دراثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف | 1 – سوئیچ اینرسی عمل کرده است . |
با ایجاد بار اضافی دردور آرام، موتور دچار لرش یا خاموش میشود | 1 – استپر موتور
2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را باز کرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید . |
با چرخاندن فرمان هیدرولیک دردور آرام ، موتور دچار لرزش یا خاموش میشود | 1 – سنسور فشار فرمان هیدرولیک
2 – استپر موتور 3 – اگردیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد باید ECU را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید |
خاموش شدن موتور دربعضی اوقات هنگام کاهش سرعت و زمانیکه دنده درگیراست ( به خصوص پشت چراغ قرمز) | 1 – سنسور سرعت خودرو ( فیوز و سیم کشی چک شود) |
خاموش شدن (کپ کردن ) ماشین به خصوص درزمان رها کردن ناگهانی پدال | 1 – خرابی استپر موتور
2 – اگر دیاگ خطای استپر دهد و با تعویض استپر درست نشد بایدECU را بازکرده و آی سی مربوط به استپر را تعویض کنید |
درهنگام خاموش کردن ، موتور لرزش دارد | 1 – سنسور مپMAP |
ایجاد حالتCUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین ( مثلاً دور موتور به 3000 نمیرسد ) | 1 – سنسور دور موتور
2 – ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور با دنده کم شده باشد ( با یک واشر نسوز 1 یا 2 میل بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید) 2 –ECU موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیرهای جریان روی برد را بازبینی کرده تا قطعی بوجود نیامده باشد . درغیراینصورت ایپرام برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور و دریچه گاز تعویض شود. |
ثابت ماندن یا حرکت نکردن دورسنج دریک دورموتور مشخص ( یا شلاق زدن ) | 1 – سنسور دور موتور |
دودکردن خودرو به طور محسوس در زمانی که موتور خنک میباشد یا بعد از گرم شدن موتور ( معمولاً دریکی از حالات ) | 1 – سنسور دمای آب
2 – برنامه ریزی ایپرامECU |
دود کردن موتور درحالت عادی ( دود سیاه ) | 1 – گرفتگی انژکتورها
2 – نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور 3 – برنامه ریزی ایپرامECU |
دود کردن موتور گاهی اوقات که درهنگام گازدادن کم یا زیاد میشود | 1 – سنسور سرعت خودرو
2 – گرفتگی و کثیفی فیلتر بنزین |
درسربالایی ها و هنگام شتاب گیری | 1 – پمپ بنزین |
خودرو درسربالایی ها شتاب لازم ندارد ولی به سمت سرپایینی بدون مشکل است | 1 – سنسور مپ ( منیفولد)
2 – اگر موتور تعمیر شده است تسمه تایم چک شود |
در سربالایی و هنگام دنده معکوس خودرو ریپ میزند | 1 – سنسور سرعت خودرو |
درشتاب گیری موتور مکث دارد ( سکته میزند) | 1 – فیلتر بنزین خراب است
2 – شمع ها و وایر 3 – برای 206 بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود |
خودرو درهنگام گازخوردن یا برداشتن پدال گاز دچار دور موتور نامنظم (ریپ) میشود | 1 – سنسور مپMAP |
موتور کشش ندارد و مصرف بنزین افزایش یافته است | 1 – خراب شدن و نیم سوز شدن کویل
2 – کثیف بودن فیلتر هوا 3 – شمع و وایرها ( برای 206 بهتراست از شمع سوزنی اصلی استفاده شود) 4- به هم ریختن برنامه ایپرامECU |
موتور کشش ندارد | 1 – نشتی یا گرفتگی انژکتورها
2 – به هم ریختن برنامه ایپرامECU |
کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه درزمان گرفتن کولر دردور آرام خودرو | 1 – خرابی استپر موتور |
گازخوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتورخودرو | 1 – خرابی استپر موتور |
خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا میرود | 1 – استپر موتور
2 – سنسور و موتور دریچه گاز ( درصورت وجود) 3 – مپ سنسور ( سنسور فشار هوای ورودی) 4 – ایراد سیم و پدال و دریچه گاز 5 – سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز) 6 – سنسور دور موتور 7 –ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود ) 8 – انژکتر ها و غیره 9 – ممکن است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی آی سی یو شود. معمولاً با فلش رفع عیب میشود |
نوسان دور موتور دردور آرام و کاهش افزایش دورموتور | 1 – ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند
2 – خرابی استپر موتور 3 – نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه 4 – تنظیم نبودن پتانسیومترCO در پیکان وRD 5 – کثیف شدن نوک سنسور دور موتور 6 – انژکتورها 7 – شمع ها 8 –ECU موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) |
خودرو دردور آرام بد کارمیکند و مصرف سوخت زیاد است | 1 – سنسور دمای آب
2 –ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) |
نوسان دورموتور دردورهای بالا | 1 – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز |
هنگامیکه خودرو سرد است دورموتور در حد نرمال و درموقع گرم بودن دورموتور تا حالتCUT OFF بالا میرود | 1 – سنسور دریچه گاز |
بالا رفتن دورموتور (پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان دردور آرام | 1 – اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک ( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود) |
بالا نرفتن دورموتور از یک حد خاص | 1 – پتانسیومتر دریچه گاز |
با گازدادن خودرو خاموش میشود | 1 – پتانسیومتر دریچه گاز
2 – ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد 3 – احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد . مسیر هرسه سیم را تاECU چک کنید. اگز سالم بودECU را بازکنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید . اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید درغیراینصورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیرهای روی برد چک شود. |
خودرو حالتی شبیه به سه کار میکند ( لرزش شدید) | 1 – سنسورMAP (پارس ، سمند و 405) چک شود
