آموزش تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی در خودرو پژو پارس ،سمند ،پژو ۴۰۵

91

آموزش تبدیل ترمز کاسه ای عقب به ترمز دیسکی پژو پارس ،سمند ،پژو ۴۰۵ ،تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی پارس ،ترمز دیسکی عقب سمند ،ترمز دیسکی بهتر است یا کاسه ای ،تبدیل ترمز کاسه ای به دیسکی ،دیسکی کردن ترمز عقب ،مقایسه ترمز دیسکی با کاسه ای ،تقویت ترمز پژو ۴۰۵


من برای پارس اتومات خودم، مدل ۹۱ که چهار چرخ ABS & EBD داره، ترمز عقب دیسکی نصب کردم.
بسیار هم از نتیجه کار راضی بودم و دیگه مشکلاتی از قبیل چوب شدن در دست انداز و … رو هم ندارم، البته در کنار نصب ترمز عقب دیسکی، بوستر ترمز ۱۰ اینچ هم نصب کردم و هواگیری کاملی انجام دادم، طوری که در حال حاضر ترمز ها خیلی بالا پر میکنه و با کمی فشار بیشتر توقف کامل رو به ارمغان میاره

حالا مراحل نصب :
شما برای نصب ترمز عقب دیسکی به قطعات زیر نیاز دارین :
۱ – صفحه محافظ ( گردگیر )
۲ – پایه نگهدارنده کالیپر
۳ – کالیپر ترمز
– دیسک ترمز عقب
– لنت ترمز عقب
– شلنگ ترمز
– سیم ترمز دستی مخصوص ELX
http://s6.picofile.com/file/8198177534/ec96a7f7.jpg

صفحه محافظ، پایه نگهدارنده، کالیپر ترمز و سیم ترمز، چپ و راستشون فرق میکنه ! بقیه یکیه.
من صفحه محافظ و پایه نگهدارنده یه طرف رو نو خریدم از نمایندگی ( برام درخواست خرید از ایساکو زد و اومد – میگفت تو سایت هم فقط همینا موجوده )
دو تاش رو خریدم ۵۳ حدوداً.
و صفحه محافط و پایه نگهدرانده یه طرف دیگه رو هم استوک از شوش خریدم ۷۰ هزار تومن

دیسک ترمز عقب ( با جلو فرق میکنه ) هم از نمایندگی خریدم، مارک سیتروئن، جفت ۱۱۶ هزار تومن.
لنت ترمز هم مارک چینی Germantex از طرفای خیابون اکباتان، ۳۵ هزار تومن.
جالبه بدونین لنت ترمز عقب با لنت عقب مگان یکیه !

شلنگ ترمز هم دو عدد شلنگ حدود ۱۵ سانتی دو سر مهره خریدم و یه تبدیل براش درست کردم، چون شلنگ مورد نیاز شما باید یه سر مهره باشه، یه سر رزوه . ( یه سر ماده، یه سر نر )

حالا به ترتیب مراحل کار رو اینجا میذارم :
اول از همه چرخ عقب رو باز میکنید و کاسه ترمز رو هم باز میکنید، نتیجه میشه عکس زیر :
تصویر
توی این عکس کاسه ترمز بنده روغن زده بود ! ( سمت چپ )

مرحله بعد هر چی پیچ هست باز میکنید تا تشکیلات مربوط به ترمز کاسه ای، شامل لنت ها و … از جا در بیان، نتیجه میشه عکس زیر :
تصویر

مرحله بعد باید توپی چرخ رو در بیارین، برای این کار نیاز به آچار بوکس شماره ۴۰ دارین که اون پیچ وسط توپی رو باز کنید، بعد هم نیاز به فولی کش دارین تا توپی رو در بیارین که البته ما از فولی کش ابتکاری خودمون استفاده کردیم، دو تا چکش پشت توپی گذاشتیم، بعد پیچ های چرخ رو بستیم و سفت کردیم، البته به صورت متقارن باید این کار رو انجام داد، سفت شدن پیچ ها باعث فشار به چکش ها و کم کم در اومدن توپی میشه …
شکل زیر :
تصویر

بعد از در اومدن توپی شما به این مرحله میرسین :
تصویر
دقت کنید تو این عکس سه تا پیچ یه شکل آلن خور وجود داره که باید ایجا بازش کنیم تا اون صفحه مشکی در بیاد، بعداً از همین پیچ ها برای بستن پایه نگهدارنده کالیپر استفاده میکنیم.

راستی یادتون باشه قبل از در آوردن توپی، سنسور ABS رو هم باز کنید ( یه پیچ از پشت بسته شده ) تا صدمه نبینه و آخر سر میتونین ببندینش.

