باج‌گیری مافیای صنعت تبلیغات از شرکت‌های دولتی

0

ریشه شب‌نامه‌نویسی علیه مدیران ضدفساد کجاست؟

🔹با شکل‌گیری بسترهای جدید تبلیغاتی و رواج شبکه‌های اجتماعی در کشور، حجم زیادی از صفحات و کانال‌های بی‌شناسنامه در فضای مجازی رشد کرد که ظاهرا اسم رسانه داشته و در باطن مشغول به کار دیگری هستند.

🔹بخش قابل توجهی از این شبه‌رسانه‌ها دستور کار مشخصی دارند، خودشان در یک کانال خبری می‌سازند، در کانال دیگری تکذیب می‌کنند و از هر دوی آن‌ها برای فشار و اخاذی از مدیران ارشد و روابط عمومی‌های شرکت‌ها بهره می‌برند. ماجرا البته به همینجا ختم نمی‌شود. مدیری که به هر دلیلی قصد همکاری نداشته باشد، باید قبول کند که یک دشمن دائمی برای خودش تدارک دیده و احتمالا در کوتاه مدت از سیبل انتقاد خارج نخواهد شد!

🔹اما سر دیگر قصه کجاست؟ در برخی روابط عمومی‌ها. حجم بالای آگهی‌های اطلاع‌رسانی و رپرتاژهای خبری در رسانه‌ها همواره بستری برای زد و بند واسطه‌های تبلیغاتی و برخی کارکنان در روابط عمومی‌ها بوده است. بررسی‌ها حاکی است در چند شرکت بزرگ صنعتی و خدماتی دولتی و سهامی، تنها حجم گردش مالی واسطه‌های تبلیغاتی که وظیفه کارگزاری آگهی در رسانه‌های رسمی را برعهده داشته‌اند، به چندین میلیارد تومان در سال می‌رسد.

🔹این داستان منحصر در حوزه خاصی هم نیست. اطلاعات موجود نشان از آن دارد که از خودروسازی و دارو تا پتروشیمی و اپراتورهای تلفن همراه، ماجرا همین است. مدیران جدید روابط عمومی‌ها که تصمیم به همکاری با شبکه فساد تبلیغات ندارند، به سرعت تبدیل به سوژه صفحات و کانال‌های باج‌گیر تبدیل شده و باید خود را برای هر تهمت و ناسزایی آماده کنند.

🔹در یک نمونه روابط عمومی یک خودروساز بزرگ با قطع رانت تبلیغاتی چند میلیاردی که حاصل زد و بند یک واسطه تبلیغاتی و برخی کارمندان شاغل در روابط عمومی بوده، چند هفته‌ای است که زیر آماج حملات همین کانال‌های بی‌شناسنامه قرار گرفته است. جالب آن است که در بین افراد مذکور کسانی هستند که تنها به واسطه دوستی‌ها و ارتباطات خارج از عرف موفق به دریافت امتیاز کارگزاری تبلیغات این شرکت شده‌اند.

🔹در مورد دیگر، یک شرکت پتروشیمی مهم که مبالغ بالایی برای تبلیغات خود هزینه می‌کرده، با تغییر در سازوکارهای مالی نظام آگهی خود، موفق به کشف فسادی چندین میلیاردی شده که تا پیش از این بدون هیچ منطق و توجیه اقتصادی مشخصی، در انحصار عده معدودی قرار داشته است.

🔹ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که این شبکه‌های فساد، پا را از حدود اخلاقی فراتر گذاشته و با شب‌نامه‌های مجازی سراسر دروغ و اتهام، ذهن مدیران ارشد و اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها را نسبت به عوامل مبارزه با این مفاسد آلوده می‌کنند. طبق اطلاعات موجود، این روش تسویه حساب غیراخلاقی با مدیران ضدفساد حوزه تبلیغات و روابط عمومی، در شرکت‌های متعددی با یک الگوی ثابت اجرا شده و البته تا کنون بی‌اثر بوده است.

🔹آن چه در این بین اهمیت دارد، لزوم توجه و هوشیاری مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ در برابر تخریب‌ها و شب‌نامه‌هایی است که با اطمینان می‌توان گفت بیش از آن که به مصلحت کسب و کار بیاندیشد، از قطع رانت و کشف فساد خود عصبانی است. شبکه‌ای که در سال‌های گذشته با لانه کردن در گوشه گوشه این شرکت‌ها خود را تقویت کرده و امروز در برابر قطع مواهب عظیم مالی خود ساکت نخواهند نشست.

منبع:خبرفوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.