2 – انژکتور 3 – شمع و وایرها 4 –ECU موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد |
دمای آب و آمپر آب بالا میرود | 1 – شمع ها چک شود
2 – ترموستات کنترل شود 3 – سنسور دمای آب 4 –ECU موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد ) |
فن با روشن شدن موتور یکسره کارمیکند | 1 – رله فن چک شود
2 – مقاومت یا یونیت فن چک شود 3 – ایپرامECU برنامه ریزی یا فلش شود ( ممکن است است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود ، معمولاً با فلش رفع عیب میشود) 4 – آی سی فن یا دمای آبECU تعویض شود |
دمای آب و آمپر آب بالا میرود و صدای قل قل درهنگام خاموش کردن به گوش میرسد | 1 – واشر سرسیلندر سوخته است
2 – سنسور دمای آب 3 – آی سی فن یا دمای آبECU تعویض شود |
درمسافت های به طور پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد | 1 – فیلتر بنزین خراب است
2 – درخودروهای دوگانه درهر دو حالت اگر این اتفاق بیفتد معمولاً به سیم کشی کوئل مربوط میشود. |
دوده سیاه خشک روی شمع می بندد | 1 – سنسور دمای آب |
حافظه موقت دائماً پاک میشود | 1 – رله دوبل ایراد دارد |
ریپ زدن موتور درحال حرکت:توضیح مشکل : روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامیکه سعی میکنید با سرعت ثابت حرکت کنید ، موتور بد کار میکند. مشاهده میکنید که عملکرد موتور هنگامیکه گرم و سرد است متفاوت است . | 1 – اگر خودروی شما دارای کاربراتور است ، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد
2 – موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد 3 – تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است درفشار خیلی کمی کارکند 4 – زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد 5 – ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد 6 – ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد 7 – فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد 8 – مبدل گشتاور درگیربکس ممکن است که درزمان صحیحی قفل نکند یا سربخورد 9 – ممکن است نشت درسیستم واکیوم وجود داشته باشد 10 – سوپاپEGR ممکن است گیر کرده باشد 11 – اکسل ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند 12 – انژکتورهای سوخت ممکن است کثیف شده باشند. |
صدای تق تق از اگزوز :توضیح مشکل : با فشاردادن پدال گاز ، از اگزوز صدای تق تق میشنوید . کارکردن موتور بنظر خوب میرسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است . | 1 – در سیستم واکیوم نشت وجود دارد 2 – یک یا چند تا از انژکتورهای خودروی شما نشت دارند 3 – در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است. |
روشن شدن چراغ آب به همراه چراغSTOP درخودروی خانواده 405 وRD | روشن شدن چراغ آب به همراهSTOP زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور تند فن یکسره عمل نماید به احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو و یا سیم کشی وECU میباشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ای سی یو مراجعه نمایید . حال درصورتیکه دمای آب نیز بالا باشد درنتیجه موتور واقعاً جوش آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد . در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای ( داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر) که داخل آن 4 فیوز سبز رنگ وجود دارد 2 فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل میباشند یدک بوده و 2 فیوز دیگر اصلی میباشند درصورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . درصورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید . بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملاً سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی میباشد را با احتیاط بازنموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دوپیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده و پیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید . درصورت جوش آوردن مجدد ، ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسور آب و فن ها ، رله ها و یایونیت مربوطه و سیم کشی میباشد. |
ایراد دزدگیر خودروی سمند و پارسELX | اگر خودروی شما از خانواده سمند و یا پارسELX و دارای سیستم هوشمند (دزدگیر) میباشد جهت تنظیم ابتدا میزان حساسیت شوک سنسور را در سیستم هوشمند روی 30 – 40 تنظیم نمایید . حال جهت ریست نمودن سیستم هوشمند ابتدا توسط کلید آژیر صدای آن را قطع کرده و سپس با برداشتن سر منفی باتری و سوکت سه پایه قهو ه ای آژیر مشکی رنگ ( داخل محفظه موتور سمت شاگرد) سیستم را ریست نموده و مجدد سوکت و سرباتری نصب و سیستم آژیر را با کلید مربوطه فعال نمایید . درصورت برطرف نشدن ایراد با آزاد کردن سوکت دوپایه مشکی پشت چراغ جلو سمت راننده ، موقتاً میکروسوئیچ درب موتور را ازمدار خارج نموده و جهت بازدید سیستم هوشمند ، میکروسوئیچ ها و آژیر به تعمیرگاه مراجعه نمایید. |
اگر ماشین موقع شروع به گازدادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده 1 یا 2 ماشین تقه بزند | 1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
خاموش شدن ماشین درمواقعی که درجا کارمیکند | 1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
افزایش مصرف سوخت و بدکارکردن خودرو به خصوص در دورهای بالا | 1 – سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است |
کد دهی به سمند معمولی | سمت چپ زیر فرمان یک درب قراردارد که همانند یک جا فیوزی است . که با چند پیچ چهارسو و چند دیاق وصل شده . آنرا آزاد کرده و گیرنده آن را که همانند یک رله است خارج میکنید . سپس دوعدد پدی که داخل کیت گیرنده قراردارد را برای لحظه ای اتصال کوتاه داده و رها میکنید . آنگاه دکمه ریموت کنترل را چند بار فشار دهید تا باصدای چند رله اتمام کددهی را بشنوید . ریموتها اینک کد گرفته است . |
کارستان