بعد از باز کردن همه قسمت های مربوط به ترمز کاسه ای، یکی یکی لوازم ترمز دیسکی رو میبندیم، اول صفحه محافظ رو میذاریم سر جاش، بعد پایه های نگهدارنده رو میذاریم و اون سه تا پیچ آلی رو که گفتم میبندیم و محکم میکنیم، بعد هم کالیپر ترمز رو روی پایه نگهدارنده با دو تا پیچ که باید بخریم، می بندیم :
تصویر

توی عکس یه سری شماره هست، شماره ۱ همون صفحه محافظه که کارش گرد گیری و جلوگیری از کثیف شدن کالیپر و … هستش.
شماره ۲ همون پایه نگهدارنده هستش که الان با سه تا پیچ آلن ( شماره ۴ داخل عکس ) بسته شده. شماره ۳ هم که کالیپر ترمز هستش.
توی عکس دقت کنید، شماره ۵ به دو تا پیچ اشاره میکنه که از پشت بسته میشن، این پیچ ها روی رزوه های کالیپر بسته میشن، خیلی دنبالشون گشتم، فقط یه مدل وجود داشت که خدا رو شکر به کار من خورد، باید رزوه “ژاپنی” باشه ( البته در صورتی که شما همین کالیپر های بنده رو پیدا کنید ! ). رزوه اّلمانی و آمریکایی … بهش نمیخورن. طول پیچ هم مهمه، باید ۲۸ میلیمتر باشه !
اگه بیشتر باشه از این ور بیرون میزنه و به دیسک ترمز گیر میکنه ! البته بلند تر باشه میتونین با دستگاه سنگ کوتاهش کنید یا یکی دو تا واشر از پشت براش بذارین تا اندازش میزون بشه …

توی این عکس هم سوارخی که بعداً برای نصب سنسور ABS استفاده میشه نشون داده شده :
تصویر

شما وقتی ترمز کاسه ای رو باز میکنید، یه لوله ترمز میبینید که بهش وصل شده، شما باید اون لوله رو به کالیپر ترمز جدید وصل کنید، من برای این کار تونستم این شلنگ رو پیدا کنم و یه مغزی براش درست کنم که کارم رو راه بندازه، چون شلنگی که پیدا کردم دو سر مهره بود، ولی من یه سر مهره و یه سر رزوه نیاز داشتم :
تصویر
راستی اون لوله ترمزی که از قبل وجود داره رو میتونین در صورت نیاز تا حدی خم و راستش کنید تا در موقعیت مناسب قرار بگیره …

بعد از نصب این ها، باید توپی چرخ رو وصل کنید :
تصویر
بعدش هم سنسور ABS یادتون نره ( تو این عکس هنوز نصب نشده )

بعد از نصب این قطعات، باید دیسک ترمز رو نصب کنید، دیسک ترمز با یه پیچ کوچیک ( همون پیچی که قبلاً قاب ترمز کاسه ای باهاش بسته شده بود ) روی توپی مهار میشه و بعداً که چرخ رو میبندین، با پیچ های چرخ کامل محکم میشه …
برای جا زدن دیسک ترمز، باید کالیپر ترمز رو آزاد کنید …

بعد از این مراحل باید هواگیری انجام بدین، هواگیری کالیپر عقب یه نکته ای داره و اون اینکه باید کالیپر به حالتی قرار بگیره که پیچ هواگیریش به سمت بالا باشه !
کالیپر عقب، مثل کالیپر جلو، مثل وقتی که میخواین لنت ترمز جلو رو عوض کنید، نیاز نیست کلاً باز بشه، دو تا پیچ داره که فک دوم کالیپر رو نگه میداره، اگه پیچ پایینی رو کامل باز کنید و پیچ بالایی رو کمی شل، کالیپر رو میتونین تاب بدین تا بیاد بالا و پیچ هواگیریش بالا بمونه و عملیات هواگیری رو به صورت ضربدری انجام بدین …
موقع هواگیری هم که باید حواستون باشه یه چیزی به ضخامت دو تا لنت و دیسک بین پیستون و فک بذارین تا پیستون داخل کالیپر بیرون نزنه که به این راحتی ها نمیشه برش گردوند !!!

