معرفی ۱۷ نوع شمع خودرو در بازار

0

۱۷ نوع شمع برای انتخاب شما

از میان قطعات مصرفی موتور، شاید هیچ‌کدام به اندازه شمع بین مردم شناخته شده نباشد، در عین حال بیشتر افراد اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. وظیفه شمع ایجاد جرقه به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر است اما شاید تولید جرقه شمع بسیار ساده و پیش‌پاافتاده به نظر بیاید. جرقه باید به وسیله ولتاژ بالا در کسری از ثانیه و در فشار و حرارت بالای اتاق احتراق ایجاد شود و اگر کوچک‌ترین مشکلی در ایجاد این جرقه به وجود بیاید باعث افت قدرت مفید موتور، آلودگی شدید محیط‌زیست و همچنین صدمه رسیدن به اجزای موتور می‌شود. اگر شمع را از لحاظ ساختمان بررسی کنیم ابتدا به فیش‌وایر که برق را می‌گیرد، می‌رسیم. این فیش برق را مستیقماً از وایر دلکو دریافت می‌کند  بعد از فیش وایر به عایق سرامیکی بدنه می‌رسیم، این عایق طوری طراحی شده تا جریان برق را به شکل یک کانال هدایت کند. در داخل این عایق سرامیکی یک الکترود مرکزی قرار گرفته که جریان برق را از فیش اتصال وایر به الکترود منتقل می‌کند.

http://americancars.ir/upload/offer_770x500_13518_1.jpg

الکترود این قطعه که آخرین بخش شمع و قسمت تحتانی شمع است وظیفه ایجاد جرقه در اتاق احتراق را دارد. جنس الکترود در شمع معمولاً از آلیاژ نیکل است. جرقه بین دو الکترود سرشمع که یکی منفی است و به بدنه اتصال دارد و دیگری که مثبت است زده می‌شود. شمع در شروع به کار موتور باید در کسری در ثانیه و از دمای ۴۰۰ درجه جرقه بزند. اگر شمع بیش از حد داغ شود «۸۵۰۰درجه» از عمرش بسیار کم می‌شود.
پایه شمع وقتی در سرسیلندر نصب می‌شود باید هم‌تراز با اتاق احتراق باشد. در صورتی که شمع عقب‌تر قرار بگیرد یا به اصطلاح شمع پایه کوتاه باشد، سرشمع دوده گرفته و باعث اختلال در جرقه‌زنی می‌شود.

http://pourya1367.persiangig.com/IMG_4596.JPG
اگر هم شمع بلندتر از اتاق احتراق نصب شود، باعث داغ‌شدن سرشمع و احتراق پیش از موعد می‌شود. احتراق پیش از موعد برای موتور بسیار مضر است و باعث کوبش و آسیب‌رسیدن به قطعات موتور می‌شود. در موتورهای قوی و پربازده که دامنه حرارتی بالایی دارند از شمع‌های سرد استفاده می‌شود.

http://smicogroup.com/smallpic/Catg_3506391600003-spark-plugs.jpg
شمع‌های سرد، اصطلاحاً به شمع‌هایی گفته می‌شود که زود سرد می‌شوند و سریع حرارت را دفع می‌کنند. اما شمع‌های گرم شمع‌هایی هستند که در موتورهای بازده پایین استفاده می‌شوند و دیرتر خنک می‌شوند در موقع خرید شمع باید دقت شود که از شمع مناسب استفاده شود.
در حال حاضر ۱۸ نوع شمع مختلف از لحاظ شکل الکترود در بازار موجود است، اما خرید شمع‌های گران قیمت و چند الکترودی در خودروهای معمولی تاثیر چندانی ندارد.


استفاده این نوع شمع‌ها در خودروهای تقویت‌شده و تیونینگی باعث افزایش فوق‌العاده بازده می‌شود. عوامل موثر در انتخاب شمع عبارتند از: اختلال سوخت با هوا، تراکم سوخت، استفاده‌کردن از سیستم نیترو، استفاده از سوپرشارژر یا توربو شارژر و ارتفاع مسیر حرکت.
همان‌طور که گفته شد، انتخاب شمع کار بسیار ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیست، پس باید با انتخاب شمع مناسب سلامتی موتور را تامین کرد. این قطعه کوچک در عین سادگی تاثیر زیادی در رانندگی و حرکت خودرو دارد.

http://images.moderntiredealer.com/post/M-SparkPlugLineUp-1.jpg

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.