بعد از اتمام کار لنت ترمز رو جا میزنین و کالیپر رو میبندین …

یه نکته هم اینکه قبل از باز کردن ترمز های کاسه ای، میتونین مخزن روغن ترمز رو باز کنید، یه پلاستیک بذارین و بعد درش رو ببندین ! چون درش یه سوراخ کوچیکی داره که اجازه میده روغن پایین بره، وقتی میبندین، در طول زمان نصب سیستم ترمز دیسکی، روغن کمتری از لوله ترمز باز مونده عقب میریزه بیرون …

بعد از همه این مراحل هم نوبت وصل سیم ترمز دستی میرسه، شما از سیم های ترمز دستی قبلی نمیتونین استفاده کنید، تلاش نکنید !، کردم، بی فایده بود !
باید سیم ترمز دستی عقب چپ و راست ELX رو پیدا کنید، کم پیدائه ولی پیدا میشه …
پوسته سیم ترمز کمی بلند تر از سیم ترمز دستی معمولیه . فنر هم نداره !

نیازی به تعویض سیم ترمز دستی که از دسته ترمز داخل کابین به عقب میره نیست. ( بهش سیم ترمز شاخه اصلی هم میگن )
جا زدن سیمش هم کار سختی نیست، مشخصه، روی کالیپر یه جایی داره که پوسته سیم دستی گیر میکنه و مغزیش ( سیم ) به جای مخصوصش روی کالیپر وصل میشه. بعد هم میتونین با پیچی که داره رگلاژش کنید.

امیدوارم اطلاعاتی که دادم مفید بوده باشه.

ممکن است شما دوست داشته باشید
91 نظرات
  1. فرشاد برقی می گوید

    سلام وقت بخیر
    واقعا عالی و کامل و مفید و دقیق بود.یک دنیا ممنون

  2. جواد می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم ترمز عقب برلیانس 230دستی رو هم میشه دیسکی کرد؟
    اگه آره، لوازم کدوم مدل ماشین روش نصب میشه؟

  3. امیرعلی می گوید

    عالی بود ،دستتون درد نکنه خیلی اطلاعات دقیق و کامل و با حوصله ای داده اید واقعا تشکر

  4. Peyman می گوید

    من می‌خوام نصب انجام بدم باید با چ شماره ای تماس بگیرم

  5. احمد می گوید

    سلام واسه دیفرانسیل عقب هم میشه دیسکی کرد مثلا اردی و روا

    1. جرمی کلارکسون می گوید

      آره

  6. حمید می گوید

    سلام وقت بخیر کجا دیسکی کردید میشه آدرس بدید ممنونم

  7. مقر می گوید

    سلام من یه چهار پا دارم میخوام چهار تا پاشو دیسکی کنم آیا میشه

  8. خلیل علیپور می گوید

    سلام
    من یه پیکانتو دارم سیستم دیسکی چه ماشینی رو میشه روش سوار کنم .
    راهنمایی بفرمایید سپاس گذار خواهم شد

  9. محسن محمدی می گوید

    سلام وقتتون به خیر، پارس مدل ۹۲ دارم ترمزای عقب کاسه ای هستن هزینه دیسکش چقد میشه و برای دیسکی کردن باید کجا ببریم؟ و اینکه توی معاینه فنی و کارت خودرو و این ها ایراد نمیگیرن؟

    1. شهرام می گوید

      سلام. اصلا به کارت ماشین و باقی قسمتا کاری نداره. توی اینستا سرچ کن
      Sandali khalabani kaveh
      صندلی خلبانی کاوه
      خودش کل لوازم رو داره
      نصب میکنه تحویل میده. تر و تمیز. یاعلی

  10. علی شجاعی می گوید

    سلام.چه جوری برای پراید رو دیسکی کنم.
    لطفا بگین۰۹۱۲۴۷۴۳۶۵۲

  11. پاییز می گوید

    سلام وعرض ادب.امکان دیسکی کردن ترمز عقب رنو ساندرو هم وجود داره داداش یانه.راهنماییم کنید لطفا

  12. علی می گوید

    سلام.میخواستم بدونم میشه سیستم ترمز دیسکی عقب مگان رو روی ال نود نصب کرد و دیسکیش کرد؟ تو تهران کسی رو سراغ دارید که این کار رو انجام بده؟

  13. رضا می گوید

    با سلام برای ۴۰۵slx هزینه لوازم و اجرا جدا جدا چقدر میشه ۰۹۳۰۸۴۸۶۲۲۶

  14. کسری می گوید

    مدیر عزیز و‌محترم بنده در حال ثبت اختراع نوعی ترمز متفاوت با ترمز های روز دنیا هستم ، از شما خواهش دارم به من یک پیامک بزنید تا بتوانم از تجربیات شما استفاده کنم ، هر گونه هزینه ای که دستور بدید پس از دیدار با شما پرداخت خواهم کرد .
    شماره تماس بنده
    کسری :
    ۰۹۳۶۲۸۹۲۷۳۳

    ۰۹۳۶۲۸۹۲۷۳۳

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.